شناسهٔ خبر: 39588 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی بوشهر تشریح کرد:

امسال پرونده مسکن مهر بوشهر بسته می‌شود/ شناسایی هفت محله حاشیه‌نشین در مرکز استان/ جزئیات پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه بوشهر- دیر

فرزاد رستمی مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر با بیان پیشرفت پروژه‌های راهسازی استان ازجمله بزرگراه بوشهر- دیر از شناسایی هفت محله حاشیه‌نشین در مرکز این استان خبر داد و گفت: با رفع تکلیف واحدهای باقی‌مانده، امسال پرونده مسکن مهر بوشهر بسته می‌شود.

فرزاد رستمی، مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح مهمترین اقدامات و برنامه‌های این اداره‌کل در حوزه‌های مختلف عنوان کرد: یکی از طرح‌های مهم در دست اجرا احداث بزرگراه بوشهر- دیر به طول ۱۹۱ کیلومتر در ۱۴ قطعه است که به پیشرفت ۴۰ درصدی رسیده و اکنون این پروژه در قطعات ۱۰ تا ۱۳ به طول کلی ۵۲ کیلومتر در دست اجرا ست که امیدواریم تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

رستمی با اشاره به اینکه ۱۲۹ كيلومتر از كريدورجنوبی کشور واقع در استان بوشهردردست اجرا ست، گفت: در راستای تكميل پروژه‌های كريدور جنوبی كشور در استان بوشهر پروژه‌های احداث بزرگراه بندر خمير- بندر لنگه - عسلويه (حد فاصل بزباز- بندو) و احداث بزرگراه كمربندی كنگان –دوراهك در دست اجرا ست که در بزرگراه کمربندی کنگان – دوراهک عمده مسیر آسفالت و مشکل معارض ملکی رفع شده و غیر از تقاطع غیر همسطح این محور تا دو ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد. طول بزرگراه كمربندی كنگان - دوراهك ۳۱ كيلومتر است كه ۱۸ كيلومتر از محور آماده افتتاح و  كل محور به پيشرفت ۸۷ درصدی رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی بوشهر همچنین عنوان کرد: طول بزرگراه بندر خمير- بندر لنگه- عسلويه حد فاصل بزباز- بندو در استان بوشهر ۳۵ كيلومتر است كه ۸.۶ كيلومتر در سال‌های گذشته به بهره‌برداری رسيده و از ۲۶.۴ كيلومتر باقيمانده ۱۹.۴ كيلومتر از محور تا پايان سال ۹۶ به بهره‌برداری خواهد رسيد که این پروژه با پيشرفت ۶۷ درصدی در دست اجرا ست.

وی به اجرای عملیات احداث بزرگراه اهرم - برازجان- گناوه- ديلم نیز اشاره کرد و گفت: پروژه احداث این بزرگراه  به طول ۲۱۳ كيلومتر دردست اجرا ست که تاكنون ۱۰۶.۲ كيلومتر از محور به بهره‌برداری رسيده كه در حد فاصل اهرم - برازجان به پيشرفت ۱۶ درصدی، حد فاصل برازجان - گناوه به پيشرفت ۹۰ درصدی و حد فاصل گناوه - ديلم به پيشرفت ۷۵ درصدی رسیده و پيشرفت كل محور ۶۵ درصد است. در محور گناوه  - دیلم غیر از پل بویرات مابقی مسیر از حدفاصل گناوه تا خروجی دیلم به طور آزمایشی به بهره‌برداری رسیده و به زودی افتتاح رسمی خواهد شد.

رستمی همچنین به احداث خروجی دوم بوشهر اشاره کرد و توضیح داد:  احداث خروجی دوم بوشهر در دو بخش محوری حد فاصل چغادك - شيف به طول ۱۱.۲ كيلومتر با پيشرفت ۸۷ درصد و حد فاصل گزبلند - شيف به طول ۲۴.۱ كيلومتر با پيشرفت ۲۳ درصد توسط پيمانكاران در دست اجرا ست كه تاكنون ۳.۲ كيلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است.

شناسایی بافت ناکارآمد در ۱۲ شهر بوشهر

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر عنوان کرد: درمجموع ۱۶۸۵ هکتار بافت ناکارآمد دراستان بوشهر داریم که ۷۷۰ هکتار ازاین مساحت به سکونتگاه‌های غیررسمی یعنی مناطق حاشیه نشین اختصاص دارد. ۸۷۷ هکتار نیز شامل بافت نابسامان میانی(بافت فرسوده) و ۳۸ هکتار نیز بافت تاریخی است.

رستمی با بیان اینکه از ۳۶ شهر استان بوشهر ۱۲ شهر دارای بافت ناکارآمد هستند ولی فقط دو شهر بوشهر و برازجان سکونتگاه غیررسمی یعنی منطقه حاشیه‌نشین دارند، توضیح داد: شهر بوشهر دارای ۷۶۸ هکتار بافت ناکارآمد است که ۴۵۶ هکتار آن سکونتگاه غیررسمی است. برازجان نیز ۴۶۲ هکتار بافت ناکارآمد دارد که ۱۵۰ هکتار آن به سکونتگاه‌های غیررسمی اختصاص دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر افزود: شهر دیر دارای ۹۴ هکتار بافت فرسوده است و خورموج نیز ۶۶ هکتار بافت ناکارآمد را دربرمی‌گیرد. شهرهای گناوه ، اهرم، چمران و دیلم به ترتیب ۶۰، ۴۴، ۴۲ و ۲۰ هکتار بافت ناکارآمد دارند و مساحت بافت ناکارآمد کاکی ۱۵ هکتار است. شهرهای وحدتیه و چغادک نیز هرکدام ۲۰ هکتار بافت  ناکارآمد دارند.

رستمی با بیان اینکه هفت محله درشهر بوشهر شامل تنگک ۱، تنگک ۲، تنگک۳، سرتل، امامزاده، رایانی و ریشهر حاشیه‌نشین هستند، گفت: طرح توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی برای این محلات تهیه شده و اقداماتی با همکاری شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران برای بهبود وضعیت حاشیه‌نشینی شهر بوشهر انجام شده که ازجمله آنها می‌توان به احداث مدرسه ۹ كلاسه تنگك۳ بوشهراشاره کرد که ساخت این مدرسه به پیشرفت ۹۵ درصدی رسیده و درحال تجهیز برای فعالیت در سال تحصیلی جدید است. پروژه مدرسه ۹ كلاسه تنگك ۳ با زیربنای ۱۸۰۰ متر مربع سال ۱۳۹۴ با اعتباری بالغ بر ۲۳۰۰ ميليون تومان به كارفرمايی شركت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ايران شروع شد.

وی افزود: ازدیگر طرح‌های حوزه بهسازی و بهبود کیفیت زندگی در سکونتگاه‌های غیررسمی می‌توان به احداث پايگاه بهداشت رايانی، انجام عملیات کفسازی و جداره‌سازی میدان جمعه و کوچه‌های اطراف آن دربافت قدیمی محور کوتی ۲ بوشهر، احداث خانه محله برازجان، كفسازی و جداره‌سازی ميدان شنبدی تا ميدان جمعه، اتمام سالن ورزشی حسين‌آباد برازجان و احداث ديواره مسيل برزاجان اشاره کرد.

رستمی درباره وضعیت اجرای پروژه احيای محور تاريخی كوتی ۲ واقع در بافت تاريخی بوشهر عنوان کرد: در جهت ارتقای كيفيت فضای شهری، ساماندهی زيرساخت‌ها و مرمت و احيای ابنيه باارزش سال ۹۴ به كارفرمايی شركت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ايران و با اعتباری بالغ بر ۷۸۰ ميليون تومان ۱۵۰۰ مترمربع جداره‌سازی، ۲۵۰۰مترمربع كفسازی، ساماندهی زيرساخت‌ها، روشنایی و مرمت ابنيه با‌ارزش عملیاتی شد كه اكنون ۵۵ درصد پيشرفت فيزيكی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی بوشهر درباره پایگاه بهداشت رایانی توضیح داد: با توجه به كمبود خدمات بهداشتی و درمانی در محله رايانی بوشهر اين پروژه با زیربنای ۴۹۰ متر مربع و اعتبار ۶۱۹ ميليون تومان اعتبار به كارفرمايی شركت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ايران در ۴۹۰ مترمربع زيربنا در سال ۹۵ شروع شد و تكميل اين پروژه می‌تواند به ارتقای سطح بهداشت و سلامت شهروندان محله رايانی كمك شايانی كند.

هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی دربوشهر داریم

وی همچنین به وضعیت پروژه‌های مسکن مهر استان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه امسال پرونده مسکن مهر بوشهر بسته می‌شود،  گفت: از ۳۶ هزار واحد مسکن مهر استان ۵۰۰۰ واحد باقی مانده که هزار واحد فاقد متقاضی و درمرحله تعیین تکلیف هستند.

رستمی افزود:  ازجمله مهمترین پروژه‌های مسکن مهر می‌توان به مجموعه ۶۶۰ واحدی بهمن ۱ و ۲ اشاره کرد که مشکلات زیرساختی و فاضلاب آن درحال رفع و شبکه فرعی داخلی آن فعال شده است. همچنین درحال تامین آب و برق این مجموعه هستیم. دیگری پروژه ۱۲۸ واحدی مرکز استان است که اواسط تیر ماه تحویل می‌شود و درگناوه نیز پروژه ۲۱۷ واحدی فردوس باقی مانده که به زودی مشکل فاضلاب آن رفع می‌شود.