شناسهٔ خبر: 4000 - سرویس پربحث‌ترین اخبار

مدیرعامل بانک مسکن خبر داد:

پیشنهاد وام ۶۰میلیون تومانی خرید مسکن به بانک مرکزی/ ابلاغ افزایش وام مسکن مهر به شعب تا آخر هفته

محمدهاشم بت شکن مدیرعامل بانک مسکن از پیشنهاد وام ۶۰ میلیونی خرید مسکن به بانک مرکزی خبر داد و گفت: افزایش ۵ میلیون تومانی وام مسکن مهر تا پایان هفته به شعب ابلاغ می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از فارس، محمدهاشم بت‌شکن در جمع خبرنگاران گفت: عدد کل تسهیلات اعطایی نظام بانکی در ۹ ماه سال جاری ۲۳۸۱ هزار میلیارد ریال بوده است که از این عدد برای بخش مسکن و ساختمان، ۲۹۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است که اگر بخواهیم عملکرد بانک مسکن را در ۱۰ ماهه سال جاری در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم میزان تسهیلات اعطایی در این مدت توسط بانک مسکن ۱۵۶ هزار میلیارد ریال است.

وی افزود: از جهت تعداد واحدهایی که در طی سال جاری بانک مسکن تأمین مالی کرده است ۷۴ هزار واحد مربوط به تسهیلات ساخت و ۱۰۱ هزار واحد مسکونی برای خرید مسکن بوده و تعداد تسهیلاتی که بانک مسکن برای خرید واحد مسکونی اعطا کرده نسبت به سال قبل ۲۵ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه بانک مسکن برای ۳۷۱ هزار واحد مسکونی تأمین مالی کرده است، گفت: در ۱۰ ماهه سال جاری ۵۴۶ هزار واحد مسکونی تأمین مالی شد.

بت‌شکن گفت: بانک مسکن بزرگترین بانک کشور از لحاظ عمده تسهیلات اعطایی است.

مدیرعامل بانک مسکن خاطرنشان کرد: کل قراردادهای منعقده در مسکن مهر ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار واحد مسکونی است که مبلغ ۴۷۹ هزار میلیارد ریال قرارداد در حوزه مسکن مهر منعقد شده است.

به گفته وی تاکنون یک میلیون و ۳۷۱ هزار واحد مسکونی مهر نیز فروش اقساطی شده است.

بت شکن ادامه داد: مانده تسهیلات بانک مسکن ۱۰۷ هزار میلیارد تومان است و به نظر می رسد با این عدد بزرگترین بانک کشور از این حیث است.

مدیرعامل بانک مسکن گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص تکمیل مسکن مهر کل قراردادهای منعقد این طرح دو میلیون و ۳۷۰ هزار واحد است که مبلغ آن ۴۷۹ هزار میلیارد ریال است.

به گفته وی، تا کنون یک میلیون و ۳۷۰ هزار واحد مسکونی این طرح فروش اقساطی شده و طی ۱۰ ماه اخیر ۳۱۳ هزار فروش اقساطی شده که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: سپرده های بانک مسکن ۳۶۸ هزار میلیارد ریال است که در سال جاری حدود ۲۳ درصد رشد داشته است.

*معوقات بانک مسکن زیر ۵ درصد

وی با اشاره به این که معوقات بانک مسکن زیر ۵ درصد است ، گفت: این بدون مسکن مهر زیر ۲ درصد است که این نشان می دهد مردمی ترین بانک کشور هستیم.

مدیرعامل بانک مسکن خاطر نشان کرد: در بافت فرسوده تا پایان سال ۹۲ بالغ بر ۸۲ هزار واحد مسکونی به مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال توسط بانک مسکن تامین مالی شده است.

*پیشنهاد تاسیس صندوق های پس انداز مسکن جدید به بانک مرکزی

وی در خصوص اخذ مجوز نهایی نهاد ابزار تامین مالی عرضه مسکن از بانک مرکزی گفت: پیشنهاد تاسیس صندوق های پس انداز مسکن جدید به بانک مرکزی ارائه شده که منتظر اعلام نظر این بانک هستیم.

بت‌شکن همچنین درباره ابزارهای بانک مسکن در رابطه با افزایش امکان تسهیلات دهی این بانک گفت: اخیرا با مجوزی که از شورای عالی بورس برای ایجاد صندوقی به منظور تامین سرمایه مسکن دریافت کرده‌ایم، امیدواریم هفته آینده با تایید بانک مرکزی نهایی شده و در بهمن ماه راه اندازی شود که این صندوق می تواند به تمام خریداران و سازندگان امکان تامین مالی غیر سپرده‌ای را بدهد.

بت شکن افزود: همچنین تاسیس موسسات اعتباری تخصصی مسکن نیز پیشنهاد دیگر بانک مسکن بوده که به شکل منطقه‌ای سپرده جذب و به صورت منطقه‌ای تسهیلات ارائه می دهد.

*پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن

مدیرعامل بانک مسکن از پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن خبر داد و گفت: بانک مسکن افزایش سقف وام تا ۶۰ میلیون تومان را به بانک مرکزی پیشنهاد داد.

*ابلاغ دستورالعمل افزایش ۵ میلیونی سقف تسهیلات مسکن مهر تا پایان هفته به شعب

بت‌شکن همچنین از ابلاغ دستورالعمل افزایش ۵ میلیونی سقف تسهیلات مسکن مهر تا پایان هفته به شعب خبر داد و گفت: بر اساس درصد پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد این رقم به پروژه ها تزریق می‌شود.

خبرنگاری به مدیرعامل بانک مسکن گفت که شنیده می‌شود بانک مسکن اقساط وصولی مسکن مهر را در جاهای غیر از پروژه‌های نیمه تمام هزینه می‌کند که وی پاسخ داد: بانک مسکن یک بانک دولتی و متعهد است و اقساط را در همان محل پرداخت می‌کند.

وی در خصوص اینکه چه میزان اقساط مسکن مهر بازپرداخت شده گفت: ماهانه حدود دو هزار میلیارد ریال اقساط ماهانه تسهیلات مسکن مهر است و سالانه نیز حدود ۲۴۰۰۰ میلیارد ریال وصولی حاصل از بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر است.

وی با بیان این که این میزان نیز در پروژه های مسکن مهر تزریق می شود، خاطر نشان کرد: در مجموع تاکنون ۴۹ هزار میلیارد ریال وصولی تسهیلات مسکن مهر داشته ایم./