شناسهٔ خبر: 40421 - سرویس مسکن و شهرسازی

بت‌شکن مطرح کرد :

تشریح عمده‌ترین دستاوردهای استراتژیک بانک مسکن در دولت تدبیر و امید/ تهیه برنامه ۵ ساله بانک تا پایان شهریور ۹۶/ جزئیات دو درخواست بانک از وزیر راه و شهرسازی

محمدهاشم بت شکن مدیرعامل بانک مسکن با تشریح عمده‌ترین دستاوردهای استراتژیک بانک مسکن در دولت تدبیر و امید از تهیه برنامه پنج ساله بانک تا پایان شهریور ۹۶ خبر داد و خواستار افزایش سرمایه ۵۰ هزار میلیاردی دوم بانک و تعیین تکلیف یارانه سود مسکن در صورت‌های مالی آن بانک شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدهاشم بت‌شکن مدیرعامل بانک‌مسکن در مراسم رونمایی از سند راهبردی بانک‌مسکن در افق ۱۴۰۰ و جلسه شورای هماهنگی مدیران ستادی بانک مسکن ضمن خیر مقدم به وزیر محترم راه و شهرسازی و معاونان وی در حوزه مسکن برای شرکت در آن مراسم، بر قرار گرفتن بانک مسکن در ریل اصلی فعالیت‌های ۸۰ ساله تاکید کرد.

بت‌شکن گفت: بانک مسکن پس از طی یک دوره چهارساله توام با فشار کاری مضاعف ناشی از اجرای طرح مسکن مهر در فاصله سال های ۸۴ تا ۸۸ و تبدیل شدن به یک بانک کارگزار و در دوره دوم چهارساله دولت دهم، دوره‌ای توام با چالش، التهاب و تخریب ناشی از انجام فعالیت‌های ناصحیح ارزی به بهانه بانک غیرتحریمی بودن که ما آن را در بانک مسکن، پلاسکوی ارزی نامیده‌ایم اکنون به نظر می‌رسد با لطف خداوند، رهنمودهای وزیر محترم راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید و همکاری تک‌تک همکاران در این دوره چهارساله تدبیر و امید، بتدریج، به ساحل آرامش نزدیک شده و در ریل اصلی فعالیت ۸۰ ساله خود قرار گرفته است.

مدیرعامل بانک مسکن در بیان عملکردهای بانک مسکن در دولت تدبیر و امید به انضباط پولی، ساماندهی منابع مالی و تبدیل کلیه اضافه برداشت‌های مسکن مهر به خطوط اعتباری بلندمدت، شفافیت در صورت‌های مالی و حذف دارایی‌های موهومی اشاره کرد و افزود: ساماندهی شرکت‌های تابعه و ایجاد شرکت تامین سرمایه و گروه مالی، راه‌اندازی انواع صندوق‌های زمین و ساختمان به منظور بهره‌‌گیری از ظرفیت تامین مالی بازار سرمایه، طراحی انواع محصولات مبتنی بر رژیم پس‌اندازی نظیر صندوق پس‌انداز یکم، هشت برابر کردن قدرت خرید متقاضیان، پرداخت ۵۱۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات مسکن مهر و فروش اقساطی بالغ بر یک میلیون و ۷۶۰ واحد مسکونی به مبلغ ۳۹۰ هزار میلیارد ریال، کاهش سپرده قانونی صندوق ها به ۲ درصد، پشتیبانی به منظور راه‌انداز موسسات پس‌انداز و تسهیلات منطقه‌ای مسکن بخشی از فعالیت های بانک در دولت تدبیر و امید بود.

وی در بیان دیگر اقداماتی که در دولت تدبیر و امید در بانک مسکن رخ داد نکاتی را ارایه کرد و گفت: تک‌رقمی کردن نرخ سود تسهیلات به ویژه برای بافت‌فرسوده به منظور استطاعت‌پذیری تسهیلات پس از حدود ۳۰ سال، انتشار ۳ هزار اوراق رهنی، ارایه خدمات مدیریت دارایی ها، خدمات جدید بانکی نظیر حساب امانی و طرح تضمین معاملات فروش اقساطی، و پیاده سازی نظامات برنامه ریزی متمرکز، مجامع ارزیابی عملکرد به شکل فصلی آن و نهایتا کاهش ۳ واحد درصدی نرخ قیمت تمام شده منابع و کاهش آن به ۱۴.۶۱ عمده‌ترین دستاوردهای استراتژیک بانک در طی دوره چهارساله است و هم اکنون بانک مسکن را به بزرگ ترین بانک کشور از حیث مانده تسهیلات تبدیل کرده است.

این مقام مسئول بانک مسکن تصریح کرد: رعایت بهداشت اعتباری و اعطای تسهیلات خرد با وثیقه بانکی، بانک را در بخش مسکن به مستحکم‌ترین بانک کشور از حیث کمترین نسبت مطالبات غیرجاری تبدیل کرده است. همچنین افزایش سرمایه ۵۰ هزار میلیاردی اخیر که با پیگیری مجدانه وزیر محترم راه و شهرسازی انجام گرفت بانک را به یکی از توانمندترین بانک های کشور از حیث نسبت کفایت سرمایه تبدیل کرده است.

بت‌شکن ادامه داد: در سال ۹۵، بانک‌مسکن با تجهیز بالغ بر ۲۲۴ هزار میلیارد منابع و اعطای بالغ بر ۲۲۲هزار میلیارد تسهیلات جدید به تامین مالی بیش از ۵۶۰ هزار واحد مسکونی پرداخت. همچنین در سه ماهه ابتدایی سال جاری با اعتباری بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تسهیلات جدید نقش موثری در پرداخت تسهیلات داشت.

به گفته وی، عملیاتی شدن پیشنهادات جدید بانک جهت بهره‌مندی از امکان تجمیع تسهیلات تعهدی بانک بدون سپرده پس از تصویب شورای پول و اعتبار، افزایش تسهیلات بدون سپرده زوجین به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان، افزایش تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم برای زوجین به ۱۲۰ میلیون تومان و جعاله به ۲۰ میلیون تومان، همچنین تجهیز منابع و ارتقای آن به حدود ۶۰۰ هزار میلیارد ریال، افتتاح ۱۸۵ هزار فقره تسهیلات حساب صندوق یکم و تجهیز منابع به بیش از ۴۰ هزار میلیارد در این صندوق، اخذ مجوز استخدام ۵۴۰ نفر جهت تامین نیروی انسانی موردنیاز، خوشبختانه اختصاص ۵هزار میلیارد خط اعتباری جدید از بانک مرکزی بعد از چهار سال، کاهش نرخ قیمت تمام شده منابع به رغم جنگ قیمتی بانک ها به ۱۳ درصد، از مهترین نتایج عملکردی بانک در سه ماهه ابتدای سال جاری است.

مدیرعامل بانک مسکن تاکید کرد: قطعا اقدامات ۹ ماهه پیش رو نیز مطابق با برنامه ۲۲ گانه مصوب که به تایید وزیر راه و شهرسازی نیز رسیده است با جدیت دنبال خواهد شد.

بت‌شکن با اشاره به اینکه هم اکنون شرایط سیاسی کشور بعد از انتخابات پرشور ۲۹ اردیبهشت ماه و تصویب برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور و همچنین تایید برنامه جامع مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی تثبیت شده است بر ایجاد اجماع ملی و ضرورت رونق بخش مسکن و ساختمان به جهت بازتاب سوء رشد منفی بخش مسکن و ساختمان در سال گذشته صحه گذاشت.

وی گفت: ضرورت فائق آمدن بر ابرچالش اقتصادی کشور یعنی بیکاری و همچنین بهبود وضعیت معیشتی مردم از جمله اقداماتی است که مدنظر قرا دارد و این مهم با شناخت نسبتا کامل از بانک مسکن و نقاط قوت و ضعف آن در ذیل قوانین موضوعه بالادستی نظیر قانون ساماندهی و عرضه مسکن، قانون احیا و بهسازی بافت فرسوده، قانون تشویق پس انداز و مصوبات هیات وزیران و برنامه جامع مسکن و روشن شدن دقیق رویکردها و برنامه های موردانتظار وزیر راه و شهرسازی قابل تحقق است.

این مقام مسئول تاکید کرد: هیات مدیره بانک مسکن تلاش کرده است با لحاظ کلیه عوامل مذکور، سند راهبردی بانک را در افق ۱۴۰۰ تنظیم کند که خوشبختانه به تایید وزیر راه و شهرسازی نیز رسیده است. این سند مشتمل بر بیانیه ماموریت، چشم انداز، استراتژی های کسب و کار و اهداف کلان بانک است.

بت شکن گفت: در گام بعدی تهیه برنامه پنج ساله بانک با رویکرد غلطان در ذیل سند راهبردی بانک در افق ۱۴۰۰ خواهد بود که حداکثر تا پایان شهریورماه سال جاری به وزیر راه و شهرسازی تقدیم خواهد شد.

وی ادامه داد: ما کارکنان بانک مسکن قریب بر این باور هستیم که رشد و ارتقای جایگاه بانک بزرگ مسکن و ایفای نقش رهبری در ارایه خدمات تامین مالی بخش مسکن و توسعه شهری و تبدیل شدن آن به بزرگ‌ترین بانک توسعه- تخصصی منطقه غرب آسیا در افق سند چشم انداز ۲۰ ساله کانون محوری همه ذی نفعان بانک است. این مهم به لطف خداوند و تلاش های فراوان همکاران بانک مسکن و به ویژه بهره مندی از رهنمودها و حمایت های ارزنده وزیر راه و شهرسازی قابل تحقق است.

بت شکن گفت: افزایش سرمایه ۵۰ هزارمیلیاردی دوم مصوبه هیات وزیران و قانون بودجه و تعیین تکلیف اختصاص یارانه سود مسکن مهر در صورت‌های مالی بانک و نجات بانک از زیان احتمالی دو درخواست عاجل و فوری بانک از وزیر راه و شهرسازی است که فقط شخص وزیر راه و شهرسازی و هیات محترم وزیران قادر به حل و فصل آن هستند.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: همچنین، درخواست راهبردی بانک که از چهار سال پیش آن را مطرح کرده ایم و وزیر راه و شهرسازی با آن موافقت کرد و ای کاش همان سال ۹۲ اجرایی می شد و آن نیز تغییر خط اعتباری ۴۰۰ هزار میلیاردی افزایش سرمایه بانک مسکن است که در آن صورت، بانک مسکن به سرعت به بزرگ ترین بانک کشور جهت اعمال سیاست های دولت در بخش مسکن، توسعه شهری و بازآفرینی شهری و رونق اشتغالزای آن تبدیل خواهد شد، از دیگر درخواست های بانک مسکن است.

بت شکن در پایان سخنان خود از اخذ مجوز راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی بانک‌مسکن جهت اطلاع‌رسانی مستمر به ذی‌نفعان و مشتریان بانک خبرداد. /