شناسهٔ خبر: 40247 - سرویس استان‌ها

استاندار قزوین:

تنوع در ساخت مسکن برای همه دهک‌های جامعه رویکردی کارشناسی است/ ساخت مسکن باید توسط گروه‌های حرفه‌ای انجام شود

فریدون همتی استاندار قزوین گفت: برای رونق بخشیدن به بخش مسکن با ورود سازندگان حرفه‌ای باید رویکرد کارشناسی ما ساخت مسکن برای همه دهک‌های کم‌درآمد، متوسط و مرفه جامعه باشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راه و شهرسازی استان قزوین، فریدون همتی، استاندار قزوین به همراه علی فرخزاد، معاون عمرانی استاندار قزوین و عبدالله سلطانیه، رئیس انجمن انبوه‌سازان استان از پروژه‌های ساخت مسکن توسط بخش خصوصی در شهر قزوین دیدن کرد.

این پروژه که دارای ۲۰۳ واحد مسکونی در ۱۴ طبقه است در زمینی به مساحت ۹۰۰۰ مترمربع ساخته شده و ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تامین مسکن دهک‌های متوسط و بالای جامعه فراموش نشود

همتی در حاشیه بازدید از این پروژه ضمن ابراز رضایت از رعایت اصول فنی و مهندسی و مبحث ۱۹ گفت: حتما باید از حضور بخش خصوصی توانمند و حرفه‌ای در ساخت و سازها استفاده کنیم تا سرمایه‌ها هدر نرود.

وی بیان کرد: نگاه مدیریتی ما باید به گونه‌ای باشد که درکنار ساخت مسکن برای دهک‌های پایین جامعه برای افراد متوسط و دهک‌های بالای جامعه هم فکری کنیم تا این گروه به جاهای دیگر متوسل نشود.

استاندار افزود: چرا باید افراد مرفه جامعه به کشورهای همسایه بروند و در مسکن سرمایه‌گذاری کنند در حالی که ما هم در کشور و هم دراستان با ظرفیت‌های موجود قادریم بسیاری از این نیازها را پاسخ دهیم و به رونق این صنعت هم کمک و اشتغال ایجاد کنیم.

وی یادآورشد: باید بستری فراهم شود تا دهک‌های پایین جامعه هم به افراد با درآمدهای متوسط و بالا نگاه مثبت داشته باشند زیرا بخش زیادی از مالیات دولت از همین گروه است که در رفاه عمومی مانند بهداشت، درمان، سلامت، حمل‌و‌نقل و عمران و آبادانی هزینه می‌شود و در واقع از این ثروت همه افراد جامعه به نوعی برخوردار می‌شوند.

همتی تصریح کرد: اجرای پروژه‌های مسکن توسط افراد حرفه‌ای مانند آنچه امروز بازدید کردیم نشان می‌دهد ظرفیت‌های خوبی در استان وجود دارد که می‌تواند طرح‌های بزرگ‌تری را عملیاتی کند.

استاندار گفت: به زودی شبکه ریلی قزوین به تهران دوخطه می‌شود و در آینده نزدیک هم این مسیر برقی خواهد شد و تردد دراین مسیر تا ۴۵ دقیقه کاهش خواهد یافت. این تسهیلات می‌تواند انگیزه خوبی برای حضور مردم تهران برای اقامت، استراحت و آرامش در قزوین باشد ولازمه این کار تامین مسکن‌هایی با سلیقه افراد متوسط و متمول جامعه است که می‌تواند با کمک بخش خصوصی برای آن برنامه‌ریزی شود

ساخت مسکن باید توسط گروه‌های متخصص و حرفه‌ای انجام شود

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان قزوین نیز گفت: ساخت مسکن کاری تخصصی و فنی است و برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های اضافی و کاهش حوادث باید این کار توسط سازندگان حرفه‌ای و متخصص انجام شود.

عبدالله سلطانیه در خصوص راهکار خروج از رکود مسکن اظهار کرد: خروج بخش مسکن از رکود نیازمند اصلاح ساختار اقتصادی است و اگر سرمایه‌گذاری تعدیل شود می‌توان امیدوار بود که این شرایط بهبودیابد.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان قزوین بیان کرد: متاسفانه به دلیل ورود غیر حرفه‌ای‌ها به بخش مسکن، سرمایه‌های کلانی در این عرصه فریز شده و چون ساخت و سازها بر اساس نیازها هماهنگ نیست مشکلات این بخش بیشتر شده است.

سلطانیه گفت: سیاست‌های بخش مسکن باید شفاف و مالیات‌های این حوزه تعدیل شود و اگر ساخت و سازها با رعایت نیازها و مسائل بهداشتی و زیست محیطی باشد و تحصیل کرده‌های این رشته وارد حوزه مسکن شوند شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه خواهیم بود.

ساخت و سازهای الگویی در مسکن ضروری است

وی افزود: اگر سازندگان حرفه‌ای و سرمایه گذاران توانمند وارد این عرصه شوند و نمونه‌هایی الگویی ارائه کنند می‌توان متقاضیان بیشتری را جذب کرد و به این بخش رونق داد.

سلطانیه اضافه کرد: سرمایه گذاری در بخش مسکن باید بر اساس نیازها و سلیقه مشتری و خریدار باشد و به همه نیازهای فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و رفاهی مردم پاسخ داد.

وی گفت: دراجرای برخی طرح‌ها دچار اشتباه و عجله شدیم و بدون نیازسنجی واحدهایی را ساختیم که امروز یا مشتری ندارد و یا در سال‌های آتی دچار مشکل می‌شود لذا اگر بخواهیم در این زمینه از رکود خارج شویم باید بر اساس نیازسنجی جلو برویم  واحدهای کیفی و مقاوم و به روز احداث کنیم.

سلطانیه یادآورشد: محله محوری و توجه به نیازهای ساکنان در محل در ساخت و سازهای امروزی باید رعایت شود تا بتوانیم بدون سفرهای اضافی که هزینه های بیشتری را به مردم تحمیل می‌کند فضایی آرامش‌بخش برای سکونت شهروندان مهیا کنیم.

 وی گفت: مردم امروز در بخش مسکن به آرامش، آسایش و خدماتی نیاز دارند که باید سازندگان برای تامین آن بیندیشند و در اجرای طرح‌ها آن را لحاظ کنند که اگر این گونه رفتار شود می‌توان به صنعت مسکن و اشتغال آن کمک کرد.