شناسهٔ خبر: 39493 - سرویس هوایی

تحول بزرگ و تاریخی در آسمان ایران:

افتتاح مسیرهای پروازی جدید از نقاط کم‌برخوردار با ATR‌های هما/ سومین فروند از ATRهای هما به مشهد پرواز می‌كند

هواپیما هما حدود سه هفته بعد از ورود دسته جمعی ۴ فروند از هواپيماهای مدرن ATR۷۲ مدیرعامل هما خبر داد که با برنامه‌ریزی مقتضی به زودی شاهد افتتاح مسیرهای پروازی جدید از نقاط کم‌برخوردار خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی برنامه اولين پرواز هواپيما های مدرن ATR۷۲ "هما" (EP-ITC و EP-ITD) به مقصد مشهد مقدس در حالی روز چهارشنبه این هفته آغاز شد که طی امروز و فردا سومین و چهارمین هواپبما از این سری با انجام نخستین سفر خود به مشهد مقدس وارد شبکه پروازی  کشور می شود.

دومین‌ هواپیمای ATR ۷۲-۶۰۰ ‌هما نیز با رجیستر EP-ITB حدود ساعت ۰۸:۳۰ صبح روز گذشته تهران را به مقصد مشهد مقدس ترک کرد.البته به دلیل مسافت زیاد پرواز در مسیر تهران - مشهد قرار نیست در این خط پروازی باقی بماند و تنها با هدف انجام رسم دیرینه پرواز هواپیمای نو به مشهد مقدس ۲ ساعتی را در نخستین سفر خود در آسمان ایران پرواز داشت.

هر فروند از این پرنده های کوچک در هر پرواز ۷۰ مسافر را جابچا  می کند.

این هواپیماها در مسیرهای کوچک و فرودگاههای کم برخوردار استفاده خواهد شد که همواره درخواست های فراوانی برای برقراری پرواز از این مقاصد وجود داشته است. ولی به دلیل عدم وجود ناوگان مناسب و متناسب با این فرودگاههای کوچک امکان براورده شدن این نیاز وجود نداشته است.

فرهاد پرورش با اشاره به سفر سه فروند از این هواپیما طی امروز و روزهای گذشته خبر داد که با برنامه ریزی مقتضی به زودی شاهد افتتاح  مسیرهای پروازی جدید از نقاط کم برخوردار خواهیم بود.

مدیر عامل هما همچنین در مراسم ورود ۴ فروند از هواپیماهای ATR ۷۲-۶۰۰ ‌ در جمع خبرتگاران از ورود ۵ فروند دیگر از این نوع هواپبماها خبر داده  و اعلام کرده بود تا پایان سال ۲۰۱۷ ایران صاحب ۹ فروند هواپیمای ای.تی. آر خواهد شد.

وی توضیح داد که هما برای خرید ۲۰ فروند از این هواپیما با شرکت سازنده قرارداد بسته است که باقی آن در سال ۲۰۱۸ تحویل ایران ایر می شود.

هواپیماهای ای.تی.آر ۶۰۰-۷۲ هواپیمایی است که بهترین مشخصات را برای جایگزینی هواپیماهای فوکر و ام دی دارد که در حال حاضر در ناوگان داحلی شرکت های هواپیمایی در حال جابایی مسافران است. بر همین اساس این هواپیماها قرار است در خطوط هوایی داخلی جایگزین برخی از فرسوده ترین هواپیماهای موجود در جهان نظیر انواع فوکر و MD (مکدانل داگلاس) شوند که سال هاست در خطوط پروازی داخلی مشغول رفت و آمد هستند.

شرکت ایتالیایی-فرانسوی ATR سومین کمپانی هواپیماسازی است که پس از امضای برجام به طرف قرارداد کشورمان برای نوسازی ناوگان فرسوده خطوط هواپیمایی تبدیل شده است.می‌توان ATR را بزرگترین کمپانی تولید هواپیماهای منطقه ای تا سقف ۹۰ صندلی برشمرد.

این کمپانی در سال ۱۹۸۱ به واسطه همکاری دو غول هوایی ایرباس و Leonardo تاسیس شد.شرکت ایتالیایی- فرانسوی ATR در سال۱۹۸۱ و در مسیر همکاری دو شرکت بزرگ هواپیماسازی ایرباس و Leonardo شکل گرفت.

ای ‌تی ‌آر ۷۲ هواپیما دو موتوره توربوپراپ میان ‌برد منطقه‌ای است و توانایی طی کردن مسافت ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ کیلومتر را دارد و می‌تواند در پروازهای داخلی میان فرودگاه‌های کوچک ایران مورد استفاده قرار گیرند.

اعلام نیاز فرودگاه‌های کشور برای به کارگیری پرنده‌های کوچک

 در همین راستا مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفته بود: براساس نیازسنجی انجام شده فرودگاه کرمانشاه به پرواز ای. تی. آر های ایران ایر در سه مسیر تهران، اصفهان و اهواز نیازمند است و برای برقراری این پروازها با ایران ایر مکاتبه داشته است.

وی تاکید کرد که در حال حاضر برای سه مسیر تهران، اهواز و اصفهان ببیشترین متقاضی را داریم و گفت:انتخاب ای. تی. آرها برای برقراری پروازهای بین استانی در توسعه صنعت حمل و نقل هوایی تاثیرگذار است.

مدیرکل فرودگاه گیلان نیز با بیان اینکه درمسیر رشت به تهران به عنوان یکی از پر درخواست‌ترین مسیرها به مناسب‌ترین هواپیما یعنی ای.تی.آر نیازمند هستیم، گفت: پتانسیل روزانه ۴ پرواز ای.تی آر هم در مسیر رشت به تهران وجود دارد و نظر ما این است که به جای یک پرواز که هم اکنون با فوکر و ایرباس انجام می‌شود روزی چند پرواز به تهران با این هواپیماها داشته باشیم.

پرورش پیش تر اعلام کرده بود که امکان خرید بیشتر از کمپانی سازنده وجود دارد و  قرارداد هما با ای.تی.آر طوری نگارش شده است که در صورت نیاز بیشتر فرودگاههای کشور به ای.تی.آرها ایران هواپیماهای بیشتری را خریداری خواهد کند.

بر اساس تحلیل کارشناسان با تکمیل ناوگان ای.تی.آر و نیز ورود سایر خریدهای هما از شرکت های ایرباس و بویینگ دوباره به روزهای اوج بازخواهیم گشت و سهم پروازی خود را از شرکت های رقیب منطقه ای باز خواهیم گرفت.