شناسهٔ خبر: 40240 - سرویس استان‌ها

خاوری اعلام کرد:

ارتقای ۱۲ درصدی شاخص راه روستایی آسفالته در گیلان طی یک سال گذشته/ محورهای بازکیاگوراب- سیاهکل ، فومن - سراوان و انزلی - رضوانشهر، سه پروژه اولویت‌دار استان

بازدید مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان گیلان از ارتقای ۱۲ درصدی شاخص راه روستایی آسفالته در گیلان طی یک سال گذشته خبر داد و گفت: سه محور بازکیاگوراب- سیاهکل ، فومن - سراوان و انزلی - رضوانشهر از پروژه‌های اولویت‌دار استان به شمار می‌روند که اعتباری ۳۰۰ تومانی برای آن ارزیابی شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی گیلان علی خاوری مدیرکل راه و شهرسازی گیلان در حاشیه بازدید معاون اول رئیس جمهور ، وزیر  راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و جمعی از مقامات کشوری و استانی از  پروژه راه آهن رشت- قزوین با دکتر عباس آخوندی دیدار و گفتگو کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی در ابتدا به گزارشی از  شاخص آسفالت راه روستایی استان گیلان پرداخت و گفت : در استان تا پایان سال ۹۲  ، ۷۸۰۰ کیلومتر راه روستایی داشتیم که با اقدامات مناسب این عدد را در سال ۹۵ به ۹۰۴۵ کیلومتر رساندیم و  با افتخار شاخص آسفالت راه روستایی که در سال ۹۲ ،  ۳۹.۵ درصد بود ، تا پایان سال ۹۵  به ۵۱.۷۷ درصد رسید.

وی با اشاره به نقش پررنگ پیمانکاران در ارتقا ۱۲ درصدی شاخص آسفالت راه روستایی استان گیلان ،  از وزیر راه و شهرسازی درخواست مساعدت کرد تا نسبت به پرداخت مطالبات آنها اقدام شود.

رئیس شورای حمل و نقل استان گیلان  افزود :  گيلان در مجموع شهرهای بالای  ۲۵ هزار نفر جمعیت  و ۴ شهر رستم آباد ، منجیل ، لوشان و رودبار  ، ۵۱۳۷۰ واحد است كه تا كنون ۳۹۱۱۵ واحد به متقاضیان تحویل گردیده که اکنون واحدهای دارای متقاضی ۵۵۰۰ واحد است که در صدد  هستیم  امسال تعداد زیادی رو تقدیم مردم کنیم.

وی همچنین گفت :  پروژه ي راه آهن قزوين ـ رشت به علت عبور از رشته كوه البرز، درياچه سد سفيد رود و قطع عرضی چندين باره آزاد راه قزوين ـ رشت داراي سازه‌های خاص و منحصر به فرد است و تا پايان سال ۹۲ پيشرفت فيزيكی اين پروژه ۵۲ درصد بود و در دولت تدبير و اميد و با توجه به اولويت اجراي پروژه هاي ريلي، در حال حاضر داراي پيشرفت فيزيكي بیش از ۹۴ درصد است.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان در ادامه به سه پروژه بازکیاگوراب – سیاهکل ، فومن – سراوان و انزلی رضوانشهر که تامین منابع مالی آنها ها ازطریق ماده ۵۶ قانون تامین می شود اشاره کرد و گفت : در اواخر سال ۹۵ مجوز سازمان برنامه بودجه را اخذ کردیم و فرایند واگذاری به پیمانکار هم انجام شده است.

وی ابراز امیدواری کرد با کمک مقام عالی وزارت راه و شهرسازی اولین پروژه ماده ۵۶ کشور که مربوط به حوزه راه گیلان است را به نتیجه برسانیم.

خاوری در ادامه از دستور مقام عالی وزارت در جهت روند پیگیری جدی تر محورهای های پرحجم و دارای اهمیت ترافیکی استان  خبر داد و به پشنهاد وزیر راه و شهرسازی در ارتباط با  محور فومن- سراوان که  در قالب بزرگراه است و در راستای مفاد ماده ۵۶ ساخته شد اشاره کرد که  به آزادراه تبدیل شود تا امکان اخذ عوارض وجود داشته باشد.

وی حجم سرمایه گذاری در قالب ماده ۵۶ در این سه پروژه بازکیاگوراب – سیاهکل ، فومن – سراوان و انزلی رضوانشهر که قرار است در بازه ۲.۵ ساله توسط بخش خصوصی انجام شود  را ۳۰۰ میلیارد تومان ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد : امیدواریم با مساعدت سازمان برنامه و بودجه این فرایند تسریع شود.

مدیرکل راه و شهرسازی  در پایان  با دکتر محمد باقر نوبخت  هم دیدار کرد و ایشان در ارتباط با با تامین منابع به استان گیلان  از طریق ماده ۵۶ قانون ، قول مساعد دادند./