شناسهٔ خبر: 38874 - سرویس مسکن و شهرسازی

یک نماینده مجلس مطرح کرد؛

ضرورت چاره‌اندیشی برای بحران جمعیتی تهران/ تهران ۳ برابر ظرفیت جمعیت دارد

رسول خضری عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر آنکه ظرفیت‌های کشور به طور متناسب توزیع نشده و باید برای آن چاره‌اندیشی شود، گفت: اجرا نکردن آمایش سرزمین به عنوان یک سند ملی و راهبردی سبب شده نتوانیم در بحث توزیع جمعیت و توزیع منابع و درآمدها موفق عمل کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رسول خضری با انتقاد از روند افزایش جمعیت در استان تهران، گفت: واقعیت آن است که ۶۳ درصد درآمد ناخالص ملی از شهر تهران است و ۳۷ درصد آن از دیگر شهرهای ایران تامین می‌شود.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: آمار مذکور نشان می‌دهد که پتانسیل و ظرفیت کشور به طور متناسب توزیع نشده است و باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: اجرا نکردن آمایش سرزمین به عنوان یک سند ملی و راهبردی سبب شده نتوانیم در بحث توزیع جمعیت و توزیع منابع و درآمدها موفق عمل کنیم.

وی یادآور شد: در شرایط کنونی سه برابر وسعت جغرافیایی تهران، جمعیت در این شهر نهفته است، در حالی که این حجم از جمعیت در پایتخت‌های دیگر کشورها بین ۷ تا ۸ شهر توزیع شده‌اند.

خضری افزود: بر اساس اقلیم‌جغرافیایی، جمعیت تهران باید زیر ۷ میلیون نفر باشد اما اکنون بین ۱۵ تا ۱۶ میلیون نفر در استان تهران وجود دارد که همین امر حاشیه‌نشینی در شهر تهران را دامن زده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، درباره معضلاتی که ناشی از افزایش جمعیت استان تهران است، افزود: مشکلات زیست‌محیطی، آلودگی‌هوا، افزایش آسیب‌های‌اجتماعی و ترافیک از جمله مشکلاتی که تهران را در آینده با بحران مواجه می‌کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، به خانه ملت، گفت: برای رهایی از چنین افزایش جمعیتی هیچ راهی به جز اجرای سند آمایش سرزمین نداریم زیرا بر اساس این سند، ظرفیت‌های مثبت شهرهای دیگر به خوبی دیده شده است. /