شناسهٔ خبر: 38966 - سرویس جاده‌ای

در نشست با آخوندی مطرح شد:

جزئیات مهمترین دغدغه مدیران کل استانی وزارت راه و شهرسازی/ ضرورت تسریع در ابلاغ چارت سازمانی جدید ادارات کل راه و شهرسازی/ تخلفات شهرداری تهران به دلیل تفسیرهای نادرست از طرح جامع تفصیلی/ برداشت‌های محلی از اقتصاد مقاومتی در حوزه راهسازی

نشست مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در نشست وزیر راه و شهرسازی با مدیران کل استان‌ها درخواست کرد که با توجه به راه‌اندازی سه معاونت جدید، هر چه سریع‌تر چارت سازمانی ادارات کل با شرح وظایف و ملزومات معاونت‌های جدید ابلاغ شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در نخستین نشست مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها در سال ۹۶ نمایندگان مدیران‌کل در حضور وزیر راه و شهرسازی گوشه‌ای از مهمترین دغدغه‌ها و چالش‌های خود را مطرح کردند.

حجت‌الله غلامی، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان درسخنانی با بیان اینکه درچارت سازمانی جدید وزارت راه و شهرسازی سه معاونت  برنامه‌ریزی، حمل و نقل و عمران و بهسازی شهری راه اندازی شده است، گفت: امیدواریم هرچه سریع‌تر چارت سازمانی جدید ادارات کل راه و شهرسازی با شرح وظایف و ملزومات این سه معاونت در اختیار استان‌ها قرار گیرد. در بحث عمران و بهسازی سند ملی ستاد بازآفرینی را داریم که برش استانی آن نیز تنظیم شده و موقعیت برای تحقق سیاست‌های این حوزه در استان اصفهان فراهم شده است.

همچنین توحید اخلاقی، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در سخنانی به بحث ارشدیت مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها اشاره کرد و گفت: در این راستا باید مدیران کل حوزه‌های مرتبط با وزارتخانه در استان‌ها همکاری کنند و راهکارهایی اتخاذ شود که ارشدیت مدیران‌کل راه و شهرسازی اعمال شود.  

اخلاقی افزود: خصوصا در زمان فعلی که بحث راه‌اندازی معاونت حمل و نقل در استان‌ها مطرح است که شامل شقوق مختلف می‌شود باید مدیران حوزه‌های مختلف حمل و نقل در استان‌ها هماهنگی لازم را با مدیران‌کل راه و شهرسازی داشته باشند.

وی تاکید کرد: همچنین باید از ردیف‌های متمرکز  اعتبار کافی برای تامین هزینه‌ها و پرداخت مطالبات پیمانکاران در اختیار مدیران‌کل راه و شهرسازی قرار گیرد.

همچنین محمدمهدی بلوردی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در سخنانی به شرایط دشوار تامین نقدینگی ادارات‌کل راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: یکی از ابزارهای قانونی استفاده از قیر رایگان برای رونق پروژه‌هاست در عین حال باید دستورالعمل کسر قیر اصلاح شود چون به زیان پیمانکار است.

بلوردی افزود: ازسوی دیگر اخذ ۱۰ درصد ضمانت‌نامه از پیمانکاران نیز به زیان پیمانکار است که باید مورد بازنگری قرار گیرد.

وی همچنین گفت: با جدا شدن نیروهای راهداری از بدنه ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها بخشی از بودجه جاری ادارات کل راه و شهرسازی به تعداد نیروهای کسر شده ضرب‌در عدد ثابت سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کسر شده که این امر مشکل‌ساز شده است.

محمدنادر محمدزاده، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران نیز در سخنانی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی رویکرد مناسبی دارد و به سرمنزل مقصود خواهد رسید، عنوان کرد: متاسفانه نگاه به اقتصاد مقاومتی درسطح کشور، رونق اقتصادی است درحالیکه بسیاری از اقدامات درجهت مخالف و متضاد اقتصاد مقاومتی است که به عنوان نمونه می‌توان به سدسازی و صنایع آب‌بر درمکان‌های کم‌آب اشاره کرد. درحوزه راهسازی نیز می‌بینیم که اغلب طرح‌های اقتصاد مقاومتی در تقابل با تاب‌آوری اقتصادی است و با شکست مواجه می‌شود.

محمدزاده افزود: دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی دو بند رونق مسکن و چهار بند حوزه راه از جمله ساخت ۱۲۰۰ کیلومتر آزادراه و ۵۰۰ کیلومتر راه‌آهن را در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار داده ولی در بخش استانی ابلاغیه‌ای به استان‌ها صادر نشده و با برداشت‌های محلی خود طرح‌ها را پیش برده‌اند.

وی همچنین به انتخابات شورای اسلامی شهر تهران اشاره کرد و گفت: برخی از تخلفات شهرداری ازجمله ساخت ۹۰۰۰ طبقه مازاد تنها در یک منطقه تهران  به دلیل تفسیرهای نادرست از طرح جامع تفصیلی است.

همچنین منوچهر رحمانی، مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان در سخنانی با بیان اینکه در این استان با وجود تخصیص تنها سه درصد اعتبارات در مدت دو سال ۲۸۵ کیلومتر راه احداث شده است، عنوان کرد: درعین حال در واخواهی‌ها با مشکل روبه رو خواهیم بود.

رحمانی گفت: متاسفانه وضعیت بسیاری از پروژه‌های استانی مشخص نیست و قراردادها باز مانده‌اند و پیمانکاران ما را تحت فشار قرار می‌دهند.

کلیم‌الله وثوقی، مدیرکل راه و شهرسازی زنجان نیز به انتقال پرونده‌های حقوقی مرتبط به امور راهداری از ادارات‌کل راه و شهرسازی به ادارات‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اشاره و عنوان کرد: متاسفانه در برخی استان‌ها ادارات کل راهداری حاضر به تحویل احضاریه‌ها نیستند و مشکل‌ساز شده‌اند.

وثوقی افزود: از سوی دیگر استان‌ها درحوزه راه روستایی درمجموع هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران دارند که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

وی همچنین درخواست کرد که دستور ویژه‌ای برای اجرای طرح مسکن اجتماعی صادر شود تا استان‌ها بتوانند اجرای این طرح را شروع کنند.