شناسهٔ خبر: 40281 - سرویس استان‌ها

در استان اصفهان بررسی شد:

طرح تفصیلی فولادشهر اولین سری نسل جدید طرح‌های تفصیلی با رویکرد طراحی در حوزه طراحی شهری

محمد علی طرفه در کمیسیون ماده ۵ این هفته استان اصفهان ۷۳ مورد از موارد اصلاح، تعیین و دقیق سازی خط بدنه، تقلیل و یا تعریض عرض گذر، درخواست افزایش ارتفاع، حذف و یا اضافه کردن گذر و تغییر کاربری ۷ شهر استان و بازنگری وضع موجود فولادشهر مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، در جلسه کمیسیون ماده ۵ این هفته استان که به ریاست محمدعلی طرفه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و با حضور حجت اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان و دیگر اعضا برگزار شد، ۷۳ مورد از موارد اصلاح، تعیین و دقیق‌سازی خط بدنه، تقلیل و یا تعریض عرض گذر، درخواست افزایش ارتفاع، حذف و یا اضافه کردن گذر و تغییر کاربری مربوط به شهرهای اژیه ۲ مورد، سجزی ۱ مورد، پیربکران ۳۶ مورد، کلیشاد و سودرجان ۱۴ مورد، شهرضا ۷ مورد، زواره ۱۲ مورد، قمصر ۱ مورد و بازنگری وضع موجود فولادشهر مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

محمدعلی طرفه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در رابطه با فولادشهر گفت: با توجه به افزایش جمعیت و کارکرد فرا شهری فولادشهر در بحث مسافر و حمل‌ونقل بار، در طرح تفصیلی لازم است تا پیشنهادی ارائه شود که پاسخگوی نیازها و انتظارات شهر باشد.

وی در ادامه افزود: در بحث خدمات فرهنگی و با توجه به موقعیت فولادشهر، چند مجموعه خدماتی، ورزشی و فرهنگی بزرگ در این شهر مورد نیاز است و این شهر قابلیت توسعه در زمینه ورزشی و فرهنگی را دارد و شاید لازم باشد برای آینده این منطقه یک مجموعه ورزشی متناسب با کارکرد منطقه‌ای دیده شود و لازم است که به پهنه و کاربری آن در طرح تفصیلی پیشنهادی توجه شود و توسعه آن را برای افق طرح تعیین کنیم.

 وی با تأکید بر ایمنی ساختمان‌ها در شهر فولادشهر عنوان کرد: از دیگر ویژگی‌های فولادشهر وجود ساختمان‌های بلندمرتبه قدیمی در آن است که باید بر ایمنی این ساختمان‌ها در طرح‌های آتی دقت نظر داشت.

طرفه در رابطه با ۲۹۰ هکتار از اراضی فولادشهر با کاربری خدماتی گفت: این زمین به علت ویژگی و وسعتی که دارد باید به صورت جداگانه از طرح تفصیلی بررسی شود و طرح تفصیلی طبق سرانه‌های پیش‌بینی شده به صورت جداگانه عمل کند و برای این زمین کارکردهای فرا منطقه‌ای و فرا شهری در نظر گرفته شود.

حجت اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان نیز در رابطه با این اراضی گفت: این ۲۹۰ هکتار زمین که به صورت یک فضای خدماتی وسیع در داخل محدوده شهر قرار دارد به شدت بر روی سرانه‌های طرح تفصیلی تأثیر خواهد گذاشت و سرانه‌های طرح تفصیلی به صورت غیرواقعی در خواهند آمد زیرا این زمین با این وسعت و با کاربری خدماتی فرا منطقه‌ای همچون میدان میوه و تره‌بار، پارکینگ و ترمینال مسافربری از سرانه خدماتی شهر می‌کاهد. 

لهون اسدی مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص طرح تفصیلی فولادشهر گفت: طرح تفصیلی فولادشهر اولین سری نسل جدید طرح‌های تفصیلی است که علاوه بر شرح خدمات جدید، رویکرد حوزه طراحی شهری در آن دخالت دارد در حالی که در طرح‌های تفصیلی معمولاً به این بخش پرداخته نمی‌شود.

در ادامه مطالعات ارائه شده توسط شرکت مهندسین مشاور در زمینه مطالعات وضع موجود فولادشهر مورد تأیید قرار گرفت و در اثناء طرح تفصیلی پیشنهادی، محدوده بافت فرسوده، محلات مستعد در جهت ثبت تاریخی با لحاظ کمبودهای موجود پس از هماهنگی با شهرداری و کمیته کارشناسی در جلسه کمیسیون ماده ۵ آتی برگزار خواهد شد.