شناسهٔ خبر: 40217 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان تشریح کرد:

بهره‌برداری از تمام واحدهای مسکن مهر دارای متقاضی لرستان در هفته دولت/ اجرای چهار پروژه بزرگراهی چهارخطه در استان/ تعریف پروژه‌های محلی برای بازآفرینی شهری لرستان

عليخاني مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان با اشاره به افتتاح ۲۲۵۴ واحد مسکن مهر باقی‌مانده دارای متقاضی استان درهفته دولت از اجرای چهار پروژه بزرگراهی چهارخطه دراستان خبر داد و گفت: یکی از اولویت‌های این اداره‌کل بازآفرینی شهری است که دراین راستا پروژه‌های محلی و بومی را تعریف و عملیاتی کرده‌ایم.

علی علیخانی، مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح مهمترین برنامه‌ها و اقدامات این اداره‌کل درحوزه‌های مختلف پرداخت و عنوان کرد: کل واحدهای مسکن مهراستان لرستان شامل ۴۳ هزار و ۵۵۴ واحد درشهرهای با جمعیت بالای ۲۵ هزار نفر و ۳۷۰۰ واحد در شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر بوده که از این تعداد ۳۷ هزار و ۱۰۷ واحد افتتاح شده است.

علیخانی افزود: از واحدهای باقی مانده ۲۲۵۴ واحد فعال دارای متقاضی است که تا هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسند، ۲۸۵۴ واحد فاقد متقاضی است و ۱۳۳۹ واحد نیز در وضعیت راکد با پیشرفت کمتر از ۳۰ درصد قرار دارند که امیدواریم به زودی تعیین تکلیف شوند.

افتتاح ۶۳ کیلومتر پروژه بزرگراهی در هفته دولت

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان همچنین گفت: هفته دولت ۶۳ کیلومتر پروژه بزرگراهی دراستان به‌بهره‌برداری می‌رسد که شامل ۱۲ کیلومتر از چهارخطه نورآباد- خرم‌آباد، ۱۰ کیلومتر از چهارخطه خرم‌آباد- کوهدشت، ۱۳ کیلومتر از چهارخطه خرم‌ّآاد- پلدختر، ۱۵ کیلومتر از محور الیگودرز- خمین و ۱۲ کیلومتر از بزرگراه بروجرد- اراک است.

وی گفت: امسال عملیات اجرایی قطعه‌ای از چهار خطه خرم‌آباد - پلدختر (حدفاصل ویسیان تا ملاوی) به طول ۱۵.۵ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان شروع شده که شامل صعب‌العبورترین قسمت‌های مسیر است. کل محور ۱۱۱ کیلومتر طول دارد ه تاکنون ۴۰ کیلومتر آن چهارخطه شده، اجرای پروژه در ۴۵ کیلومتر در دست اجراست و مابقی نیز مراحل مطالعه را سپری می‌کند.

علیخانی گفت: پروژه چهارخطه خرم‌آباد- کوهدشت نیز درمجموع ۸۶ کیلومتر است که تاکنون ۵۰ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و ۲۷ کیلومتر در دست اجرا داریم و ساخت هشت کیلومتر دیگر نیز آماده انجام مناقصه است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان عنوان کرد: پروژه چهارخطه خرم‌آباد- نورآباد ۸۰ کیلومتر طول دارد که ۵۰ کیلومتر آٖن افتتاح شده و مابقی در دست اجراست.

وی به پروژه چهار خطه محور ازنا- شازند نیز اشاره و بیان کرد: اکنون حدود ۲۰ کیلومتر از این محور در دست اجرا داریم و برای اجرای شش کیلومتر دیگر از پروژه ازنا – شازند با پیمانکار قرارداد بسته‌ایم و به زودی عملیات اجرایی این شش کیلومتر نیز شروع می‌شود. ضمن اینکه امیدواریم امسال ۱۵ کیلومتر از این محور را به بهره‌برداری برسانیم.

علیخانی افزود: درمجموع ۱۸۵ کیلومتر پروژه باند دوم در دست اجرا داریم که با توجه به پیشرفت بین ۶۰ تا ۸۵ درصدی، امسال ۱۳۵ کیلومتر آنها به بهره‌برداری می‌رسد.

سکونت ۲۱ درصد جمعیت شهری لرستان درسکونتگاه‌های غیررسمی

 مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان همچنین عنوان کرد: استان لرستان با مساحت ۲۸ هزار و ۲۹۴ کیلومتر مربع دارای ۱۱ شهرستان و ۲۵ شهر و جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۷۵۴ هزار و ۲۴۲ نفر است.

وی با بیان اینکه در شهرهای خرم‌آباد، بروجرد، دورود، کوهدشت و الیگودرز سکونتگاه غیررسمی(منطقه حاشیه‌نشین) شناسایی شده است، توضیح داد: درخرم‌آباد ۱۱ محله حاشیه‌نشین با مساحت کلی ۲۱۹ هکتار داریم که ۶درصد مساحت کل شهر را شامل می‌شود. همچنین جمعیت سکونتگاه‌های غیررسمی این شهر ۱۹ هزار و ۱۱۸ نفر یعنی پنج درصد جمعیت کلی شهر است.

وی افزود: ۱۲ محله حاشیه‌نشین با مساحت کلی ۲۱۲ هکتار در بروجرد داریم که شش درصد مساحت شهر و ۲۷ درصد جمعیت کلی بروجرد را شامل می‌شود.

علیخانی با بیان اینکه پنج محله با مساحت ۲۲۸ هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی دورود را تشکیل می‌دهد، عنوان کرد: ۱۴ درصد مساحت و ۴۴ درصد جمعیت (۴۹ هزار و ۹۲۸ نفر) دورود در سکونتگاه‌های غیررسمی جای دارند.

وی افزود: چهارمحله با مساحت کلی ۱۱۲ هکتار در کوهدشت به مناطق حاشیه نشین اختصاص دارد که ۱۴ درصد مساحت کل شهر را دربردارد. همچنین جمعیت سکونتگاه‌های غیررسمی کوهدشت ۱۴ هزار و ۳۵۹نفر یعنی ۱۳ درصد جمعیت کلی این شهر است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان عنوان کرد: شش محله در الیگودرز با مساحت کلی ۱۳۰ هکتار (۱۰ درصد مساحت شهر) در سکونتگاه‌های غیررسمی جای دارد که ۱۳ درصد جمعیت شهر(۱۲ هزار و ۲۸ نفر) را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی، کل بافت‌های نابسامان مصوب شهری لرستان ۲۰۲۵ هکتار معادل ۱۴ درصد مساحت محدوده شهری است و ۳۷۴ هزار و ۸۷۹ نفر معادل ۳۵ درصد جمعیت شهری استان در بافت‌های نابسامان مصوب شهری سکونت دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان با بیان اینکه شهرهای خرم‌آباد و بروجرد دارای محدوده تاریخی و فرهنگی مصوب هستند، عنوان کرد ۷۲ هکتار شامل ۴۰ بنای تاریخی ثبت شده در بافت فرهنگی تاریخی خرم‌آباد جای دارد که دوصدم درصد مساحت شهر را شامل می‌شود.

وی افزود: مساحت بافت تاریخی بروجرد ۲۷۱ هکتار شامل ۴۸ بنای تاریخی ثبت شده است که هشت صدم درصد مساحت شهر را دربردارد.

مدیر کل راه و شهرسازی لرستان به تصویب طرح مطالعات بافت ناکارآمد شهری بروجرد اشاره کرد و با بیان اینکه این شهر دارای کمترین نسبت مساحت و جمعیت ساکن در بافت ناکارآمد در استان لرستان است، گفت: بروجرد ۳۲۰۰ هکتار مساحت و ۲۴۰ هزار و ۶۵۴ نفر سکنه دارد. مساحت بافت ناکارآمد این شهر ۲۶۳ هکتار است که هشت درصد مساحت شهری بروجرد را شامل می‌شود. جمعیت ساکنان بافت ناکارآمد بروجرد ۳۶ هزار و ۷۲۶ نفر یعنی ۱۵ درصد ساکنان این شهر است.

وی با بیان اینکه هفت درصد مساحت دورود در بافت ناکارآمد واقع است، توضیح داد: مساحت کلی دورود ۱۵۲۰ هکتار با جمعیتی بالغ بر ۹۹ هزار و ۴۹۹ نفر است. ۱۰۸ هکتار از مساحت این شهر (هفت درصد) با جمعیت ۲۳ هزار و ۶۴۴ نفر(۲۴ درصد) دربافت ناکارآمد قرار دارد و طرح مطالعات بافت ناکارآمد این شهر در دست تهیه است.

علیخانی با بیان اینکه طرح مطالعات بافت ناکارآمد ازنا دردست تهیه است، گفت: مساحت کلی این شهر ۱۱۱۸ هکتار با جمعیتی بالغ بر ۴۰ هزار و ۱۴۵ نفر است. در این شهر ۶۷ هکتار بافت ناکارآمد داریم که شش درصد مساحت شهر را شامل می‌شود. جمعیت بافت ناکارآمد ازنا ۷۷۳۱ هکتار یعنی ۱۹ درصد جمعیت کلی این شهر است.

وی از تصویب طرح مطالعات بافت ناکارآمد الیگودرز خبر داد و افزود: الیگودرز ۱۳۲۶ هکتار مساحت و ۸۷ هزار و ۹۶۷ نفر جمعیت دارد که ۱۲۴ هکتار از این شهر(۹درصد) با جمعیتی بالغ بر ۲۱ هزار و ۲۶۳ نفر(۲۴ درصد جمعیت کل شهر) در بافت فرسوده سکونت دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه نورآباد دارای بیشترین نسبت مساحت و جمعیت ساکن در بافت ناکارآمد در میان شهرهای لرستان است، گفت: از ۷۷۸ هکتار مساحت شهر نورآباد ۱۱۶ هکتار(۱۵ درصد) در بافت ناکارآمد واقع است و از جمعیت ۶۱ هزار و ۱۴۲ نفری این شهر ۳۸ درصد یعنی ۲۳ هزار و ۱۴۳ نفر در بافت فرسوده سکونت دارند. طرح مطالعات بافت ناکارآمد نورآباد در دست تهیه است و هنوز به تصویب نرسیده است.

وی افزود: مساحت کلی پلدختر ۶۴۸ هکتار با جمعیتی بالغ بر ۲۵ هزار و ۹۲ نفر است. ۵۰ هکتار از مساحت شهر شامل هشت درصد آن در بافت ناکارآمد قرار دارد که ۲۰ درصد جمعیت (۵۰۳۰ نفر) را شامل می‌شود.

علیخانی مساحت بافت ناکارآمد کوهدشت را ۱۰۴ هکتار اعلام کرد و توضیح داد: از مساحت ۸۰۹ هکتاری کوهدشت با ۹۲ هزار و ۹۲۷ نفر سکنه، ۱۰۴ هکتار(۱۳ درصد مساحت کل شهر) با جمعیتی بالغ بر ۲۹ هزار و ۳۰۹ نفر (۳۲ درصد) در بافت ناکارآمد سکونت دارند.

وی به تصویب طرح مطالعات بافت ناکارآمد الشتر اشاره کرد و گفت: از مساحت ۷۰۷ هکتاری شهر الشتر۲۶ هکتار (چهاردرصد) در بافت ناکارآمد واقع است و از جمعیت ۳۰ هزار و ۲۵۷ نفری این شهر۵۰۰۸ نفر(۱۷ درصد) در بافت ناکارآمد سکونت دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان در تشریح برنامه‌های اخیر این اداره‌کل درحوزه بازآفرینی شهری به تعریف پروژه‌های محلی اشاره کرد و توضیح داد: در این راستا طرح‌های کالبدی را در محله‌های سرچشمه و امامزاده زیدبن علی(ع) خرم‌آباد و محله‌های بازار و خوشبین بروجرد در دست اجرا داریم که اعتبار اختصاص یافته به بهسازی محلات هدف خرم‌آباد، بروجرد و دورود هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.

وی همچنین به امضای تفاهمنامه سه جانبه میان وزارت راه، استانداری لرستان و یک نهاد توسعه‌گر برای بهسازی شهری با محوریت مشارکت مردمی اشاره کرد و توضیح داد: اقدامات این نهاد توسعه‌گر در شهر بروجرد شروع می‌شود که در مرحله اول این نهاد به مذاکره و گفت‌وگو با اهالی محلات هدف و بافت‌های فرسوده بروجرد، برای مشارکت در طرح اقدام کرده و در مرحله بعد به پیگیری تامین منابع مالی اجرای طرح از طرق مختلف مانند کمک‌های دولتی، آورده‌های مردمی و تسهیلات بانکی خواهد پرداخت. برای نخستین بار است که این تفاهمنامه سه‌جانبه میان استانداری، وزارت راه و شهرسازی و بخش خصوصی در کشور و استان لرستان انجام می‌شود و در صورت موفقیت این طرح، استان لرستان می‌تواند به عنوان الگویی در حوزه احیای بافت‌های فرسوده برای سایر شهرها و استان‌ها باشد.