شناسهٔ خبر: 39913 - سرویس بنادر و دریانوردی

معاون فنی و نگهداری بنادر و دریانوردی استان بوشهر خبر داد:

پیشرفت ۴۶ درصدی پایانه کانتینری بندر بوشهر در جزیره نگین

بندر بوشهر فاز نخست طرح پایانه کانتینری بندر بوشهر در جزیره نگین به عنوان یکی از پروژه‌های سفر سال ۹۳ رئیس‌جمهوری به بوشهر ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، مسعود قاسمیان معاون فنی و نگهداری بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: با توجه به اینکه محدوده ۵۰ هکتاری بندر بوشهر با وجود افزایش ۱۰ هکتار پاسخگوی توسعه این بندر نبود طرح توسعه آن در مجموعه جزیره نگین در قالب سه آیتم اصلی پایانه کانتینری، پایانه چندمنظوره و اسکله کالای فله و مایع در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: محدوده جزیره نگین ۴۷۰ هکتار است که پروژه‌های پیش‌بینی شده در مساحتی حدود ۲۰۰ هکتار اجرا می‌شود و مابقی نیز اراضی پشتیبانی هستند که مطابق با توسعه بنادر نسل سوم،  صنایعی با کاربرد مختلف در آن قرار می‌گیرد و پسکرانه استان را تا شعاع قابل‌توجهی پوشش می‌دهد.

وی افزود: توسعه بندر بوشهر در مجتمع بندری نگین دارای فازها و اولویت‌های برنامه‌ریزی‌شده‌ای است که نخستین گام آن اجرای طرح پایانه کانتینری به طول ۳۰۰ متر و ۱۵ هکتار اراضی پسکرانه است که البته خوشبختانه از طریق جذب سرمایه بخش خصوصی صورت پذیرفته است.

قاسمیان یادآور شد: هم‌اکنون عملیات اجرایی این طرح در دست اجراست و پیشرفت فیزیکی آن ۴۶ درصد است و حدود ۷۱ درصد خرید مصالح ساختمانی و ۶۱ درصد شمع کوبی آن نیز انجام شده است.

وی افزود: روند اجرای فاز اول پایانه کانتینری هم‌اکنون مطلوب و انتظار است تا آخر شهریور ماه امسال به پایان برسد.

قاسمیان با اشاره به اینکه برای اجرای سه پایانه بندر بوشهر (واقع در جزیره نگین) ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده بود که توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شود، ادامه داد: گام دوم ۳۰۰ متر اسکله دیگر و ۱۵ هکتار اراضی پسکرانه ای است که مجموع پایانه کانتینری را کامل می‌کند.

وی اضافه کرد: نگاهی نیز به نهایی سازی قراردادهای پایانه چندمنظوره داریم که این طرح نیز یک پست اسکله دارد و شامل ۱۰ هکتار اراضی پسکرانه ای است که در مجاورت آن کارهای مربوط به پایانه کالای فله و مایع نیز به موازات انجام می‌شود.

قاسمیان با اشاره به دلیل زمان‌بر شدن اجرای طرح توسعه بندر بوشهر در جزیره نگین یادآور شد: مطالعات مهندسی انجام شده روی طرح مجتمع بندری نگین و رعایت معیارها و لحاظ استانداردهای بین‌المللی پایانه‌های کانتینری، زمان زیادی را می‌طلبید و نشست‌های متعددی برای آن برگزار شده و هم‌چنین مصنوعی بودن جزیره نگین است موضوعی بود که در ابتدا مطالعات بیشتری را می‌طلبید.

وی گفت: این جزیره به دلیل مصنوعی بودن شرایط خاصی داشت و روان گرایی خاک باعث شد تا با دقت بیشتری پیش برویم که در سال‌های آتی بهره‌برداری از پایانه‌ها با مشکلی روبرو نشویم.

قاسمیان ادامه داد: در این ارتباط تاکنون متخصصان و مشاوران زبده‌ای از سازمان بنادر و دریانوردی روی آن کار کردند تا پروژه به بهترین شکل ممکن اجرایی شود.

وی گفت: مجموعه این مطالعات در نهایت منجر به طرحی شد که هم‌اکنون روند اجرای آن در دست اجراست و استانداردهای لازم مطابق با معیارهای بنادر توسعه‌یافته دنیا در آن رعایت می‌شود.

قاسمیان یادآور شد: در مجتمع بندری نگین اجرای طرح‌ها به ۲ بخش تقسیم می‌شوند یک بخش اجرای طرح‌هایی است که از طریق جذب سرمایه بخش خصوصی انجام می‌شود و بخش دیگر نیز پروژه‌هایی است از طریق سازمان بنادر و دریانوردی انجام می‌شود.