شناسهٔ خبر: 40328 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین خبر داد:

صدور مجوز اشتغال به کار در روستاها برای بیش از ۱۱۰ نفر از مهندسین/ ارتقای کیفیت ساخت خانه‌های روستایی با تعمیم و گسترش طرح نظام فنی روستایی

مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با اشاره با امضای تفاهم‌نامهٔ سه‌جانبه میان راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان نظام‌مهندسی گفت: با اجرای این تفاهم‌نامه، ضمن ایجاد اشتغال برای مهندسین متخصص، شاهد تعمیم و گسترش طرح نظام فنی روستایی و در پی آن ارتقای کیفیت ساخت و ساز در روستاهای استان خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، مسعود حق لطفی با اعلام این خبر گفت: اجرای این تفاهم‌نامه کمک زیادی به اجرای مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازهای روستاها خواهد کرد.

وی با بیان این مطلب که این تفاهم‌نامه با هدف حمایت از مردم ساکن در روستا و همچنین بهره‌برداری مناسب‌تر از سرمایه‌های صرف شده در حوزه ساخت و ساز روستایی است، تصریح کرد: کنترل و نظارت درست بر اجرای مقررات ملی ساختمان علاوه بر ایجاد ایمنی، بهداشت، آسایش و بهره‌وری مناسب از انرژی، خود سبب حفظ ساختمان‌ها به عنوان سرمایه ملی در زمان وقوع حوادث طبیعی از جمله زلزله خواهد بود.

رئیس شورای مسکن استان در ادامه افزود: با توجه به نامگذاری سال به عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، ضرورت دارد که از همه ظرفیت‌های استان جهت ایجاد فضای اشتغال مناسب و البته تخصصی برای واجدین شرایط ایجاد شود.

حق لطفی اضافه کرد: از اساسی‌ترین اهداف در اجرای این تفاهم‌نامهٔ سه‌جانبه، احداث ساختمان‌های با کیفیت مناسب با صرف هزینه‌های بهینه در روستاهای استان است.

صدور مجوز فعالیت برای مهندسین متقاضی فعالیت در روستاها پس از طی دوره‌های تخصصی

حامد عبدالرزاقی رئیس اداره نظام‌مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی هم در این خصوص گفت: بر اساس این تفاهم‌نامهٔ سه‌جانبه، سازمان نظام‌مهندسی ۹۰ نفر از مهندسین متقاضی ارائه خدمت در روستاها را جهت انجام مصاحبه‌های تخصصی معرفی می‌کند.

عبدالرزاقی اضافه کرد: پس از انجام مصاحبهٔ تخصصی و با توجه به اعلام نیاز بنیاد مسکن استان، برای ۶۰ نفر از مهندسینی که بیشترین امتیاز را در این مصاحبه کسب کرده‌اند از سوی اداره کل راه و شهرسازی پروانه اشتغال به کار با صلاحیت نظارت روستایی صادر خواهد شد.

به گفته عبدالرزاقی این تعداد از مهندسان به جمع مهندسانی که قبلاً دارای این صلاحیت بودند اضافه خواهد شد.

رئیس اداره نظام‌مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: برای این افراد دوره‌های آموزشی تخصصی مرتبط با نظارت در روستاها برگزار شده و همچنین یک دوره توجیهی آشنایی با طرح هادی روستایی و گردش کار صدور پروانه ساختمان روستایی نیز ارائه خواهد شد.

وی در ادامه یادآور شد: در اجرای این تفاهم‌نامه مجوز فعالیت دفاتر طراحی و تهیه نقشه‌های روستایی نیز برای روستاهای استان صادر خواهد شد که در این رابطه تاکنون تعداد ۵۴ نفر از مهندسان طراح معمار و محاسب عمران آموزش‌های لازم را دیده‌اند.