شناسهٔ خبر: 39000 - سرویس مسکن و شهرسازی

در نامه حناچی ابلاغ شد؛

مصوبه مغایرت‌اساسی طرح‌تفصیلی با طرح‌جامع شهر ملایر/ تصمیم‌گیری درباره الحاق اراضی ۹ هکتاری – شهرک خوابگاهی‌دانشجویی

پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار همدان، مصوبه شورای‌عالی را با موضوع مغایرت‌اساسی طرح‌تفصیلی با طرح‌جامع شهر ملایر، الحاق اراضی ۹ هکتاری- شهرک خوابگاهی دانشجویی را در ۴ بند، ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به مهندس نیکبخت استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان همدان، مصوبه شورا را با موضوع، مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر ملایر؛ موضوع الحاق اراضی ۹ هکتاری- شهرک خوابگاهی دانشجویی ابلاغ کرد.

در نامه دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به استاندار و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان همدان آمده است: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۹۶.۲.۲۵ موضوع مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر ملایر موضوع الحاق اراضی به مساحت ۹ هکتار جهت احداث شهرک خوابگاه دانشجویی و سایر نیازهای مراکز آموزش‌عالی شهر ملایر، مصوب جلسه مورخ ۹۵.۷.۱۴ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان همدان را مورد بررسی قرار داد و ضمن تایید صورتجلسه مورخ ۹۶.۲.۱۶ کمیته فنی به شرح زیر اتخاذ تصمیم کرد:

با عنایت به اینکه در طرح جامع و تفصیلی شهر ملایر حدود ۶۳ هکتار اراضی با کاربری آموزش‌عالی در داخل محدوده و حدود ۱۵ هکتار (دانشگاه دولتی ملایر) در حریم پیش‌بینی گردیده و بخش قابل‌توجهی از آنها خالی و بدون بارگذاری رها شده  است (خصوصا قطعه زمینی به مساحت حدود ۲۰ هکتار در شمال‌شهر که در اختیار دانشگاه آزاد است)، طبیعتا لازم است نیازهای مراکز آموزش‌عالی شهر به اراضی مذکور هدایت شود. در غیر این صورت، چنانچه مطابق اظهارات مسئولین محترم شهر و استان (شهرداری، شورای‌شهر، استانداری و اداره کل راه و شهرسازی) به دلایل مختلف اعم از دسترسی نامناسب، موقعیت توپوگرافی و شیب اراضی، موقعیت نسبت به شهر و... و. امکان استفاده از اراضی مذکور در داخل محدوده شهر وجود ندارد، لازم است:

۱- با هماهنگی اداره کل راه و شهرسازی و استانداری همدان و شهرداری ملایر و تایید دبیرخانه شورای‌عالی، کلیه اراضی با کاربری آموزش‌عالی که به دلایل فوق‌الذکر امکان بارگذاری و استفاده به عنوان فعالیت آموزش‌عالی ندارند (خصوصا اراضی واقع در شمال‌شهر) از محدوده شهر خارج و در حریم با حفظ وضعیت طبیعی موجود تثبیت شوند.

۲- از آنجا که مطابق ماده ۲ تصویب نامه مورخ ۸۲.۲.۸ هیات‌وزیران به شماره ۱۵۰۵۸ ت ۲۸۵۶۸ ه هرگونه ایجاد تسهیلات برای احداث خوابگاه‌های‌دانشجویی منوط به مکاتبه از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با وزارت راه و شهرسازی است، مراتب تایید و اعلام نیاز اراضی از وزارت مذکور اخذ و ارایه شود.

۳- پس از طی مراحل مذکور در بندهای ۱ و ۲ اراضی در حد نیاز اعلام شده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با کاربری با «آموزش، تحقیقات و فناوری» جهت احداث خوابگاه‌های‌دانشجویی و سایر تاسیسات موردنیاز مراکز آموزش‌عالی شهر ملایر در موضوع مورد تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به محدوده شهر، الحاق شود.

۴- دبیرخانه شورای‌عالی نقشه محدوده جدید شهر را با کنترل اراضی کسر شده و اراضی الحاقی به صورت همزمان ابلاغ نماید. /