شناسهٔ خبر: 3961 - سرویس مسکن و شهرسازی

يك نماينده مجلس در گفتگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي:

وزارت راه و شهرسازی در نوسازی بافت‌ فرسوده تنها مانده/ ارائه تسهیلات سبب ورود مردم به فرایند نوسازی می‌شود

علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از تنها ماندن وزارت راه و شهرسازی در فرایند نوسازی بافت‌های فرسوده انتقاد کرد و گفت: از دستگاه‌های اجرایی دیگر می‌خواهیم به این پروژه‌ها ورود پیدا کنند زیرا وزارت راه و شهرسازی به تنهایی قادر به بهسازی کامل بافت‌های هدف نیست.

علیرضا خسروی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین مشکل بافت‌های فرسوده را مشخص نبودن متولی خاص برای بهسازی و نوسازی این مناطق دانست و اظهار کرد: هدف‌گذاری وزارت راه و شهرسازی برای بهسازی این مناطق را تحسین می‌کنم زیرا در حالت عادی به نسبت برنامه‌هایی که برای تامین مسکن در جامعه اجرا می‌شود با رقم کمتری می‌توان بافت فرسوده را ترمیم کرد.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ویژگی‌‌های مثبت بهسازی بافت فرسوده گفت: اگر این بافت‌ها نوسازی و بهسازی نشوند در حالت بحران و خطر رقم مورد نیاز بهسازی چند برابر می‌شود و برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر از دستگاه‌های دیگر خواهش داریم به وزارت راه و شهرسازی در این کار کمک کنند زیرا در حال حاضر این وزارتخانه در امر نوسازی تنها مانده و به تنهایی قادر به بهسازی کامل بافت‌های هدف نیست.

وی افزود: علاوه بر وزارتخانه‌هایی که در فرایند شهرسازی نقش دارند، اداره ثبت اسناد و املاک کشور برای فرایند تجمیع پلاک‌های ریزدانه، بانک‌ها برای ارائه تسهیلات و سازمان اوقات و امور خیریه که برخی از زمین‌های این مناطق متعلق به آن‌هاست می‌توانند در این زمینه کمک‌رسان باشند.

خسروی بر نقش شهرداری‌ها در این فرایند تاکید کرد و افزود: نوسازی و بهسازی بدون تعامل ارگان‌های مختلف ممکن نیست. اگر شهرداری‌ها ورود مناسبی به این مقوله داشته باشند از محل ساخت‌وسازها و تجمیع می‌توانند منبع درآمدی نیز برای خود به دست بیاورند. برخی از زمین‌های مازاد در شهرها وجود دارند که می‌توانند در این فرایند به مراکز تفریحی، فرهنگی یا خیابان تبدیل شوند و زمینه ایجاد شهری پویاتر را به وجود بیاورند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی آماده بودن زیرساخت‌ها در بافت‌‌های فرسوده را مزیتی قابل توجه دانست و گفت: تمرکز بر بافت‌ فرسوده در سیاست‌های شهری هزینه کمتری خواهد داشت و اگر همه ارگان‌ها دست به دست هم دهند می‌توانند کارها را موثرتر به پیش ببرند.

وام بافت‌های فرسوده موضوع دیگری بود که خسروی به آن پرداخت و اظهار کرد: در گام بعدی مهمترین مشکل بحث وام‌های نوسازی است. اگر وام به مردم داده شود مردم در فرایند ساخت‌وساز وارد می‌شوند و به فرایند احیا کمک می‌کنند.

خسروی درباره شاخص‌ شناسایی بافت فرسوده گفت: اگر این سه شاخص را برای شناسایی مناطق هدف حذف کنیم وضعیت پیچیده‌تر می‌شود. به عقیده من در مرحله نخست باید بافت‌های فرسوده را با همین مبنا و شاخص‌های موجود بافت‌ها بشناسیم و آن‌ها را بهسازی و نوسازی کنیم و در قدم بعدی به سراغ سایر مناطقی برویم که نیازمند نوسازی هستند اما طبق شاخص‌های بافت‌ فرسوده در این تعریف نمی‌گنجند./