به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابطعمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، محمدجواد عطرچیان مدیركل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی این سازمان با اعلام این خبر، افزود : در پی اقدامات انجامشده از سوی سازمان راهداری و حملونقل جادهای در زمینه توسعه و بهبود زیرساختهای حملونقل و تقویت كریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران، هماهنگی با سازمانهای ذیربط و برنامهریزی و فعال نمودن مناسبات ترانزیتی و حملونقلی با كشورهای منطقه، همچنین تعامل و همكاری بخش خصوصی فعال در حوزه حملونقل بینالمللی در كشور طی مدت مذكور از مجموع كالاهای ترانزیت شده، ۶۱۵ هزار تن را مواد نفتی و یکمیلیون و ۶۹۴ هزار تن را مواد غیرنفتی تشكیل دادهاند.
عطرچیان افزود: طی مدت مذكور عمدهترین كالاهای ترانزیت ورودی از مرزهای كشور مازوت با ۹/۱۹ درصد است و پسازآن به ترتیب انواع پنبه، پارچه، قطعات اتومبیل و برنج با ۶ / ۳، ۱ / ۳ ، ۹ / ۲ و ۷ / ۲ درصد میباشند.
مدیركل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی افزود: در مدتزمان مذكور، از میان مرزهای كشور بندر شهید رجایی با ۸۲۷ هزار تن معادل ۸ / ۳۵ درصد فعالترین مرز در زمینه ترانزیت ورود كالا به شمار میرود. پسازآن مرزهای پرویز خان با ۹ / ۱۶ درصد و بازرگان با ۳ / ۱۱ درصد در ردههای بعدی قرار دارند.
وی خاطرنشان كرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت استراتژیك و ژئوپلیتیک خود بهعنوان چهارراه ترانزیتی آسیا و اروپا دارای پتانسیلهای كافی برای افزایش ترانزیت كالا و مسافر از طریق شیوههای گوناگون حملونقل است.
عطرچیان بابیان اینکه روند رو به رشد ترانزیت عمدتاً با تکیهبر كریدور شمال به جنوب شکلگرفته است، افزود: باید همزمان به كلیه مبادی ورودی و خروجی كالا در شمال، جنوب، شرق و غرب كشور كه تکمیلکننده كریدورهای بینالمللی هستند، توجه ویژهای از سوی سازمانهای ذیربط انجام شود.
وی اعلام كرد: تجهیز امكانات و زیرساختها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخشهای مختلف حملونقل با انجام سرمایهگذاریهای لازم، اقدام تمام سازمانهای دولتی در حركتی هماهنگ بهمنظور رفع موانع و تسهیل امر ترانزیت میتواند در بهرهبرداری اثربخش از موقعیت جغرافیایی و منحصربهفرد ترانزیت مؤثر باشد.