شناسهٔ خبر: 40439 - سرویس مسکن و شهرسازی

ایزدی مطرح کرد:

ضرورت بهره‌مندی از اقدامات کالبدی و غیرکالبدی در پروژه‌های بازآفرینی/ توجه به جنبه‌های انسانی و فیزیکی محلات، ویژگی اصلی سیاست بازآفرینی شهری

نشست معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر ضرورت بهره‌مندی از اقدامات کالبدی و غیرکالبدی در پروژه‌های بازآفرینی اعلام کرد: بازآفرینی شهری سیاستی است که امروز از سوی وزارت ر اه و شهرسازی با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهرها مطرح شده و در این راستا همزمان به جنبه‌های انسانی و ویژگی ساکنان محلات هدف و همچنین ابعاد فیزیکی محدوده‌ها توجه کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدسعید ایزدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در پنجمین نشست از دفتر چهاردهم سلسله نشست‌های موضوعی شرکت عمران با محوریت ارتقای توانمندی‌های اجتماعی و اقتصادی ساکنین محله‌ها و محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری این جلسات را جمع‌بندی تمامی مباحث گذشته حوزه نوسازی و بهسازی در طول چهار سال دولت تدبیر و امید دانست و افزود: ما همواره تلاش کردیم تا در طول این نشست‌ها ضمن تبیین مفهوم چارچوب سیاست بازآفرینی شهری تجربه‌های موجود در عرصه عمل و نظر را معرفی و به بحث بگذاریم.

ایزدی در ادامه تعیین مسیر مطمئن و صحیح در حوزه سیاست‌های بازآفرینی را مهم‌ترین هدف برگزاری این جلسات اعلام کرد و گفت: ما قصد داریم تا از این طریق ابعاد گوناگون این سیاست و مدل بازآفرینی فعلی را بررسی و به اصلاح و کارامدتر شدن آن کمک کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین اضافه کرد: با توجه به این مسئله که راه‌حل موردنظر برای ارتقای کیفیت زندگی در محدوده‌های بازآفرینی شهری راه حلی چندوجهی ولی یکپارچه است پس باید برای نتیجه‌بخشی آن از مجموعه اقداماتی کالبدی و غیرکالبدی بهره ببریم.

وی در ادامه ظرفیت‌سازی، ابزارسازی و نهادسازی را مجموعه‌ای از اقدامات سه گانه غیرکالبدی در این مسیر اعلام کرد و افزود: قطعا توجه به این فعالیت‌هاست که در نهایت منجر به توانمندی‌های اقتصادی و اجتماعی ساکنین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به این نکته که برخی به اشتباه معتقدند در اجرای پروژه‌های بازآفرینی نیازی برای توجه به امور غیرکالبدی نیست گفت: با توجه به تجارب به دست آمده بدون شک باید برای به نتیجه رسیدن پروژه‌های بهسازی و نوسازی محلات هدف به امور کالبدی و غیر کالبدی به صورت همزمان توجه شود.

ایزدی در این‌باره اضافه کرد: این جلسات فرصتی است تا تجارب موجود در این عرصه را شنیده و به بررسی و آسیب‌شناسی آن بپردازیم، در این صورت است که می‌توانیم میزان اثربخشی این اقدامات را نسبت به هدف مورد نظر متوجه شده و تصمیم بگیریم که آیا مسیر طی شده تا کنون صحیح بوده است یا خیر.

به گفته این مقام مسئول درصورت وجود همکاری مناسب بین سه‌گانه‌های کالبدی و غیرکالبدی در نهایت شاهد ایجاد جریانی خواهیم بود که ضمن ورود به شبکه‌ای مشخص در راستای پیشبرد پروژه‌ها نهادینه شده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان تأکید کرد: در حقیقت بازآفرینی شهری سیاستی است که امروز از سوی وزارت ر اه و شهرسازی با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهرها مطرح شده و در این راستا همزمان به جنبه‌های انسانی و ویژگی ساکنان محلات هدف و همچنین ابعاد فیزیکی محدوده‌ها توجه کرده است./