شناسهٔ خبر: 39033 - سرویس استان‌ها

نماینده مردم تهران:

ترافیک و تراکم جمعیت پیامد اجرای طرح برج-باغ در تهران/ توسعه فضاهای سبز باید جایگزین تخریب باغات شود

فریده اولاد قبا عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط‌ زیست مجلس گفت: در شرایط کنونی تعامل بین مجلس و سازمان محیط‌زیست جهت صیانت از باغات باقی مانده پایتخت ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خانه ملت نوشت:فریده اولاد قباد در خصوص خواسته سازمان حفاظت محیط‌زیست مبنی بر لغو مصوبه برج- باغات شهر تهران، گفت: تهران از نظر آلودگی هوا با سایر شهرها از شرایط متفاوتی برخوردار است، متاسفانه این وضعیت سبب ورود آسیب‌هایی چون تعطیلی مدارس در هفته‌های مختلف تحصیلی شده است، متاسفانه اجرای مصوبه برج‌- باغات در پایتخت علاوه بر تشدید آلودگی موجب افزایش تراکم نیز شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای با بیان اینکه باغات پایتخت به منزله دستگاه تنفسی شهر محسوب می‌شوند، تصریح کرد: تخریب باغات در تهران و افزایش ساخت و سازها تا جایی پیش رفته که در سال‌های اخیر ساخت و ساز در پارک پردیسان را هم مطرح کرد اما خوشبختانه با ورود سازمان حفاظت محیط‌زیست از این تخلفات جلوگیری شد.

وی افزود: متاسفانه ساخت و سازهای بی‌رویه و تخریب باغاتی که هوای تازه به شهر تزریق می‌‌کردند، به شکل خلاف قانون سبب بروز معضلات فراوانی برای پایتخت شده، لذا با توجه به این اقدامات نامناسب؛ فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس با همراهی سازمان حفاظت محیط‌زیست موضوع را بررسی و پیگیری خواهد کرد.

اولادقباد گفت: ساخت و ساز حتی در ۳۰ درصد از مساحت باغات تهران هم با توجه به شرایط آب و هوایی نامناسب است، زیرا این نوع ساخت و سازها تنها موجب افزایش تراکم جمعیت شهری و ترافیک‌های درون شهری می‌شود، ترافیک های بیش از حد معمول که بر آلودگی هوای تهران افزوده، بنابراین تعامل بین مجلس و سازمان حفاظت محیط‌زیست برای صیانت از باغات باقی مانده ضروری است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آلودگی هوا یکی از چالش‌های حوزه محیط‌زیست کشور است، گفت: آلودگی هوای پایتخت قطعا نتیجه ساخت و سازهای بی‌رویه و تخریب باغات است، علاوه بر این فروش تراکم‌های اضافی و ساخت بلندمرتبه‌ها در خیابان‌های کم عرض بر این مشکلات دامن زده است.

عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط‌ زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تهران با توجه به تناسب جمعیتی که دارد بیش از سایر کلانشهرها نیازمند فضاهای سبز و صیانت از باغات باقی مانده است، بنابراین توسعه فضاهای سبز و باغات باید جایگزین چنین مصوباتی شود.

 چندی پیش محمدمهدی تندگویان نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به ایرادات مصوبه برج _باغ  و ارائه پیشنهادات جایگزین این مصوبه که دو سال است در راستای حل اشکالات مصوبه برج - باغ، جلساتی با کمیسیون‌های سلامت و حقوقی برگزار شده اما اتفاق مثبتی رقم نخورده، گفت: پیشنهاد یکی از اعضای شورای شهر مبنی بر کاهش تعداد طبقات ساختمان‌های ساخته شده در باغات هیچ دردی از باغ دوا نمی‌کند.

گفتنی است: مصوبه برج- باغ در سال۸۲ به تصویب شورای شهر تهران رسید و در شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور نیز تایید و در مفاد طرح تفصیلی شهر تهران قرار گرفت و در حال حاضر ملاک عمل تمام مناطق شهرداری تهران است، هر چند این مصوبه که به موجب آن متولیان ساخت‌وساز می‌توانستند صرفا در ۳۰ درصد از مساحت باغ، ساخت‌وساز انجام دهند و ۷۰ درصد باقی مانده باغ را حفظ کنند اما در عمل تا ۴۰ -۵۰ درصد سطح اشغال در طبقات دادند و به بهانه تامین پارکینگ، در زیرزمین‌ها بر اساس مصوبات کمیسیون ماده پنج ۶۰ تا ۷۰ درصد زیر زمین، تحت ساخت رفت و با ایجاد رمپ‌ها و لوپ‌ها در فضای باقی مانده که بخشی از فضای ۷۰ درصد باغ را اشغال می‌کرد، باغات شهر به طور کامل از بین رفت.