شناسهٔ خبر: 39717 - سرویس هوایی

مروری بر اخبار هوایی در هفته‌ای که گذشت:

سهم آسمان ایران از تغییر مسیر پروازهای قطر/ نوسازی ناوگان هوایی آسمان با ۹۵درصد فاينانس/ نیاز ایران به ۳۰۰ هواپیمای نو تا ۱۰ سال آینده/ رشد ۸ درصدی اعزام و پذیرش مسافران هوايی در اردیبشهت ۹۶

بوئینگ در هفته‌ای که گذشت قرارداد خرید ۶۰ فروند هواپیمای ۷۳۷ بوئینگ عنوان مهمترین رویداد هفته در حوزه هوایی را به خود اختصاص داد. این قرارداد میان شرکت هواپیمایی بوئینگ و شرکت آسمان متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری به امضا رسید و وزیر کار در مراسم امضای آن اعلام کرد که ۹۵ درصد تامین مالی این قرارداد توسط بوئینگ فاینانس می‌شود و ۵ درصد دیگر را شرکت آسمان می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه هوایی را در زیر مرور می‌کنیم.

نوسازی ناوگان هوایی آسمان با ۹۵درصد فاينانس/ خريد ۶۰ فروند هواپیما از بوئینگ با ۵درصد پرداخت نقدی

قراردادی بین شرکت آسمان و بوئینگ به امضا رسید که قرار شد ابتدا ۳۰ هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ و به تدریج ۳۰ فروند هواپیمای دیگر توسط شرکت هواپیمایی آسمان خریداری شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم گفت: امروز قرارداد ۳۰+۳۰ را با شرکت بوئینگ امضا می کنیم که ۳۰ فروند قرارداد قطعی است و ۳۰ فروند هم در صورت ادامه اضافه خواهد شد. ۵ در صد شرکت هواپیمایی آسمان پرداخت خواهد کرد و ۹۵ درصد فاینانس خواهد بود که رقم قابل توجهی است. خوشحالم که با این اقدام می توانیم به دارایی بازنشستگان اضافه کنیم و همچنین ناوگان هوایی را به نحوی شایسته ارتقا دهیم که بازارهای منطقه را در اختیار گیرند.

ربیعی تصریح کرد: خوشبختانه در شرکت هواپیمایی آسمان که وضعیت آن روز به روز به سمت تثبیت بیشتر می رود. در سال ۱۳۹۲ تعداد هواپیماهای پروازی ۸ فروند بود و امروز به ۲۱ فروند رسیده است. در آمارهایی هم که اخیرا منتشر کرده اند ما جزو بیشترین پروازها قرار می گیریم. استراتژی ما نظم در آینده برای آسمان با خدمات باکیفیت تر خواهد بود.

وی افزود: سالانه حدود چهار میلیارد دلار شرکتهای خارجی در ایران بلیت می فروشند و قطعا باید تغییرات بنیادین در خطوط هواپیمایی بدهیم و از منطقه کسب درآمد کنیم. خطوط هواپیمایی ما هم از فروش چهار میلیارد دلار پیشگیری کند و هم بتوانیم از بازار منطقه استفاده کنیم و بخشی از درآمد کشور را از طریق انتخاب مسافر از بازار منطقه به انجام برسانیم.

به گفته ربیعی، مطالعات نشان می‌دهد هر یک فروند که اضافه می شود تعدادی شغل را اضافه می کند. در نظر داریم با افزایش هواپیماهای خود ایجاد شغل کنیم.

وزیر تعاون کارو رفاه اجتماعی در این مراسم با محکوم کردن حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام (ره) گفت: اگر شهدای حرم نبودندامروز دولتهای تروریستی در منطقه حاکم شده بودو دنیا مواجه با دولتهایی بود که پشتیبان تروریسم و مولد تروریسم بودند. این خدمتی است که جمهوری اسلامی ایران به تمام انسانها در هر جایی که مورد حمله تروریستها بوده اند کرده است.

هواپیمایی آسمان تا ۳۰ روز دیگر مجوز فروش۳۰ فروند هواپیمای بوئینگ را دریافت می‌کند

سید امیر رضا مصطفوی در حاشیه مراسم امضای قرارداد خرید ۳۰ فروند هواپیمای بوئینگ برای شرکت هواپیمایی آسمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: با توجه به شرایط مناسب، امضای این قرارداد بین دو بنگاه اقتصادی به نظر نباید مشکلی در صدور مجوز اداره خزانه داری امریکا وجود داشته باشد.

ایرنا نوشت:وی گفت: شرکت های بوئینگ ۳ هزار و ۷۰۰ فروند سفارش خرید دریافت کرده است و شرکت آسمان نیز هشتاد و هفتمین شرکت هوایی است که قرارداد خرید ۳۰ فروند هواپیما را با حضور نماینده شرکت بوئینگ در تهران به امضا رساند.

وی با بیان این که قرار است اداره خزانه داری امریکا مجوز فروش ۶۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس را برای شرکت آسمان تا یک ماه آینده صادر کند، گفت: این خرید در دو مرحله انجام خواهد شد در مرحله نخست بوئینگ ۳۰ فروند از این هواپیماها را تحویل می دهد و پس از آن شرکت آسمان ۳۰ فروند دیگر از این نوع هواپیماها را خریداری خواهد کرد.

قرارداد خرید ۳۰ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس بین شرکت هواپیمایی آسمان و شرکت بوئینگ با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و علی عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری عصر امروز در تهران امضا ش

نیازمند حدود ۳۰۰ هواپیمای جدید در ۱۰ سال آتی هستیم/ روند تحویل هواپیماهای نو به ایران ادامه دارد

هفتاد و سومین اجلاس سالانه انجمن بین‌المللی حمل‌ و نقل هوایی -یاتا- (از ۴ تا ۶ ژوئن (۱۴ تا ۱۶ خرداد) در شهر کانکون (Cancun) مکزیک برگزار شد. نشریه آمریکایی تخصصی ایرویز (Airways) در حاشیه این اجلاس با فرهاد پرورش مدیر عامل هواپیمایی ایران ایر گفت و گویی انجام داد.

امسال چند هواپیمای جدید دریافت می کنید؟

برنامه این است که تا پایان سال ۲۰۱۷، ۵ هواپیمای ای تی آر دیگر دریافت کنیم که تحویل آنها از اوت یا سپتامبر (مرداد/شهریور) آغاز می شود. ۱۱ ای تی آر دیگر نیز در سال ۲۰۱۸ تحویل داده می شوند و ۲۰ فروند سفارش ما نهایی می شود. امیدواریم تا پایان سال ۲ هواپیمای ۳۲۰A نیز از شرکت ایرباس تحویل بگیریم.

ما به عمد ناوگان نوین خود را به آهستگی شکل می دهیم تا بتوانیم هواپیماهای جدید را مدیریت کرده و خلبانان و تکنیسین ها را آموزش دهیم. ما این کار را در مورد هواپیماهای ۳۲۰A و ۳۳۰A انجام داده ایم و روند آموزش مربوط به هواپیماهای ای تی آر رو به پیشرفت است.

 آیا همزمان با دریافت هواپیماهای نو، هواپیماهای قدیمی را از رده خارج می کنید؟

هنوز نه. برنامه ما این است که در آینده نزدیک که هواپیماهای جدید بیشتری دریافت کردیم دو هواپیمای قدیمی دیگر را از رده خارج کنیم. پیش از همه، هواپیماهای فوکر ۱۰۰ و ام دی ۸۰ اجاره ای را عودت خواهیم داد.

 قراردادتان با بوئینگ چه شد؟ اولین هواپیما چه زمانی از سیاتل به ایران ارسال می شود؟

این موضوع مربوط به آینده می شود ولی طبق برنامه، اولین بوئینگ ER۳۰۰-۷۷۷ در آوریل ۲۰۱۸ تحویل داده می شود. کارشناسان فنی بوئینگ دو هفته پیش در تهران بودند و برای نهایی کردن موضوعات باقی مانده با کارشناسان فنی ما مشغول همکاری هستند.

با توجه به غیرقابل پیش بینی بودن دولت ترامپ، انتظار دارید که موانع سیاسی مانع از تحول هواپیماهای بوئینگ شوند؟

هر اتفاقی ممکن است رخ دهد اما تاکنون که همه چیز طبق برنامه پیش رفته است. اگر اتفاقی رخ داد باید با آن مواجه شویم. اما دلیل نمی شود که دست از کار بکشیم چون ممکن است اتفاقی رخ دهد.

ما باید کارمان را انجام دهیم. مقرراتی در توافق هسته ای وجود دارد و اتحادیه اروپا و آژانس بین المللی انرزی اتمی همیشه اعلام کرده اند که ایران به وظایف خود عمل کرده است. بنابراین به نظر من دلیلی ندارد که جلوی قرارداد بوئینگ گرفته شود. اگر اوضاع به روال سابق بازگردد یا تحریم جدیدی وضع شود، سیاستمداران مان باید اقدام های لازم را انجام دهند.

 آیا شرکت هواپیمایی ایرانی دیگری هواپیمای جدید دریافت کرده است؟

هنوز نه. هواپیمایی آسمان تفاهم نامه ای با بوئینگ برای خرید ۳۰ فروند MAX۷۳۷ امضا کرده است اما بوئینگ برای توفیق این قرارداد باید مجوزهای لازم را کسب کند.

آیا تمام مجوزهای لازم برای قرارداد بوئینگ را در اختیار دارید؟

ما تمام محوزهای خرید از ای تی آر، بوئینگ و ایرباس را از اداره کنترل دارائی های خارجی (اوفک) وزارت خزانه داری آمریکا دریافت کرده ایم.

وزارت خزانه داری هنوز مجوز این قراردادها را بر اساس توافق هسته ای صادر نکرده است. ما بسیار امیدواریم که آنها چنین اقدامی را برای هواپیمایی آسمان نیز انجام دهند. ایران تشنه هواپیمای جدید است. ما در ۱۰ سال آینده به شدت نیازمند حدود ۳۰۰ هواپیمای جدید هستیم.

انتظار دارید تا پایان سال ۲۰۱۸ چند هواپیمای جدید دیگر به ناوگان شما افزوده شوند؟

گمان می کنم ۱۰ - ۱۲ جت و ۲۰ هواپیمای ملخ دار ای تی آر.

تردد بیش از ۳ میلیون مسافر در دو ماه نخست سال از فرودگاه مهرآباد/ رشد ۱۲درصدی در ارسال و پذیرش بار در همین زمان

رستمی مدیرکل فرودگاه مهرآباد گفت: مهرآباد به‌عنوان فرودگاه پایتخت رکورددار بیشترین پرواز است.

وی بابیان اینکه فرودگاه‌ها با ارزش‌ترین زیرساخت‌های پیشرفت جوامع به‌حساب می‌آیند و آمار ترافیکی هر کشور بیانگر میزان توسعه اقتصادی و اجتماعی آن کشور است ادامه داد: در دو ماه اول سال ۹۶ در فرودگاه مهرآباد ۲۴ هزار و ۱۵۹ پرواز انجام‌شده است که با این تعداد نشست‌وبرخاست ۳ میلیون نفر مسافر جابه‌جاشده‌اند .

وی توضیح داد: نسبت به سال گذشته در همین زمان در نشست‌وبرخاست ۷% افزایش و در تعداد مسافر ۱۰% افزایش داشته است.

رستمی بیان نمود: با این تعداد پرواز تقریباً ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار کیلوگرم بارجا به‌جا شده است که در این قسمت نیز نسبت به سال گذشته در همین زمان ۱۲% ارسال و پذیرش بار نیز افزایش داشته است.

براساس این خبر بیش از ۸۰% کل پروازها به ترتب از ۸ فرودگاه مهرآباد، مشهد، امام خمینی (ره)، شیراز، اصفهان، اهواز، کیش و تبریز انجام پذیرفته است./.

رشد ۸ درصدی اعزام و پذیرش مسافران هوايی در اردیبشهت ۹۶

مار ارائه شده از سوی «گروه آمار و اطلاعات هوانوردی و فرودگاهی» در اداره کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی، نشان میدهد که فرودگاههای کشور در این ماه با ۳۸ هزار و ۴۶۵ فروند نشست و برخاست و ارسال و پذیرش نزدیک به ۴۵ میلیون کیلوگرم بار به ترتیب به رشدی ۷ و ۸ درصدی رسیدهاند.

بر همین اساس در اردیبهشت امسال، فرودگاه مهرآباد با میزبانی از ۱۲ هزار و ۳۳۷ پرواز، اعزام و پذیرش یک میلیون و ۵۵۷ هزار و ۴۰ مسافر و ارسال و پذیرش نزدیک به  ۱۰ میلیون کیلوگرم بار، رتبه نخست پرترافیک‌ترین فرودگاه ایران را به خود اختصاص داده است.

همچنین پس از مهرآباد، فرودگاه مشهد با نشست و برخاست ۶۲۶۵ فروند هواپیما، اعزام و پذیرش نزدیک به ۹۲۰ هزار مسافر و ارسال و پذیرش بیش از هشت میلیون کیلوگرم بار در رتبه دوم قرار گرفته است.

فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) نیز با نشست و برخاست ۴۴۷۷ فروند هواپیما و اعزام و پذیرش بیش از ۷۰۰ هزار مسافر در رتبه سوم قرار دارد اما با ارسال و پذیرش نزدیک به ۱۳ میلیون کیلوگرم بار، در رتبه نخست قرار گرفته است.

سهم پروازهای داخلی از کل پروازهای این ماه ۳۱ هزار و ۵۹۷ فروند است که طی آن نزدیک به چهار میلیون مسافر و بیش از ۲۶ میلیون کیلوگرم بار منتقل شدهاند.

با توجه به اینکه تمام پروازهای فرودگاه مهرآباد داخلی است در این بخش نیز این فرودگاه در رتبه نخست قرار داد و پس از آن فرودگاه مشهد با ۵۲۳۷ فروند نشست و برخاست، نزدیک به ۷۶۵ هزار اعزام و پذیرش مسافر و ارسال و پذیرش بیش از پنج میلیون کیلوگرم بار در جایگاه دوم و فرودگاه شیراز با ۲۸۲۷ فروند نشست و برخاست، اعزام و پذیرش نزدیک به ۳۰۰ هزار مسافر و ارسال و پذیرش بیش از دو میلیون کیلوگرم بار در جایگاه سوم قرار دارد.

سهم پروازهای خارجی در فرودگاههای بینالمللی تحت مالکیت شرکت فرودگاهها نیز، نشست و برخاست ۶۸۶۸ فروند هواپیما است که طی آن بیش از یک میلیون مسافر و نزدیک به ۱۹ میلیون کیلوگرم بار منتقل شدهاند.

در این بخش هم فرودگاه امام خمینی (ره) با نشست و برخاست ۴۳۶۰ فروند هواپیما، اعزام و پذیرش بیش از ۷۰۰ هزار مسافر و ارسال و پذیرش نزدیک به ۱۳ میلیون کیلوگرم بار، در رتبه نخست قرار گرفته است و پس از آن فرودگاه مشهد با میزبانی ۱۰۲۸ فروند هواپیما، اعزام و پذیرش نزدیک به ۱۵۵ هزار مسافر و ارسال و پذیرش بیش از ۲ میلیون و ۶۳۹ هزار کیلوگرم بار و فرودگاه اصفهان با نشست و برخاست ۱۰۲۸ فروند هواپیما، اعزام و پذیرش نزدیک به ۵۶ هزار مسافر و ارسال و پذیرش نزدیک به  ۹۰۷ هزار کیلوگرم بار در رتبههای دوم و سوم قرار گرفتهاند.

ایجاد سکتور جدید برای پوشش پروازهای عبوری قطر

محمد امیرانی با اشاره به افزایش حجم پروازهای عبوری قطر از آسمان ایران طی روزهای اخیر گفت: پوشش حجم افزوده شده پروازی نیازمند امکانات فنی تا بتواند لود پروازی را میان متخصصان مرکز کنترل تقسیم کند که برای رفع این نیاز کارشناسان اداره‌کل ارتباطات و ناوبری طی سه روز(۱۷ تا ۱۹ خرداد) اقدام به تقسیم‌بندی سکتور ۴ به دو سکتور ۴ و ۴.۵ کردند.

وی با بیان اینکه سکتور ۴ به منطقه جنوب ایران و مرز هوایی با قطر اختصاص دارد، ادامه داد: برای تقسیم‌بندی این سکتور می‌بایست فرکانس در سایت RCAG کوه کور لار تغییر و تجهیزات فنی سکتور نیز تقسیم می‌شد.

به گفته مدیرکل ارتباطات و ناوبری، با توجه به دستورالعمل‌های ایکائو فرکانس این سایت تغییر یافت. هچنین کارشناسان ارتباطات و ناوبری اداره‌کل فرودگاه لارستان تغییرات مقدماتی را انجام دادند و روز جمعه(۱۹ خردادماه) نیز کارشناسان اداره‌کل ارتباطات و ناوبری با حضور در این سایت تغییرات نهایی را اعمال کردند.

وی به روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: خوشبختانه با تایید همکاران مرکز کنترل فضای کشور٬ سکتور ۴.۵ تحویل داده شد و اکنون این سکتور جدید عملیاتی است تا بتواند متخصصان مراقبت پرواز در هدایت بهتر پروازهای این بخش را یاری کند.

امیرانی با بیان اینکه تمام این تلاش‌ها بر پایه دانش بومی و بر اساس داشته‌ها و تجهیزات موجود، بدون صرف هزینه‌ صورت گرفته است، تصریح کرد: با توجه به چند برابر شدن پروازهای روزانه مسیر قطر، ظرفیت راداری در جنوب ایران تغییر نکرده است و كارشناسان اين‌ اداره‌كل با تحمل زحمات مضاعف، پردازش سيستم‌هاي پروازهاي عبوري قطر را انجام میدهند

ارائه خدمات بی وقفه تقرب پرواز ایران به پروازهای عبوری قطری

مسعود نیکبخت ضمن اعلام این خبر و با اشاره به اینکه کشور قطر از داشتن فضای مستقل ارائه خدمات هوانوردی (FIR) و به تبع آن مرکز کنترل بی‌بهره است، گفت: بحرین با استفاده از فضای خود و قطر به ارائه خدمات هوانوردی به این کشور می‌پرداخت که به دنبال مناقشات سیاسی اخیر، بحرین خدمات هوانوردی خود را به روی قطر قطع کرد.

به گفته مدیرکل مراقبت پرواز، تنها یک مسیر ورودی و یک مسیر خروجی فرودگاه دوحه را به صورت عملیاتی نگه داشته است.

وی افزود: در شرایط سیاسی فعلی، ایران علاوه بر گشایش فضای آسمان خود بر روی پروازهای عبوری قطر، خدمات تقرب (Approach) را نیز به این پروازها ارائه می‌کند.

نیکبخت اظهار داشت: اداره‌کل مراقبت پرواز با هدف هدایت پروازهای قطر در جنوب کشور و با هماهنگی نهادهای نظامی، سازمان هواپیمایی کشوری و توافق با مرکز کنترل مسقط نسبت به ایجاد مسیرهای اضطراری جدید از جمله در غرب جزیره قشم به صورت مستقیم به داخل فضای عمان اقدام کرد. به این ترتیب این پروازها با دور زدن شبه‌جزیره عربستان به سوی مقاصد خود و حتی کشورهای آفریقایی از طریق فضای جمهوری اسلامی ایران حرکت می‌کنند.

وی همچنین خاطرنشان‌کرد: طبیعتا پوشش این دسته از پروازهای عبوری قطر که پیش از این از فضای دیگری غیر از ایران استفاده می کردند، مستلزم تمهیدات خاصی بود. در حقیقت، به دنبال افزایش پروازهای عبوری در فضای جنوب کشور، و وضعیت کاهش و افزایش ارتفاعی و تلاقی آن با مسیر ترافیک‌های ورودی به فضای کشور امارات متحده عربی سبب شد تا برای ارتقای سطح ایمنی، سکتور جنوبی کشور به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شود.

نیکبخت ادامه داد: با هماهنگی تنگاتنگ ادارات‌کل مراقبت پرواز و ارتباطات و ناوبری از روز چهارشنبه(۱۷ خردادماه) این بخش از فضای کشور با فعال‌سازی ایستگاه RCAG لار با فرکانس جدید به ۲ سکتور مستقل تقسیم شد که این امر امکان تقسیم کار کنترلر سکتور شماره ۴ به دو بخش کوچک‌تر را میسر کرده است.

افزايش ۱۷ درصدی ترافيك هوایی ايران در روزهای اخير/ شرکت‌های هواپیمایی به استفاده از فضای پروازی ایران ادامه می‌دهند

رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: مطابق مفاد کنوانسیون جهانی هواپیمایی غیرنظامی یا کنوانسیون شیکاگو، کشورهای عضو، متعهد به ارائه خدمات ناوبری هوایی جهت برقراری ایمن و پایدار جریان ترافیک هوایی بین المللی هستند.

علی عابد زاده اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به وسعت سرزمینی، جایگاه جغرافیایی ویژه در اتصال ترافیک‌های غرب به شرق و شمال به جنوب و توانایی‌ها و زیرساخت‌های مناسب و ایمن در حوزه ناوبری هوایی همواره یک بازیگر کلیدی در برقراری جریان ترافیک هوایی در سطح بین‌الملل بوده است.

وی تصریح کرد: کشور ایران، نقطه اتصال مناطق خاورمیانه و شمال آفریقا، آسیا و اروپاست و حجم وسیعی از ترافیک هوایی از کشورهای واقع‌شده در این مناطق، که هرکدام طرح ناوبری هوایی و مدیریت ترافیک هوایی خاص خود را دارا هستند، به فضای پروازی کشور وارد و توزیع می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ظرفیت، جایگاه و تعهد کشور در هوانوردی بین‌المللی باعث شده تا فضای ایران در شرایط خاص و اضطراری به‌عنوان نقطه اتکایی ایمن و امن ارزشی دوچندان برای حمل‌ونقل هوایی جهانی باشد.

عابدزاده، گفت: در بحران سقوط هواپیمای مالزیایی در اوکراین و ناامنی فضای آن کشور، ناامنی در فضای عراق و سوریه و اکنون در محدود شدن استفاده هواپیمای قطری و هواپیماها به مبدأ و مقصد قطر، فضای پروازی ایران به‌عنوان نقطه ثقل پایدارسازی ترافیک هوایی جهانی ایفای نقش کرد و باوجود افزایش ناگهانی تقاضا برای استفاده از فضای کشور، با استفاده از ظرفیت‌های موجود و اتخاذ راهکارهای خلاقانه و اطمینان‌بخش، سرویس لازم و ایمن به تقاضای جدید ارائه و مشکلی در حمل‌ونقل هوایی بین‌المللی حادث نشد.

وی بابیان اینکه کشور قطر فضای پروازی تحت اختیار خود است و خدمات ناوبری هوایی در ارتفاعات بالا را از کشور بحرین دریافت می‌کند افزود: این کشور در ناحیه اطلاعات پروازی بحرین قرار دارد و با ممنوعیت اعمال‌شده از طرف کشورهای عربستان، امارات، بحرین، مصر و لیبی، عملاً دسترسی خود را به نواحی جنوبی، شرقی و غربی از دست داد. در این شرایط، از طریق دونقطه ورودی و خروجی، پروازهای فرودگاه دوحه قادر به ورود به ناحیه پروازی ایران هستند و با عبور از فضای پروازی ایران و ورود به اروپا، پاکستان و عمان، مسیرهای پروازی خود را ادامه می‌دهد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه این تقاضای ناگهانی، منجر به افزایش ۱۷ درصدی ترافیک هوایی عبوری از روی ایران شد، تصریح کرد: پاسخ دادن به این حجم از تقاضای جدید در مدتی کوتاه، کاری بسیار دشوار است، لیکن با توجه به برنامه‌هایی که از قبل برای ظرفیت‌سازی در بخش ناوبری هوایی کشور انجام‌شده بود و استفاده از نیروی کارآمد مدیریتی و کارشناسی برای ارائه خدمات ناوبری هوایی ایمن در کشور و همکاری کامل و بدون نقص بخش‌های ارائه‌دهنده خدمات، حاکمیتی و امنیتی، تقاضای جدید به‌راحتی پاسخ‌داده‌شده و هیچ وقفه‌ای در جریان ترافیک هوایی بین‌المللی به وجود نیامد.

عابد زاده یادآور شد: تجربه بحران‌های گذشته نشان می‌دهد که حتی پس از رفع شدن شرایط اضطراری در کشورهای همسایه و یا منطقه، شرکت‌های هواپیمایی به استفاده از فضای پروازی ایران برای بخش قابل‌توجهی از پروازهای خود ادامه می‌دهند..