شناسهٔ خبر: 39847 - سرویس جاده‌ای

جهانگیری اعلام کرد؛

پیشرفت فیزیکی قطعه یک آزادراه تهران- شمال بسیار خوب بوده است/ فعالیت توانمندترین شرکتهای ایرانی در قطعات یک و دو آزادراه/ آزادراه تهران- شمال یکی از افتخارات مهندسی ایران است

بازدید معاون اول رئیس جمهور با اشاره به سازه‌های پیچیده‌ای که برای ساخت پل‌های قطعه یک آزادراه تهران- شمال از نظر فنی و مهندسی وجود دارد گفت: در دو سال اخیر پیشرفت فیزیکی این قطعه بسیار خوب بوده به طوری که در دولت یازدهم پیشرفت فیزیکی آن از ۲۹ درصد به ۸۵ درصد رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اسحاق جهانگیری که صبح امروز به همراه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و محمد سعیدی‌کیا رئیس بنیاد مستضعفان به محل ساخت آزادراه تهران – شمال رفته بود در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال هستیم. همچنین پیشرفت فیزیکی قطعه منطقه یک در دولت یازدهم پیشرفت فیزیکی آن از ۲۹ درصد به ۸۵ درصد رسیده است.

وی گفت: در دولت یازدهم تصمیم بر ساخت قطعی قطعه یک گرفته شد که این قطعه بسیار پیچیده بوده و از ویژگی‌های فنی بسیار مشکلی برخوردار است. به گونه ای که فقط یکی از تونل‌های آن ۴۹۰۰ متر طول دارد.

جهانگیری با اشاره به سازه های پیچیده ای که برای ساخت پل های این قطعه از نظر فنی و مهندسی وجود دارد ادامه داد: در دو سال اخیر پیشرفت فیزیکی قطعه یک این آزادراه بسیار خوب بوده و تا سال ۹۶ تکمیل خواهد شد که ۳۲ کیلومتر از مسیر شمال را کوتاه می کند.

وی با اشاره به ساخت همزمان قطعه دو این آزادراه تأکید کرد: قطعه دوم ازادراه تهران- شمال ۲۲ کیلومتر است که چهار دستگاه پل دارد و همچنین قراردادها و مناقصه های آن برگزار شده که ساخت مسیر اول آن به مناقصه رفته و پیمانکار، کار را شروع کرده است. مسیر برگشت نیز مناقصه آن برگزار شد و پیمانکار مشخص شده است.

جهانگیری با بیان اینکه قطعه سوم آزادراه تهران شمال یکی از پیچیده ترین قطعات این آزادراه است تصریح کرد: در حال مذاکره با خارجی ها هستیم تا از دانش فنی آنها برای رفع پیچیدگی های فنی آن استفاده کنیم. این در حالی است که تمام شرکتهایی که در قطعات یک و دوم آن مشغول به کارند، ایرانی هستند که جزء توانمندترین شرکتهای ایرانی محسوب می شوند.

معاون اول رئیس جمهور ساخت آزادراه تهران- شمال را یکی از افتخارات مهندسی ایران دانست که باید به جهانیان نمایانده شود افزود: اگر برای قطعه سوم از پیمانکار خارجی استفاده می کنیم بخشی از آن بابت تأمین مالی پروژه از سوی سرمایه گذار خارجی که امیدواریم در سال ۹۶ نیز به جمع بندی در خصوص ساخت آن دست یابیم.

وی با اشاره به ورود جدی بنیاد مستضعفان به پروژه آزادراه تهران-شمال در دوره ریاست سعیدی کیا در این بنیاد ادامه داد: اجرای این پروژه از کارهای خوب بنیاد مستضغفان است که توانسته ارتباط خوبی با وزارت راه و شهرسازی برقرار کند و امیدواریم تحت زمان بندی های ارائه شده به پایان برسد. البته به نظر من چند ماه تأخیر در چنین پروژه ای با این پیچیدگی ها، طبیعی است.

قطعه یک آزاد راه تهران - شمال به طول ۳۲ کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می‌رسد.

با افتتاح این قطعه قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می‌گذرد حذف و مسیر تهران به شمال حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه می‌شود و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و شرکت آزاد‌راه تهران - شمال در صدد است این قطعه تا اوایل تا بستان ۱۳۹۶ زیر بار ترافیک برود. این قطعه ۳۲ کیلومتری دارای ۱۶ پل و ۳۲ هزار متر تونل رفت و برگشت است.

آزادراه تهران - شمال طراحی و معماری آن به گونه‌ای انجام شده است که هموطنان هنگام رانندگی در تمام مسیر آن از زیبایی های این آزادراه لذت خواهند برد.

برای آماده سازی این آزادراه ۱۲۳ کیلومتری در مجموع باید ۱۴۵ تونل در باند رفت و برگشت این مسیر بین استان تهران و مازندران به طول تقریبی ۸۸ کیلومتر ساخته شود و تعداد پل‌های بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت نیز ۹۷ پل به طول حدود ۱۳ کیلومتر است و با شیب ۶ درصدی جاده، تردد در این محور بیش از ۳۵ درصد کاهش مصرف سوخت خواهد داشت.

برای ساخت این آزاد راه به‌خصوص در قطعه یک آن مشکلات زیادی در خصوص زمین‌های معارض وجود داشت که خوشبختانه با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان مشکلات مربوط به زمین‌های معارض این منطقه حل شد و شرکت آزادراه تهران - شمال که وابسته به بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد با احداث قطعات دو و سه در نهایت این آزادراه در سال ۹۹ به بهره برداری کامل برسد.