شناسهٔ خبر: 40291 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی ایرانشهر تشریح کرد:

افتتاح شش پروژه راهسازی ایرانشهر در هفته دولت/ پرونده مسکن مهر جنوب سیستان و بلوچستان امسال بسته می‌شود/ سکونت ۴۵ درصد از اهالی ایرانشهر در سکونتگاه‌های غیررسمی

ایوب کرد انجرکی مدیرکل راه و شهرسازی ایرانشهر(جنوب سیستان و بلوچستان) از افتتاح شش پروژه راهسازی این منطقه در هفته دولت خبر داد و گفت: از ۴۱۱۰ واحد مسکن مهر ایرانشهر ۳۳۸۷ واحد افتتاح شده و مابقی نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسند. ضمن اینکه مطالعات درباره سکونتگاه‌های غیررسمی شهرهای مختلف جنوب سیستان و بلوچستان نهایی شده و اکنون ۴۵ درصد از اهالی ایرانشهر ساکن مناطق حاشیه‌نشین هستند.

ایوب کرد انجرکی، مدیرکل راه و شهرسازی ایرانشهر درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح مهمترین برنامه‌ها و اقدامات این اداره‌کل درحوزه‌های مختلف پرداخت و عنوان کرد: هفته دولت شش پروژه راهسازی جنوب سیستان و بلوچستان با اعتبار کلی ۲۳۳ میلیارد تومان به‌بهره‌برداری می‌رسند که شامل زیرسازی و آسفالت راه‌های روستایی در سطح حوزه به طول ۲۲۰ کیلومتر و اعتبار ۶۶۰ میلیارد ریال، احداث قطعه ۱۰ محور ترانزیتی میلک- چابهار (کنارگذر شمالی ایرانشهر) به طول ۲۵ میلیومتر با اعتبار ۱۹۰ میلیارد ریال، بزرگراه ایرانشهر- بمپور به طول ۲۰ کیلومتر و اعتبار ۵۵۰ میلیارد ریال، بزرگترین پل جنوب شرق کشور (پل بزرگ رابچ) با ۲۵ دهنه ۲۰ متری و اعتبار ساخت ۶۰۰ میلیارد ریال، پل بزرگ بندینی و راه‌های طرفین شامل ۱۵ دهنه ۲۰ متری و اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال همچنین پل بزرگ زرآباد و راه‌های طرفین شامل هفت دهنه ۱۵ متری و اعتبار ساخت ۱۳۰ میلیارد ریال است.

افتتاح ۸۲ درصد واحدهای مسکن مهر ایرانشهر

کردانجرکی همچنین با بیان اینکه تاکنون ۸۲ درصد واحدهای مسکن مهر ایرانشهر افتتاح شده است، گفت: از ۴۱۱۰ واحد مسکن مهرایرانشهر ۳۳۸۷ واحد افتتاح شده و ۲۴۱ واحد آماده افتتاح است. ۴۸۲ واحد باقی‌مانده که ۱۰۴ واحد دارای مشکل حقوقی یا فاقد متقاضی است.

مدیرکل راه و شهرسازی ایرانشهر تاکید کرد: تا پایان امسال تمام واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر ایرانشهر تکمیل و تحویل می‌شوند.

شناسایی محلات هدف حاشیه‌نشینی درتمام شهرهای جنوب سیستان و بلوچستان

وی با بیان اینکه مطالعات درباره سکونتگاه‌های غیررسمی شهرهای مختلف جنوب سیستان و بلوچستان نهایی شده از شناسایی محلات هدف حاشیه‌نشینی در تمام شهرهای ایرانشهر پرداخت و گفت: ایرانشهر با مساحت ۲۳۴۷ هکتار و جمعیت ۱۰۵ هزار نفر تراکم ناخالص ۴۶ نفر درهکتار دارد. بافت ناکارآمد میانی این شهردر سه محدوده طالقانی، آزادی و نور جنوبی قرار دارد. سکونتگاه غیررسمی نیز ۴۵ درصد جمعیت ایرانشهر را دربردارد و شامل محله‌های فزرهنگ و اسدآباد، بلوار کمربندی، راهنمایی رانندگی قدیم، غریب‌آباد و گندمکان و سردرگان است که درمجموع ۵۳۹ هکتار مساحت و ۲۸ هزار و ۳۱ نفر جمعیت را شامل می‌شوند.

کردانجرکی افزود: سه محله گندمکان، غریب‌آباد و سردرگان به مساحت ۹۹ هکتار و جمعیت ۵۷۹۸ نفر محلات الگوی مطالعات و برنامه‌های حاشیه‌نشینی در شهر ایرانشهر هستند و سه پهنه کلی بافت ناکارآمد میانی، تاریخی و حاشیه‌نشینی ایرانشهر شامل راهنمایی و رانندگی، چاه جمال(اسدآباد) و نور شمالی است.

وی گفت: از جمله برنامه‌های درنظر گرفته شده برای بهسازی محلات هدف ایرانشهر می‌‌توان به بازگشایی خیابان آزادی جنوبی، آسفالت و جدول‌گذاری معابر چاه‌جمال و احداث سالن ورزشی در نور شمالی اشاره کرد.

کردانجرکی افزود: در یک سال اخیر برنامه‌های مختلفی برای بهسازی محلات هدف در شهر ایرانشهر عملیاتی شده که ازجمله آنها می‌توان به بازگشایی بلوار ولایت و معابر اطراف بیت مقام معظم رهبری، احداث خانه محله به مساحت ۵۰۰ متر مربع درمحلات سردرگان و چاه جمال، احیا و نوسازی محلات بلوار ولایت، تملک اراضی سرمایه‌ای و تسطیح و تفکیک و تگهداری و کمک به احیا و نوسازی محلات فرهنگ و چاه‌جمال اشاره کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی ایرانشهردرباره وضعیت بافت ناکارآمد میانی و سکونتگاه‌های غیرسمی چابهار توضیح داد: چابهار با مساحت ۲۴۰۰ هکتار و جمعیت ۸۵ هزار و ۶۳۳نفر تراکم ناخالص ۵۹.۱ نفر درهکتار را دارد و بافت ناکارآمد میانی این شهر در محلات بلوچان، نیستان و کمیل است. درباره سکونتگاه‌های غیررسمی چابهار در دو مرحله مطالعاتی انجام شده که مرحله اول در ستاد استانی مصوب نشده و مرحله دوم در دست مطالعه و بازبینی با پیش‌بینی ۱۱۰۰ هکتار است.

وی افزود: محلات الگوی برنامه‌های بازآفرینی شهری چابهار شامل مرادآباد، آتش‌آباد، پشت پمپ بنزین، کمب و رمین است و سه پهنه بافت ناکارآمد میانی، تاریخی و حاشیه‌نشینی در محلات کمب، مرادآباد و سرخریگ جای دارد.

کردانجرکی از برنامه‌ریزی برای اسکان مجدد کمب و مرادآباد، ساخت مسیر تاریخی سرخریگ و اجرای پروژه آماده‌سازی باغ شهرداری خبر داد و گفت: در یک سال اخیر اقدامات مختلفی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی چابهار انجام شده که از جمله آنها می‌توان به ادامه احیا و بهسازی محلات مرادآباد و کمب، کمک به مرمت و نگهداری ساختمان پست محله ریگی، جابه‌جایی محلات جنگلوک و شیریا و احداث خانه محله در محلات هدف اشاره کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی ایرانشهر با بیان اینکه کنارک با مساحت ۶۳۵ هکتار و جمعیت ۳۵ هازر و ۶۳۰ نفر شامل تراکم ناخالص ۷۳ نفر در هکتار است، افزود: بافت ناکارآمدذ میانی کنارک درمحله‌های نظرآباد، کوهیان و پهنه جنوبی واقع شده و محله‌های چادران، کلک‌بازار، بلوچان و نظرآباد با جمعیت کلی ۱۷ هزار و ۹۰۰ نفر محلات هدف بازآفرینی شهری هستند.

وی گفت: در نیکشهر و سرباز نیز مطالعات بافت ناکارآمد میانی و سکونتگاه‌های غیررسمی انجام و برنامه‌های بااولویت تدوین شده است.