شناسهٔ خبر: 39934 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تشریح کرد:

افتتاح ۸۲ کیلومتر بزرگراه درخراسان جنوبی طی هفته دولت امسال/ پیشرفت ۵۵ درصدی عملیات اجرایی فاز دوم پروژه بازآفرینی محور بهارستان- چهاردرخت/ پرونده مسکن مهر خراسان جنوبی تا پایان شهریور بسته می‌شود

مهدی جعفری مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به افتتاح ۸۲ کیلومتر باند دوم بزرگراهی این استان در شش پروژه طی هفته دولت از اجرای پروژه‌های بازآفرینی خراسان جنوبی از جمله احیای محور بهارستان –چهاردرخت خبر داد و گفت: خراسان جنوبی از استان‌های پیشرو درتکمیل واحدهای مسکن مهر است و نیمه نخست امسال پرونده مسکن مهر این استان بسته می‌شود.

مهدی جعفری، مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح برنامه‌ها و اقدامات این اداره‌کل درحوزه‌های مختلف پرداخت و عنوان کرد: هفته دولت شاهد افتتاح ۸۲ کیلومتر باند دوم بزرگراهی دراستان خواهیم بود که شامل ۱۷ کیلومتر از باند دوم بیرجند- قاین- گناباد، ۱۷ کیلومتر از باند دوم دیهوک - راور (شامل پنج کیلومتر قطعه یک، پنج کیلومتر قطعه ۲ و هفت کیلومتر قطعه۳)، ۱۸ کیلومتر از باند دوم طبس-خور-نایین، ۱۰ کیلومتر از باند دوم سه راهی روم- آفریز، ۱۴ کیلومتر از باند دوم اسدیه- بیرجند و شش کیلومتر از باند دوم طبس- یزد است.

وی عنوان کرد: همچنین هفته دولت شاهد بهره‌برداری از ۱۶ پروژه احداث و آسفالت راه‌های روستایی به طول کلی ۸۷ کیلومتر خواهیم بود که شامل محورهای نیگنان- چاهند به طول ۳.۵ کیلومتر، هج‌ونج به طول ۹.۵ کیلومتر، تاج‌کوه به طول شش کیلومتر، زرگر- عیلکی به طول سه کیلومتر، حصارسنگی- افکشت به طول ۱۰ کیلومتر، عبدله- پیرزنک به طول چهارکیلومتر، بیدسک- منند به طول چهار کیلومتر، دستگرد- رزه به طول شش کیلومتر، چاه صدوقی به طول دو کیلومتر، چاه مسافر به طول ۱۸.۵ کیلومتر، قوامیه به طول ۷.۵ کیلومتر، روستای آنتنی راه‌آهن عشق‌آباد به طول دو کیلومتر، مهدی‌آباد به طول چهار کیلومتر، تندیل به طول سه کیلومتر، ملاعباس حسینی به طول دو کیلومتر و امیرآباد سرزه به طول دو کیلومتر است.

جعفری همچنین به اجرای پروژه بزگراهی باند دوم زاهدان –بیرجند اشاره کرد و افزود: یکی از این پروژه‌ها احداث باند دوم زاهدان-بیرجند به طول ۲۰کیلومتر است که ۹کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و تاکنون ۳۶ کیلومتر از پروژه ۵۰ کیلومتری بهسازی محور کرمان-دیهوک انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه خراسان جنوبی به ۱۰۰ کیلومتر آزادراه ، ۴۰۰ کیلومتر بزرگراه و ۳۰۰ کیلومتر راه اصلی نیاز دارد تا به متوسط کشوری برسد، با اذعان برپایین بودن شاخص راه در این استان افزود: با توجه به پایین بودن شاخص توسعه استان در بخش راه، توجه ویژه به این حوزه ضروری است.

جعفری اضافه کرد: امسال نیز بنا داریم ۲۱۰ کیلومتر از راه‌های روستایی استان آماده شود که تاکنون از این میزان ۶۰ کیلومتر تکمیل شده است.

اجرای پروژه‌های بازآفرینی در شهرهای خراسان جنوبی

مدیرکل راه وشهرسازی خراسان جنوبی از اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری دراین استان خبر داد و گفت:  در شهر بیرجند در مجموع ۸۷۱.۶۰ هکتار محله هدف بازآفرینی داریم که ۲۲۵ هکتار شامل سکونتگاه‌های غیررسمی، ۲۳۰ هکتار بافت نابسامان میانی، ۴۴ هکتار بافت تاریخی، ۲۱۹.۴۰ هکتار روستاهای ادغام شده و ۱۵۳.۲ هکتار اراضی ناهمگون است.

جعفری با بیان اینکه در مجموع ۱۲۷۱.۶ هکتار محله هدف بازآفرینی شهری شامل بافت فرسوده، روستاهای ادغام شده، محدوده تاریخی، سکونتگاه‌های غیررسمی و اراضی ناهمگون شهری در این استان شناسایی شده، گفت: در بشرویه ۱۷.۵ هکتار بافت فرسوده و ۲۱ هکتار محدوده تاریخی موجود است و نهبندان و قائن به ترتیب ۵۲.۵ و ۱۱۵.۵ هکتار بافت فرسوده دارند. در فردوس ۲۷۵ هکتار بافت فرسوده و ۹۶ هکتار محدوده تاریخی داریم و سرایان دارای ۴۸ هکتار بافت فرسوده است و خوسف نیز ۲۲ هکتار محدوده تاریخی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: ازجمله اقدامات صورت گرفته درمحلات هدف می‌توان به اتمام عملیات ساختمانی پروژه خانه محله کوی کارگران بیرجند با زیربنای ۵۴۷ متر مربع در دوطبقه اشاره کرد که با صرف چهارمیلیارد و ۳۴۳ میلیون و ۱۸۰ هزار ریال اعتبار در مدت شش ماه ساخته شد.

وی از پیشرفت ۵۵ درصدی عملیات اجرایی فاز دوم پروژه احیا و بازآفرینی محور بهارستان-چهاردرخت خبر داد و گفت: طول این فاز ۶۵۳۵ متر مربع و مبلغ قرارداد شش میلیارد و ۴۷۰ میلیون ریال است.

جعفری در معرفی پروژه‌های شاخص محدوده‌های هدف استان به پروژه پل موسی بن جعفر(ع) حدفاصل بافت فرسوده فرزان و سکونتگاه‌های غیررسمی بیرجند اشاره کرد و گفت: این پروژه ۷۰ درصد پیشرفت کرده و ۲۳۰۰ متر مربع مساحت دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی عنوان کرد: سال گذشته چهار پایگاه سلامت در مناطق جوادیه، حاشیه کارگران، حاشیه بلوار شعبانیه و حاشیه منطقه موسی بن جعفر(ع) شهر بیرجند به بهره‌برداری رسید.

خراسان جنوبی جزو ۱۰ استان برتر کشور در حوزه اجرای مسکن مهر

جعفری با بیان اینکه راسان جنوبی جزو ۱۰ استان برتر کشور درحوزه اجرای مسکن مهر است، که کمترین معضلات اجتماعی در این بخش را داشته است، گفت: اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از سال ۸۷ تاکنون شش میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان یارانه در اختیار شرکت‌های خدمات‌رسان شامل آب و برق و گاز قرار داده و بیش از ۶۰ درصد احداث مسکن‌های مهر در استان توسط تعاونی‌ها به سرانجام رسیده است.

وی افزود: درمجموع ۳۰هزار و ۷۴۴ واحد مسکن مهر دردست ساخت داشته‌ایم که ۲۹ هزار و ۴۴۴ واحد آن افتتاح شده و ۱۸۲۳ واحد باقی مانده است که ۱۶۲۵ واحد آن به شهرهای با جمعیت بالای ۲۵ هزار نفر و ۱۹۸ واحد نیز شهرهای با جمعیت کمتر از ۱۵ هزار نفر اختصاص دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در تلاشیم تا پایان شهریور تمام واحدهای باقی‌مانده دراستان را تحویل دهیم.