شناسهٔ خبر: 39812 - سرویس مسکن و شهرسازی

مافی:

مقابله با حاشیه نشینی اولویت اصلی شهرداران کلان‌شهرها/ مدیریت شهری با نقطه مطلوب فاصله دارد

حاشیه نشینی و بافت فرسوده در بجنورد عضو مجمع نمایندگان استان تهران با بیان اینکه جای مقابله با حاشیه نشینی در مدیریت جامع شهری خالی است،گفت: برنامه ای برای رفع معضل حاشیه نشینی وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از خانه ملت پروانه مافی با اشاره به اینکه حاشینه نشینی تنها مربوط به تهران و یا این کشور نیست، گفت: در اکثر کلان شهرهای دنیا معضل حاشیه نشینی وجود دارد، اما در کشورهای دیگر برای مهار معضل حاشیه نشینی برنامه ریزیهای علمی می شود؛ این در حالی است که در کشور ما این معضل کنترلی نشده و به صورت جدی حاشیه نشینی درحال افزایش است؛ یعنی روستاها خالی شده و افراد به حاشیه شهرهای بزرگ مهاجرت کرده و مشکلاتی را به وجود می آورند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی،  با بیان اینکه مسکن و سکونتگاه های حاشیه نشین ها از مشکلات بزرگ این افراد است، افزود: همچنین مسائل اجتماعی و فرهنگی حاشیه نشین ها نیز ازمعضلات دیگر این افراد است که نمونه آن افزایش میزان کودکان کار، زنان خیابانی و مشکلات دیگر است؛ بنابراین رسیدگی به معضل حاشیه نشینی ازاولویت های مدیریت شهری است.

وی تاکید کرد: در کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور مجلس به موضوع حاشیه نشینی توجه ویژه ای شده است، به طوری که در سال گذشته بازدیدی از مناطق حاشیه نشین های کل کشور انجام شد؛ به عنوان مثال در شهرمشهد حدود 1.5 میلیون نفر حاشیه نشین زندگی کرده و این معضل در این شهر بسیار پررنگ است؛ بنابراین به طور سیستماتیک برای رفع معضل حاشیه نشینی برنامه ریزی نشده است، این درحالی است که جای این موضوع درمدیریت شهری خالی است.

مافی با بیان اینکه شهرداران کلان شهرها باید موضوع حاشیه نشینی را در اولویت کار قرار دهند،گفت: متاسفانه دلیل کاهش بخشی از جمعیت در روستاها و افزایش جمعیت شهرها موضوع حاشیه نشینی است که افراد تنها به دلیل کار به شهرها مهاجرت می کنند که این موضوع خود درافزایش آسیب های اجتماعی نیز نقش موثری دارد.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران، افزود: مدیریت شهری به نقطه مطلوب در کشور دست پیدا نکرده و لایحه جامع مدیریت شهری دروزارت کشور در حال پیگیری است، با توجه به اینکه انتخابات شوراها انجام شده امیدواریم بررسی این لایحه هر چه سریعتر آغاز شود./