شناسهٔ خبر: 40131 - سرویس مسکن و شهرسازی

تسهيلات ۱۲۰ ميليونی مسكن بدون سپرده وارد فاز اجرا شد/ واگذاری تسهیلات جدید مسکن به اقشار متوسط جامعه، زوجین و خانه اولی‌ها

تسهیلات مسکن بانك مسكن در راستای ایجاد رونق در این بازار، بخشنامه تسهیلات ١٢٠ میلیون تومانی مسكن بدون سپرده را به شعب ابلاغ كرد. بر این اساس متقاضیان می‌توانند بدون آنكه سپرده‌ای در بانك مسكن داشته باشند از اوراق مزبور تا سقف ١٢٠ میلیون تومان استفاده كنند. این چندمین طرح بانك مسكن است كه برای رونق بازار مزبور به اجرا درمی‌آید. هدف این طرح‌ها اقشار متوسط جامعه و زوجین و خانه اولی‌ها هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اعتماد  اقشار مورد نظر برای اخذ تسهیلات مزبور در اولویت قرار دارند و سایر افراد نیز می‌توانند از تسهیلات مسكن كه در سال‌های اخیر با افزایش سقف همراه بوده استفاده كنند.

طرحی كه پیش‌تر بانك مسكن برای جوانان در نظر گرفته بود با عنوان صندوق یكم شناخته می‌شد كه هدف از ایجاد آن پرداخت تسهیلات تا سقف ٨٠ میلیون تومان برای هر یك از زوجین با سود ٩ درصد بود. اما شرط استفاده از این تسهیلات، داشتن سپرده به میزان ٤٠ میلیون تومان برای شش ماه الی یك سال بود. اما طرح جدید بانك مسكن، امكان بهره‌برداری از تسهیلات را بدون داشتن سپرده برای اقشار متوسط جامعه فراهم می‌كند. اگرچه نرخ سود این تسهیلات ١٨ درصد در نظر گرفته شده اما سهل‌الوصول‌تر بودن آن، امكان مناسب‌تری را در اختیار خانواده‌ها قرار می‌هد.

مدیر گروه طرح و برنامه بانك مسكن در این خصوص با اشاره به ابلاغ بخشنامه استفاده از تسهیلات بدون سپرده مسكن گفت: امكان دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی خرید مسكن با استفاده از اوراق حق تقدم تسهیلات مسكن قبل از مهرماه ۹۴ فراهم شده است.

محمدحسن مرادی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به ابلاغ بخشنامه استفاده از تسهیلات بدون سپرده مسكن به شعب گفت: این بخشنامه مسیر استفاده از تسهیلات بدون سپرده مسكن را كه این روزها با افزایش سقف به ١٢٠ میلیون تومان احتمالا پرمتقاضی‌‌تر از گذشته است را ساده‌تر خواهد كرد و این اقدام بانك در آستانه آغاز فصل پرمعامله مسكن صورت گرفته و می‌تواند در تحرك بازار مسكن نقش داشته باشد.

وی با اشاره به افزایش ١٠ میلیون تومانی سقف تسهیلات بدون سپرده خرید مسكن در هفته‌های اخیر گفت: در حال حاضر كه امكان بهره‌مندی از تسهیلات ١٢٠ میلیون تومان خرید مسكن بدون نیاز به سپرده‌گذاری و به صورت آنی وجود دارد، طبعا تمایل به استفاده از این تسهیلات افزایش خواهد یافت و در نتیجه نیاز به خرید اوراق در بازار مسكن تابستان كه فصل طلایی نقل‌ و انتقالات ملكی است، رو به افزایش خواهد گذاشت. از این رو بانك عامل بخش مسكن با تدبیری كه اندیشیده امكان حضور موثر خریداران در بازار مسكن را فراهم كرده است.

به گزارش بانك مسكن، به دنبال كاهش حجم سپرده‌های ممتاز نسبت به سال گذشته، بانك مسكن به منظور جلوگیری از كمبود عرضه اوراق مسكن، استفاده از تمام نمادهای تسه قبل از انقضا را برای تمام تسهیلات بدون سپرده ایجاد كرده است. در حال حاضر نمادهای تسه ٩٣١٠ كه دی ماه سال ٩٣ صادر شده و كلیه نمادهای بعد از آن قابل استفاده و مبادله است. هر چند به طور كلی مدت اعتبار اوراق تسه از تاریخ صدور آن‌كه در متن «گواهینامه نقل و انتقال و سپرده‌گذاری» قید شده، حداكثر دو سال بوده و این مدت با نظر بانك مسكن در شرایط خاص حداكثر تا دو دوره شش ماهه قابل تمدید است كه در مورد نمادهای تسه نیز اختیار تمدید مهلت توسط بانك استفاده شده است.

شورای پول و اعتبار در مهر ١٣٩٤ مصوبه‌ای گذراند كه به موجب آن سقف تسهیلات بدون سپرده خرید مسكن از ٣٥ به ٦٠ میلیون تومان افزایش یافت كه با احتساب ١٠ میلیون تومان تسهیلات جعاله قابل پرداخت به خریداران مسكن، پرداخت تسهیلات ٧٠ میلیونی عملا مجاز شد.

همان زمان بانك مركزی برای خرید اوراق برای تسهیلات جدید یك تبصره به این شرح تعیین كرد كه «برخورداری از سقف جدید تسهیلات منوط به تدارك اوراق گواهی حق تقدم صادر شده از تاریخ ابلاغ این مصوبه است. دارندگان اوراق قبلی بانك مسكن ضمن برخورداری از سقف قبلی تسهیلات در صورت تمایل می‌توانند به صورت استفاده همزمان (از محل اوراق جدید به میزان ما به التفاوت رقم سقف جدید با سقف قبلی تسهیلات) از سقف جدید تسهیلات بهره‌مند شوند». به عبارت ساده‌‌تر، طبق این تبصره استفاده از اوراق با نمادهای «تسه ٩٤٠٧» و قبل از آن صرفا برای استفاده از تسهیلات با سقف قدیم یعنی ٣٥ میلیون تومان قابل استفاده شد و متقاضیان تسهیلات بدون سپرده مسكن در صورتی كه تمایل داشتند از سقف جدید تسهیلات مسكن برخوردار شوند، ناگزیر باید اوراق منتشر شده از آبان ١٣٩٤ به بعد را خریداری كنند. البته به تسهیلات گیرندگان اجازه داده شد از اوراق مهر همان سال و قبل از آن نیز تا سقف ٧٠ فقره برای ٣٥ میلیون تومان از تسهیلات، خریداری و استفاده كنند اما بابت خرید اوراق مابه‌التفاوت سقف جدید یعنی ٢٥ میلیون تومان باقی مانده، صرفا اوراق جدید خریداری كنند.

این سیاست در آن مقطع زمانی با هدف جلوگیری از ایجاد حباب قیمتی در اوراق موسوم به «تسه» اتخاذ شد. در آن زمان قیمت میانگین هر فقره اوراق تسهیلات مسكن حدود ٧٠ هزار تومان بود و برای برخورداری از حق‌ تقدم استفاده از تسهیلات ٦٠ میلیون تومانی خرید مسكن، قاعدتا باید ١٢٠ فقره اوراق به ارزش تقریبی ٨ میلیون و ٤٠٠ هزار تومان خریداری می‌شد.

بانك مسكن در بخشنامه خود كه اخیرا به شعب ابلاغ كرد، مسیر استفاده از تسهیلات بدون سپرده مسكن كه این روزها با افزایش سقف آن به ١٢٠ میلیون تومان، احتمالا پرمتقاضی‌‌تر از گذشته است را ساده‌تر كرد. در این بخشنامه كه به منظور اجرای مصوبه ١١ خرداد ماه بانك مركزی ابلاغ شده است، ممنوعیت پرداخت تسهیلات مازاد بر ٣٥ میلیون تومان از محل ارایه اوراق تسه صادر شده در نمادهای «تسه ٩٤٠٧» و قبل از آن لغو شد.

بر این اساس، پرداخت تسهیلات مسكن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسكن به تنهایی یا توأم با سایر حساب‌‌ها در تمام حالات انفرادی و زوجین، فارغ از نماد اوراق صادره و صرفا مبتنی بر توجه به معتبر بودن اوراق ارایه شده با رعایت كلیه شرایط و ضوابط مقرر امكان‌‌پذیر است و دیگر الزامی به ارایه بخشی از اوراق (مازاد بر ٣٥ میلیون تومان) از محل نمادهای «٩٤٠٨ و بعد از آن» نیست./