شناسهٔ خبر: 39864 - سرویس شرکت‌ها

وزش باد ۹۰ کیلومتری درسیستان وبلوچستان/ کاهش دید و اختلال درتردد جاده‌های زاهدان-بم، ایرانشهر- رودبار و زابل - نهبندان

طوفان شن در سیستان و بلوچستان کارشناس هواشناسی سیستان وبلوچستان گفت: سرعت وزش بادهای ۱۲۰ روزه در ۲۴ ساعت گذشته در شمال استان به حدود ۹۰ کیلومتر بر ساعت رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی ملاشاهی کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: با توجه به شدت وزش باد دید افقی در زابل به هزار و ۵۰۰ متر و در زهک به هزار متر کاهش یافت.

وی افزود: امروز از سرعت وزش باد در منطقه سیستان متشکل از پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز قدری کاسته می‌شود اما مجددا از فردا تا چهارشنبه وزش باد شدید همراه با گرد و خاک با سرعت حدود ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در این منطقه پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: توفان گرد و خاک و حرکت شن های روان در برخی نقاط شمال سیستان و بلوچستان در این مدت بسیار محتمل است.

گفتنی است، هر ساله وزش بادهای ۱۲۰ روزه در سیستان از نیمه دوم خرداد آغاز می شود و تا اواسط شهریور ماه ادامه دارد.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان به ایرنا، گفت: از فردا بعد از ظهر برای سایر نقاط استان افزایش غبار را داریم و در برخی نقاط همچون نصرت آباد و شوره گز تا زرآباد در نوار غربی و مرزهای شرقی استان از میرجاوه تا سراوان در روزهای سه شنبه و چهارشنبه وزش باد به نسبت شدید است.

ملاشاهی افزود: در جاده های زاهدان - بم و ایرانشهر - رودبار در استان کرمان و زابل - نهبندان در استان خراسان‌جنوبی ممکن است گرد و خاک برای روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه سبب کاهش دید و اختلال در تردد شود.

وی اظهار داشت: برای ارتفاعات جنوبی سیستان و بلوچستان هم در ۲ روز آینده رشد ابر را داریم و احتمال رگبارهای پراکنده باران و گاهی رعد و برق دور از انتظار نیست.

وی گفت: از شدت گرمای هوا در شمال سیستان و بلوچستان کاسته شده است اما در نواحی جنوبی استان برای ۲ روز آینده گرما تداوم دارد.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: دریای عمان نیز امروز و فردا همچنان وزش باد به نسبت شدید است و دریای مواج و متلاطم پیش بینی می شود.

وی خاطرنشان کرد: در شبانه روز گذشته زاهدان با حداقل ۲۷ درجه و دلگان، قصرقند و نیکشهر با حداکثر ۴۹ درجه بالای صفر به ترتیب خنکترین و گرمترین نقاط استان بودند.

سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع (معادل ۵/۱۱درصد مساحت کشور) و ۱۹ شهرستان و بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که امکان دارد همزمان چندین پدیده از جمله توفان، بارندگی، سیل و مواج شدن دریا را تجربه کند. /