شناسهٔ خبر: 38797 - سرویس استان‌ها

کاذهی:

ضرورت تدوین برنامه‌های جامع برای ایجاد امکانات رفاهی در روستاهای چابهار/ دستگاه‌های مربوط به درک مشترک از فرصت‌ها و تهدیدات برسند

عبدالواسط کاذهی عبدالواسط میرکاذهی، معاون سابق عمرانی شهرسازی شهرداری چابهار و مدیر عمرانی منطقه آزاد است که دغدغه کاهش مشکلات حاشیه‌نشینی دراین منطقه را دارد و از دستگاه‌ها می‌خواهد با همفکری و همکاری به درکی مشترک از فرصت‌ها و موانع و تهدیدات این حوزه برسند.

عبدالواسط میرکاذهی، درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره برنامه‌های توسعه‌ای چابهار و دغدغه‌های موجود درحوزه بازآفرینی شهری و رفع آسیب‌های حاشیه‌نشینی این منطقه توضیح می‌دهد: طرح جامع منطقه آزاد که پیش از این تهیه شده مقیاس وسیعی نداشته است. ریشه مشکلات چابهار مربوط به عدم ارتباط بین مدیران و نبود درک مشترک از مشکلات و نگاه و عملکردی جزیره‌ای است. سازمان بنادر به دنبال توسعه بندر است و شهرداری طرح‌های جامع خود را پیاده‌سازی می‌کند. بهره بردار راه‌آهن اداره بنادر و دریانوردی بوده و در طراحی خط ریلی مسائل شهری را نادیده گرفته است و با مدیریت شهری هماهگی لازم را نداشته است.

مدیر عمرانی منطقه آزاد چابهارمی‌افزاید: گاه برنامه‌های توسعه‌ای چابهار نتیجه منفی داشته که دلیل امر نبود نگاهی کلان است.

وی با تاکید بر اینکه احداث راه‌آهن و توسعه بنادر ظرفیت‌های خاص چابهار است، می‌گوید: از سوی دیگر پتروشیمی منطقه آزاد درحال شکل گیری است که به طور مستقیم با شهر درارتباط است و ممکن است نیروهای انسانی زیادی با نگاه‌های اجتماعی متنوع برای کار وارد پتروشیمی شوند که اگر به موضوعات خاص اجتماعی محصول زندگی و کار افراد غیربومی توجه نشود با مشکلات روبرو خواهیم شد و انجام مطالعات اجتماعی مشکلات این حوزه را به شدت کاهش خواهد داد.

کاذهی ادامه می‌دهد: البته با پیگیری‌های صورت گرفته به بحث‌های اجتماعی و محیط زیستی توجه شده که جای امیدواری دارد.

وی توضیح می‌دهد: همچنین باید توجه داشت که خود شهر چابهار هم دچار تغیرات کالبدی زیادی شده و درطرح جامع این شهر توسعه سند و شکل گیری پتروشیمی و صنعت فولاد و جایگاه چابهار درسواحل مکران مورد توجه قرار نگرفته است. بنابراین لازم است که درطرح جامع این شهر بازنگری صورت گیرد که البته روال تهیه و بازنگری این طرح بزرگ زمانبر خواهد بود و ممکن است تا رسیدن به نتیجه با اتفاقات جدیدی مواجه شویم.

 

 

کاذهی تاکید می‌کند: متاسفانه درچابهار با نمود بیشتر نگاه‌های تک بعدی مدیران مواجه شده‌‌ایم و پویایی جامعه و درحرکت و تغییر بودن ان مورد توجه نبوده است.

وی همچنین با تاکید بر مشکلات روستانشینان چابهار می‌افزاید: بدترین شرایط شهر بهتر از بهترین وضعیت روستانشینانی است که به آب و مدرسه دسترسی ندارند. وقتی روستانشینی برای استفاده از امکانات معیشتی بهتر وارد شهر می‌شود برایش تنها زندگی کردن اهمیت دارد و نمی‌توان با او از طرح جامع سخن گفت. بنابراین باید برنامه‌های کامل و جامع برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان و فراهم کردن امکانات معیشتی لازم در روستاها تدوین شود.

مدیر عمرانی منطقه آزاد چابهارادامه می‌دهد: روستانشینی که از شرایط سخت زندگی درروستایش به تنگ آمده برای یافتن شغلی مناسب به شهر می‌آید ولی کسب و کاری مناسب پیدا نمی‌کند و برایش بازگشت نیز سخت است. پس می‌ماند و معضل حاشیه‌نشینی ادامه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه چابهار یکی از شاخص‌ترین شهرها از نظر حاشیه‌نشینی است، می‌گوید: دربازدیدی که مدیران شهری مشهد ازاین چابهار داشته‌اند اذعان کرده‌اند که حاشیه نشینی چابهار از نظر سبک زنگی و اشتغال بسیار خاص و متفاوت است.

کاذهی نزدیک کردن برنامه‌های مدیریتی دستگاه‌های مرتبط به یکدیگر را بهترین راه حل برای رفع مشکل حاشیه نشینی عنوان می‌کند و می‌افزاید: باید مدیریت منطقه آزاد و مدیران شهری چابهار طرح‌های یکدیگر را قبول کنند و به درکی مشترک از فرصت ها و تهدیدها برسند تا تصمیم‌گیری کارسازی درسطح کلان شکل بگیرد.

وی تاکید می‌کند: پتروشیمی و هر پروژه توسعه‌ای دیگری محاسن و عیوبی دارد و فرصت کافی برای آموزش و ارتقای دانش مطالعات اجتماعی برای کاهش معضلات وجود دارد. از سوی دیگر درحوزه توسعه بندر نیز تصمیم‌گیری شده که توسعه درخارج شهرانجام شود و هماهنگی‌هایی درحال شکل گیری است.

معاون سابق عمرانی شهرسازی شهرداری چابهار با یادآوری اینکه سابقه توسعه حاشیه نشینی در چابهار به هشت سال قبل برمی گردد، می‌افزاید: خشکسالی، جاذبه‌های منطقه آزاد و این تصور که امکاتان رفاهی بهتری درچابهار فراهم است و تلاش برای کسب شغل در شهر از عوامل اصلی بروز معضل حاشیه نشینی بوده است.

وی همچنین به مسئله کم‌آبی درچابهار اشاره می‌کند و می‌گوید: مشکل اصلی چابهار عدم چاره‌اندیشی مدیران برای انتقال آب سد از زمان بهره‌برداری ازآن بوده است. احداث سد پیشین با هدف کمک به کشاورزی صورت گرفته ولی چون انتقال آب دشوار است راندمان کافی را نداشته است. این ضعف مدیران شهری است که مطالعات آینده نگری را نداشته‌اند و موجب بروز کم‌آبی فعلی دشه‌اند.

کاذهی همچنین با اشاره به احتمال وقوع سونامی درسواحل مکران می‌گوید: قطعا طراحان سازه‌ای پروژه های بزرگ صنعتی درچابهار به این مسئله توجه کرده‌اند./