شناسهٔ خبر: 40414 - سرویس مسکن و شهرسازی

با حضور مظاهریان و رجبی انجام شد:

امضای تفاهم‌نامه همکاری وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان/ سازمان نظام مهندسی استان فارس مجری آموزش مهندسان پیش از ورود به حرفه شد

امضای تفاهم نامه تفاهم‌نامه همکاری وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور در ۵ ماده به امضای معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور رسید كه بر اساس آن، سازمان نظام‌مهندسی استان فارس به مدت دو سال، مجری طرح آموزش مهندسان پیش از ورود به حرفه خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌نظام‌مهندسی‌ساختمان کشور با موضوع انتخاب سازمان نظام‌مهندسی استان فارس برای اجرای طرح آموزش مهندسان پیش از ورود به حرفه به امضا رسید حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی و فرج‌الله رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور رسید. در امضای این تفاهم نامه، علاوه بر حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و فرج‌الله رجبی رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور، حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان و نامورچی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس نیز حضور داشتند.

تفاهم‌نامه فوق در ۵ ماده به شرح زیر به امضا دو طرف (حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و فرج‌الله رجبی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور) رسید:

این تفاهم‌نامه در راستای تحقق اهداف بندهای ۳، ۵ و ۶ و بندهای ماده ۲۱ قانون نظام‌مهندسی‌ و کنترل ساختمان و به منظور ایجاد بستر مناسبی برای اجرای ماده ۲۵ قانون و ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی آن و انجام کارآموزی موثر دانش‌آموختگان متقاضی ورود به حرفه، فی‌مابین معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی که از این پس در این تفاهم‌نامه به اختصار معاونت نامیده می‌شود از یک طرف و سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان کشور (شورای مرکزی) که از این پس در این تفاهم‌نامه به اختصار سازمان نامیده می شود، منعقد می‌شود.

ماده۱- موضوع تفاهم‌نامه:

آسیب‌شناسی سیستم جاری آموزش کارآموزی و ارایه پیشنهادها و طرح‌های لازم برای بهینه‌سازی آن و برگزاری دوره‌ها و روش‌های کارآموزی مهندسان متقاضی ورود به حرفه.

ماده ۲- تعهدات سازمان:

۲-۱- آسیب‌شناسی سیستم جاری آموزش کارآموزی و ارایه پیشنهادها و طرح‌های لازم برای بهینه‌سازی آن و برگزاری دوره‌ها و روش‌های کارآموزی مهندسان متقاضی ورود به حرفه و ارایه آن به معاونت.

۲-۲- تهیه و تدوین نظام‌نامه پیشنهادی مهندس کارآموز و روش انجام کارآموزی و ارایه آن به معاونت جهت تصویب.

۲-۳- تهیه طرح تفصیلی و اجرایی آموزش مهندسان متقاضی ورود به حرفه و آیین‌نامه گردش کار آن.

۲-۴- همکاری با معاونت در راستای اجرای طرح کارآموزی و آموزش مهندسان متقاضی ورود به حرفه در استان‌های کشور.

۲-۵- همکاری در تهیه طرح‌های تفصیلی آموزش مهندسان جهت ابلاغ معاونت.

۲-۶- تقاضای صدور مجوزها و بخشنامه‌های قانونی لازم برای رسمی‌شدن دوره‌ها و ارایه گواهی‌های مربوطه در صورت حصول اطمینان از نتایج مثبت طرح‌های آزمایشی.

۲-۷- ارایه پیشنهادهای لازم برای اصلاح موارد مرتبط در آیین‌نامه اجرایی قانون بر اساس تجربیات و نتایج حاصله.

۲-۸- ارایه گزارش‌های سه ماهه از روند اجرای این تفاهم‌نامه.

ماده ۳- تعهدات معاونت:

۳-۱- بررسی تقاضا و صدور مجوزها و بخشنامه‌های قانونی لازم برای رسمی شدن دوره‌ها و ارایه گواهی‌های لازم در صورت رضایت‌مندی و حصول اطمینان از نتایج مثبت طرح آزمایشی.

۳-۲- بررسی پیشنهادهای سازمان برای اصلاح موارد مرتبط در آیین‌نامه اجرایی قانون بر اساس تجربیات و نتایج حاصله و پیگیری مراحل قانونی تصویب آن.

۳-۳- بررسی و تایید نهایی نظام‌نامه پیشنهادی مهندس کارآموز و گردش کار آن.

۳-۴- بررسی و تایید نهایی طرح تفصیلی و اجرایی آموزش مهندسان متقاضی ورود به حرفه و گردش کار آن.

۳-۵- تخصیص امتیازات لازم به منظور تشویق متقاضیان و شرکت‌کنندگان در این طرح با در نظرگرفتن جمیع جهات به نحوی که نتیجه شرکت در این دوره تاثیر مستقیم در فرآیند ورود به حرفه داشته باشد.

۳-۶- ارایه پیشنهادهای حاصل از نتایج مطالعات و اجرای طرح آزمایشی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی با هدف استفاده از آنها در برنامه‌ریزی آموزشی دوره‌های مهندسی در دانشگاه‌های سراسر کشور.

۳-۷- فراهم‌ساختن زمینه‌ها و امکانات لازم برای استفاده از تجربیات دیگر کشورها در زمینه آموزش مهندسان و در صورت امکان بررسی اعزام مدرسان به خارج از کشور و یا دعوت از اساتید متخصص سایر کشورهای پیشرو در مهندسی ساختمان.

۳-۸- بررسی، تصویب و ابلاغ قانونی طرح‌های تهیه شده موردتایید و نظارت عالیه بر اجرای آنها در سطح کشور.

۳-۹- فراهم نمودن زمینه‌های لازم برای همکاری ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها.

ماده ۴- مدت تفاهم‌نامه:

مدت زمان توافق شده برای اجرای این تفاهم‌نامه از تاریخ تنظیم دو سال می‌باشد که در صورت رضایت‌بخش بودن نتایج اجرای آن و با توافق طرفین قابل‌تمدید است. برنامه زمان‌بندی اجرای این تفاهم‌نامه و جزئیات اجرایی آن توسط سازمان در فاصله ۱۰ روز پس از امضا و ابلاغ تفاهم‌نامه، تهیه و پس از تایید معاوت به سازمان، ابلاغ خواهد شد.

ماده ۵- سایر موارد:

۵-۱- طرفین، اجرای این تفاهم‌نامه را به عنوان وظیفه ملی، حرفه‌ای و غیرانتفاعی می‌دانند و تمام امکانات قانونی خود را برای موفقیت هرچه بیشتر آن به کار خواهند گرفت.

۵-۲- اجرای این تفاهم‌نامه در صورت تسری این طرح در استان‌ها، توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها و با نظارت اداره کل راه و شهرسازی استان‌ها خواهد بود. سازمان استان در فواصل زمانی سه ماهه گزارش اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح را تهیه و جهت تایید مراتب و با دریافت پیشنهادهای اصلاحی از طریق اداره کل راه و شهرسازی استان به دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، ارسال می‌نمایند.

۵-۳- در خلال اجرای آزمایشی این طرح، چنانچه اشکالاتی و یا ابهاماتی توسط اداره کل استان اعلام شود، موارد، می‌بایست بررسی و در صورت لزوم اصلاح شود. در صورت عدم رفع موانع و مشکلات توسط سازمان استان، دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان مجاز خواهد بود با اطلاع قبلی به صورت یک‌طرفه اجرای طرح را تا رفع مشکلات تعلیق نماید.

۵-۴- به منظور تسریع در امور و اجرایی‌نمودن این تفاهم‌نامه، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس، ضمن اجرای آزمایشی این طرح به عنوان نماینده تام‌الاختیار سازمان معرفی می‌شود.

۵-۶- گزارش بازخورد از اجرای تفاهم‌نامه در جلسات مشترک بین طرفین که در فواصل زمانی سه ماهه با حضور طرف‌های این تفاهم‌نامه تشکیل می‌شود مورد بحث و تبادل‌نظر و تصمیم‌گیری قرار خواهد گرفت.

۵-۷- این تفاهم‌نامه در سه نسخه مشابه، شامل پنج ماده تهیه و در تاریخ ۱۳۹۶.۴.۱۲ به امضای طرفین رسیده است و از این تاریخ معتبر و لازم‌الاجرا می‌باشد. /