شناسهٔ خبر: 38932 - سرویس استان‌ها

مدیرعامل انجمن خیرین راه و ترابری اعلام کرد:

آمادگی انجمن خیرین راه و ترابری برای مشارکت در ساخت محورهای روستایی چابهار و کنارک/ ضرورت اطلاع‌رسانی در امر جذب خیرین سرمایه‌گذار

ولی فهیمی مدیرعامل انجمن خیرین راه و ترابری آمادگی انجمن خیرین راه و ترابری در مشارکت عملیات ساخت محورهای روستایی چابهار و کنارک را اعلام کرد و گفت: امر اطلاع‌رسانی در فعالیت ما نقش بسیار مهمی دارد چراکه با آگاه کردن خیرین و مردم از مشکلات و نیازهای نقاط محروم سعی در جذب منابع مالی و کمک‌های ضروری داریم.

ولی فهیمی مدیرعامل انجمن خیرین راه و ترابری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص مناطق محروم و حاشیه‌نشین استان سیستان و بلوچستان به ویژه دو شهرستان چابهار و کنارک اعلام کرد: بدون شک استان سیستان و بلوچستان به ویژه شهرستان‌های چابهار و کنارک به ناحق از امکانات توسعه متوازن محروم مانده‌اند چراکه استانی بسیار مستعد و دارای ظرفیت و پتانسیل‌های بسیار بالایی است.

فهیمی در ادامه با بیان این مطلب که سواحل مکران از شهر چابهار تا بندرعباس آن طور که باید در بخش حمل و نقل مورد توجه قرار نگرفته است، گفت: سیستان و بلوچستان از نظر زیرساخت‌های حمل و نقل در هر سه حوزه جاده‌ای، هوایی و ریلی به شدت نیازمند بوده و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی همچنین با تأکید براینکه حمل و نقل به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه می‌تواند دسترسی به امکانات و توسعه را در یک جامعه متحول سازد گفت: در حقیقت این کمبودها باعث شده تا استان سیستان و بلوچستان که دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی از جمله طبیعت، شرایط مناسب جهت ایجاد اشتغال، دسترسی به اقیانوس هند و مردمانی سختکوش است، در حال حاضر از چنین بحرانی رنج ببرد.

مدیرعامل انجمن خیرین راه و ترابری ابراز امیدواری کرد: با مدیریتی صحیح و در سایه همکاری تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط و مدیریتی صحیح از برخی ساکنین این مناطق که از نظر شرایط مالی در وضعیت خوبی به سر می‌برند بهره برده و سیستان و بلوچستان را به استانی نمونه تبدیل کنیم.

فهیمی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: انجمن خیرین راه و ترابری عمدتا بر ساخت راه‌های روستایی و مناطق محروم متمرکز بوده و ستادی است که با همکاری خیرین و کمک‌های مردم فعالیت می‌کند.

وی اطلاع‌رسانی مناسب را یکی از مهمترین وظایف این انجمن دانست و افزود: امر اطلاع‌رسانی در فعالیت ما نقش بسیار مهمی دارد چراکه با آگاه کردن خیرین و مردم از مشکلات و نیازهای نقاط محروم سعی در جذب منابع مالی و کمک‌های ضروری داریم.

وی در این‌باره اضافه کرد: از آنجایی که تا کنون ۳ سال از آغاز فعالیت انجمن خیرین راه و ترابری نوپا می‌گذرد و همچنین مشکلات دیگری از جمله تنگناهای مالی دولت و بخش خصوصی موفق به اجرای پروژه‌های جاده‌ای در منطقه چابهار و کنارک نشده‌ایم ولی این آمادگی را داریم با جذب سرمایه‌گذار و اطلاع‌رسانی گسترده در این طرح‌ها ورود پیدا کنیم.

فهیمی همچنین افزود: انجمن خیرین راه و ترابری همچنین آماده است در ارائه امور کارشناسی و تجارب متخصصین عضو انجمن و از سویی دیگر در اختیار گذاشتن قیر رایگان برای روسازی پروژه‌ها و آسفالت آن‌ها در طرح‌های احداث و بهسازی محورهای کشور خصوصا چابهار و کنارک خدمات ارائه دهد.

به گفته مدیرعامل انجمن خیرین راه و ترابری افکار محلی بومیان این منطقه در استقبال از فعالان غیرمحلی یکی از عوامل مهم در جلوگیری از توسعه این مناطق به شمار می‌رود چراکه ساکنین این مناطق در برابر ورود افراد غیر بومی به این ناحیه بعضا به صورت نامشهود مقاومت کرده و اجازه سرمایه‌گذاری به آن‌ها را نمی‌دهند پس شناسایی، آموزش و سرمایه‌گذاری بر روی ساکنان بومی گزینه بسیار خوبی در ارتقای سطح کیفیت شهروندان آن مناطق به ویژه حاشیه‌نشینان خواهد بود.

فهیمی با تأکید براینکه احداث فرودگاه بین‌المللی نیز می‌تواند یکی از چالش‌های مهم فعلی در دو شهر چابهار و کنارک را برطرف نماید گفت: این مناطق در بن بست حمل و نقلی قرار داشته و نمی‌توانند پیشرفت لازم را داشته باشند، خوشبختانه در این زمینه انجمن خیرین راه و ترابری می‌تواند اطلاع‌رسانی کرده و در پیگیری مسائل کمکی داشته باشد.

وی با تأکید بر این مطلب که انجمن متکی به توان مردمی بوده و توانایی ورود به پروژه‌های بزرگ اقتصادی را در حال حاضر ندارد گفت: وقتی تشکلی مردم نهاد تشکیل می‌شود، زمان می‌خواهد تا بتواند در اجرای پروژه‌های بزرگ حضور یابد. امید داریم بتوانیم به این مرحله رسیده و در جهت رفع نیازها و رفع مشکلات دو شهر چابهار و کنارک نیز قدمی مؤثر برداریم./