شناسهٔ خبر: 40170 - سرویس مسکن و شهرسازی

حافظی مطرح کرد؛

سرنوشت باغ های پایتخت در دستان منتخبان شورای پنجم شهر/ برخی، مانع محدودیت برج‌سازی در باغات هستند

رحمت الله حافظی در آستانه پایان کار شورای چهارم، رییس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای‌شهر تهران سرنوشت طرح حفاظت و صیانت از باغ‌ها را در دست شورای پنجم می‌داند و به نظر می‌رسد؛ دیگر امیدی ندارد این طرح در شورای چهارم به سرانجامی برسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، طرح حفاظت و صیانت از باغ‌ها که قرار بود؛ جای مصوبه ننگین برج- باغ را بگیرد، سرانجام در دو ماه آخر کار شورای چهارم از دستور کار خارج شد.

در نکوهش مصوبه برج- باغ همین بس که در جلسه‌ای که بند حیاتی طرح حفاظت و صیانت از باغ‌ها از دستور کار شورا خارج شد، رحمت‌الله حافظی خطاب به چمران، رئیس شورای شهر تهران چنین گفت: مصوبات شما در مورد ساخت برج‌های 15 طبقه بود که باغات تهران را نابود کرد. شما نه تنها مجوز ساخت برج در باغات را دادید، بلکه با طبقات تشویقی و تخلفات شهرداری باغ‌های تهران را نابود کردید.

حافظی (رییس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای‌شهر تهران) درباره آینده طرح حفاظت و صیانت از باغات که برای خنثی‌کردن مصوبه به قول او ننگین برج‌ باغ‌ها تهیه شده بود به ایلنا، گفت: گمان نمی‌کنم بررسی این طرح دیگر به عمر شورای چهارم برسد. بخش اول طرح حفاظت و صیانت از باغات که بندهای اساسی را در برنداشت به سرعت در شورا تصویب شد و اکنون آماده ابلاغ است، اما این بند ۱۱ بود که مورد مخالفت جدی عده‌ای از دوستان قرار گرفت.

این عضو شورای شهر با اشاره به اهمیت بند ۱۱ این طرح، در تشریح مفاد آن خاطرنشان کرد: براساس بند ۱۱، شورای شهر به شورای عالی معماری شهرسازی پیشنهاد می‌دهد که حداکثر ارتفاع ساخت و ساز در باغات، چهار طبقه در نظر گرفته شود.

او در مورد سرنوشت این طرح تصریح کرد: قرار است؛ بخش دوم و اساسی طرح در جلسات مشترک میان کمیسیون سلامت و محیط زیست، کمیسیون معماری و شهرسازی و با حضور رئیس شورای شهر بررسی خواهد شد تا به جمع‌بندی نهایی برسد. هرچند از نظر من برخی نمی‌خواهند؛ چنین محدودیت‌هایی ایجاد شود. در مصوبه برج‌-باغ تا ۱۵ طبقه هم آقایان اجازه ساخت و ساز دادند، قطعاً برایشان دشوار است از مواضع خود کوتاه بیایند و به ساخت ۴ طبقه در طرح حفاظت و صیانت از باغ‌ها رضایت دهند.

این عضو شورای شهر در انتها سرنوشت این طرح را در دست شورای پنجم دانست و تصریح کرد: امیدواریم حداقل در ابتدای شورای پنجم این موضوع حل و پیشنهادش به شورای عالی شهرسازی ارسال شود. تا خطر نابودی باغ‌‌های تهران برای همیشه از میان برود./