به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعیدنژاد در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه با سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص زمان نهایی افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار گفت:تجهیزات بندر چابهار مستقر شده و این بندر آماه افتتاح است و با اعلام ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه برای برگزاری مراسم ملی و منطقهای و با حضور مقامات سیاسی کشورهای همسایه مراسم در شانی را برگزار خواهیم کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کشورهای منطقه در این گردهمایی بزرگ حضور خواهند داشت و علاقهمند به حضور هستند، گفت: با وجود اینکه بندر آماده افتتاح بود اما هم زمانی آن با ایام انتخابات کار را به تعویق انداخت و با این حال بهره برداری را موکول به این مراسم نکردیم و قسمتهایی از فاز یک با ورود اولین کشتی کانتینری از هند که به صورت مستقیم در این بندر پهلوگیری کرد به بهره برداری رسید.
به گفتهٔ سعیدنژاد این نخستین باری بود که کشتیای کانتینری با این ظرفیت که از ظرفیت شناورهای فیدر بالاتر است به صورت مستقیم وارد کشور شد.
سعیدنژاد در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص آخرین وضعیت شناورسازی مغروقهها در اروندرود، گفت: پیمانکار درحال انجام پروژه است و تاکنون ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و از ابتدا تا کنون ۶۰ مغروقه از اروند رود خارج شده است.
وی در خصوص آخرین وضعیت آغاز لایروبی اروند رود نیز، گفت: لازم است که ابتدا مسائل حقوقی با طرف عراقی در خصوص لایروبی اروند حل و فصل شود، ولی از نظر تأمین اعتبار مشکلی وجود ندارد و طولانی شدن انجام این پروژه به مشکل تأمین اعتبار مربوط نمیشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تعیین اپراتور بندر شهید رجایی، افزود: فرآیند انتخاب اپراتور بندر مذکور بسیار طولانی شده است، در این زمینه ارزیابی کیفی بهرهبرداری انجام شده و از شرکتها درخواست ارائه نرخ را دادهایم و که درحال حاضر از ما فرصت خواستهاند.
سعیدنژاد همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص وضعیت تخلیه و بارگیری در بنادر کشور گفت: در دو ماه ابتدایی امسال در تخلیه و بارگیری مواد غیرنفتی ۱۰ درصد رشد داشتهایم، همچنین در مدت یاد شده نیز در حوزه کالای کانتینری ۴۰ درصد رشد داشتیم که این اتفاق پیام خیلی خوبی دارد و امیدواریم به زودی ترمینالهای کانتینری کشور به دوران قبل از تحریم برگردند. این موضوع باعث ورود کالای واسطهای و سرمایهای و به تبع آن افزایش اشتغالزایی میشود،متاسفانه هنوز ظرفیت بنادر کشور به دوران قبل از تحریم بازنگذشته است.