شناسهٔ خبر: 39316 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل خبر داد:

عزم جدی برای بازآفرینی شهری استان اردبیل/ اجرای ۲۵ طرح بازآفرینی شهری در سال جاری

بازدید مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: عزم جدی برای بازآفرینی شهری در سطح استان اردبیل با تلاش استاندار و همدلی مسئولان استانی در حال اجرا است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل، محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در بازدید از پروژه‌های در حال اجرای بازآفرینی شهری در اردبیل با اعلام این مطلب افزود: عزم جدی برای بازآفرینی شهری در استان اردبیل با تلاش استاندار و همدلی مسئولان استانی صورت گرفته و در سه سال گذشته با تشکیل جلسه ستاد ملی بازآفرینی با حضور مسئولان کشوری، استاندار اردبیل، فرمانداران شهرستان‌های استان، تخصیص یک ردیف بودجه اعتباری برای جبران عقب‌ماندگی و توسعه متوازن شهرهای استان مصوب شد تا در کنار آن توسعه فضاهای عمومی در محدوده بافت ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی اجرایی شود.

وی در خصوص میزان بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در استان افزود: ۹۶۳ هکتار از مساحت شهر اردبیل حدود ۱۵ درصد، ۲۴۸ هکتار به میزان ۲۱ درصد سطح شهر پارس‌آباد، ۹۵ هکتار به میزان هشت درصد مساحت مشکین‌شهر و ۸۴ هکتار به میزان ۱۷ درصد مساحت شهر خلخال شامل بافت فرسوده و ناکارآمد است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل درباره سکونتگاه‌های غیررسمی در شهرهای اردبیل، پارس‌آباد و مشگین شهر افزود: ۸۱۲ هکتار با ۳۱ درصد جمعیت و ۱۵ محله در اردبیل، هفت محله به مساحت ۱۵۸ هکتار با پوشش جمعیتی ۲۶ درصد در پارس‌آباد و ۱۷۶ هکتار با ۱۵ درصد مساحت و ۳۳ درصد جمعیت شهری در مشگین شهر به‌عنوان سکونتگاه‌های غیررسمی در این سه شهرستان شناخته شده‌اند.

حیدری بیان کرد: امسال ۲۵ طرح بازآفرینی شهری در این استان اجرا می‌شود. از جمله این طرح‌ها می‌توان به طرح جامع بازآفرینی مشکین‌شهر، طراحی محله‌های قدیمی معمار و پیرمادر در اردبیل، احداث درمانگاه عابدیان پارس‌آباد، کمک به بازسازی امام‌زاده صالح (ع) اردبیل، خرید خانه تاریخی در اردبیل، مطالعه طرح ساماندهی اطراف بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در محله عالی‌قاپو اردبیل، راه‌اندازی نهاد توسعه محله ایران‌آباد اردبیل، احداث خانه محله گلمغان اردبیل و اصلاح توسعه شبکه آب شرب محله زیرنهرتراب پارس‌آباد اشاره کرد.

وی گفت: سالن ورزشی ایران‌آباد اردبیل به مساحت یک هزار و ۲۰۰ مترمربع با پیشرفت ۷۵ درصد، اجرای آسفالت معابر در سکونتگاه‌های غیررسمی ایران‌آباد و پناه‌آباد اردبیل به میزان ۲۶ هزار و ۶۶۰ مترمربع با پیشرفت صددرصد و طرح خانه محله حسنعلی دره‌سی مشگین شهر با پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد از جمله طرح‌های در دست اجرا در قالب محله‌های هدف است.

محبوب حیدری به اجرای برنامه‌ها در راستای شناسایی محله‌های هدف اشاره کرد و گفت: تهیه فیلم با رویکرد شناسایی محلات هدف و تدارک برنامه نرم‌افزاری و برگزاری دوره آموزشی با حضور اساتید دانشگاهی و همچنین استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد در بخش بازآفرینی از جمله برنامه‌های اجرا شده در استان است.