شناسهٔ خبر: 40457 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان تشریح کرد:

افتتاح بیش از ۲۲ کیلومتر پروژه بزرگراهی استان کردستان در هفته دولت/ امسال پرونده مسکن مهر کردستان بسته می‌شود/ اختصاص حدود ۱۲ درصد مساحت سنندج به مناطق حاشیه‌نشین

شهرام ملکی مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان از افتتاح ۲۲.۵ کیلومتر پروژه بزرگراهی استان طی هفته دولت خبر داد و با بیان اینکه امسال پرونده مسکن مهر کردستان بسته می‌شود، گفت: ۵۱ درصد جمعیت شهری کردستان در بافت ناکارآمد شهری زندگی می‌کنند و حدود ۱۲ درصد مساحت سنندج به مناطق حاشیه‌نشین اختصاص دارد.

شهرام ملکی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان، درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در معرفی مهمترین برنامه‌ها و اقدامات این اداره‌کل در حوزه‌های مختلف عنوان کرد: یکی از مهمترین پروژه‌های در دست اجرای استان، احداث بزرگراه همدان- سنندج به طول کلی ۱۲۷ کیلومتر است که حدود ۹۵ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و مابقی در دست اجراست که هفته دولت ۲.۵ کیلومتر آن افتتاح می‌‌شود.

ملکی افزود: از بزرگراه سنندج- مریوان نیز که ۱۳۵ کیلومتر طول دارد تاکنون ۴۰ کیلومتر افتتاح شده و هفته دولت هفت کیلومتر دیگر به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین هفته دولت ۱۰ کیلومتر از قطعات باقی‌مانده بزرگراه ۳۲۰ کیلومتری کرمانشاه- میاندوآب افتتاح خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: راه اصلی بانه- سوته ۵۰ کیلومتر طول دارد که ساخت ۳۶ کیلومتر آن به اتمام رسیده و اجرای پروژه در ۱۴ کیلومتر درحال انجام است. سه کیلومتر از این محور هفته دولت افتتاح خواهد شد.

 

وی همچنین عنوان کرد: در طول یکسال گذشته بالغ بر ۴۳۰ کیلومتر راه روستایی به مناقصه رفته وبا احتساب این طول از راه‌های روستایی اکنون در سطح استان بالغ بر یک هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته در حال احداث داریم که با اتمام این پروژه‌ها برخورداری استان از راه روستایی آسفالته از ۴۴درصد به بیش از ۶۲ درصد ارتقا خواهد یافت.

افتتاح ۲۰۰۰ واحد مسکن مهر کردستان در هفته دولت

ملکی با بیان اینکه هفته دولت ۲۰۰۰ واحد مسکن مهردر کردستان  افتتاح می‌شود، گفت: از مجموع ۳۴ هزار واحد مسکن مهر در تعهد برای شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر تاکنون بالغ بر ۲۶ هزار واحد آن اجرا و تحویل متقاضیان شده  است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان ادامه داد: با تصمیمات گرفته شده امید داریم مطابق زمان‌بندی و طبق برنامه تا پایان سال ۹۶ تکلیف مانده واحدهای مسکن مهر مشخص شده و پرونده مسکن مهر در استان بسته شود. عمده مشکلات مسکن مهر بحث خدمات زیربنایی، آماده‌سازی و محوطه‌سازی پروژه‌هاست که با تعاملات انجام شده و دریافت اعتبار مناسب این مشکل نیز در حال رفع شدن است.

سکونت ۵۱ درصد جمعیت شهری کردستان در بافت‌های ناکارآمد

وی همچنین با بیان اینکه ۵۱ درصد جمعیت شهری کردستان در بافت ناکارآمد شهری (بافت فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت تاریخی) زندگی می‌کنند، افزود: در بین شهرهای استان ۵۸.۶ درصد جمعیت سقز، ۵۸.۲ درصد جمعیت بانه و ۵۶.۹ درصد جمعیت کامیاران در بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند و از مجموع کل ۱۲ هزار و ۶۷۲ هکتار مساحت شهرهای استان، ۳۲۶۲هکتار معادل  ۲۵.۷ درصد آن بافت‌های ناکارآمد است که در بین شهرهای استان از لحاظ مساحت بانه با ۴۶.۴ درصد و سنندج با ۴۶.۱ درصد سطح شهر به مراتب وضعیت بدتری دارند.

ملکی افزود: از مهم‌ترین چالش‌های استان نرخ بالای مهاجرت در استان (سطح بالای مهاجرفرستی و سطح پایین مهاجرپذیری)، تهدید جمعیتی استان به عنوان یک استان مرزی و پیشی گرفتن گسترش سکونتگاه‌ها بر مدیریت (عدالت فضایی و سطح برخورداری از خدمات و زیرساخت‌ها) و نابرابری فضایی و عدم تعادل در شهرستان‌های استان، عدم عدالت فضایی و چندپارگی در ساختار فضایی شهر است.

وی با بیان اینکه ۱۹۰۴ هکتار از مساحت این استان به مناطق حاشیه نشین و سکونتگاه‌های غیررسمی اختصاص دارد، گفت: در۱۲ محله درچهارشهر سنندج، سقز، قروه و مریوان پروژه‌های پنج ساله بازآفرینی تعریف شده که درحال اجرا هستند.

ملکی افزود: ۱۷ محله درشهر سنندج شامل حاجی‌آباد، فرچه، غفور، شهدا، پیرمحمد و بهارمست، گلشن، چم حاجی تسه، تپه شیخ محمدصادق، گردی‌گول، تقتقان، اسلام‌آباد، کمربندی، عباس‌آباد، حسن‌آباد، تنله، گریزه و نایسر حاشیه نشین‌اند که درآنها ۴۵ هزار و ۴۹۶خانوار با جمعیتی بالغ بر ۱۶۸ هزار و ۳۳۶ نفر سکونت دارند.

وی مساحت سکونتگاه‌های غیررسمی سنندج را ۵۶۸ هکتار اعلام کرد و گفت: ۱۱.۸ درصد مساحت سنندج به مناطق حاشیه‌نشین اختصاص دارد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان کردستان با بیان اینکه ۱۸ درصد مساحت سقز به سکونتگاه‌های غیررسمی اختصاص دارد، توضیح داد: هفت محله درسقز شامل تشمیلان، تازه‌آباد، سرچنار و تپه‌مالان، بهارستان، پشت قبرستان، صالح‌آباد و قوخ حاشیه‌نشین اند که ۳۰۰ هکتار مساحت و ۱۴ هزار و ۹۴ نفر(۳۵۷۵ خانوار) جمعیت دارند.

وی افزود: درمریوان پنج محله ترمینال جدید، استادیوم، نوبهار، شهرک زیبا و موسک حاشیه‌نشین‌اند که ۳۰۱۲ خانوار با جمعیتی بالغ بر ۱۲ هزار و ۵۸ نفر را در ۲۴۴ هکتار مساحت به خود اختصاص داده‌اند.

ملکی با بیان اینکه ۵.۱ درصد مساحت شهر بیجار به مناطق حاشیه‌نشین اختصاص دارد، افزود: پنج محله بیجار شامل ریگ‌سیاه، قلعه برجگه، کوی کارمندان، محمودآباد و تخت علیا حاشیه نشین‌اند که ۲۰۲۰ خانوار با جمعیتی بالغ بر ۷۸۴۸ نفر را درفضایی به مساحت کلی ۳۷۱ هکتار به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه تنها یک محله به نام قلعه درقروه حاشیه‌نشین است، عنوان کرد: این محله ۸۵ هکتار مساحت دارد که ۶.۳۵ درصد مساحت کل شهر قروه را دربردارد و درآن هزار خانوار با ۴۰۰۰ نفر جمعیت سکونت دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان با بیان اینکه محله سنجرآباد کامیاران با ۲۰۰ خانوار(۷۵۰ نفر)جمعیت حاشیه‌نشین است، عنوان کرد: مساحت این محله ۸۰ هکتار یعنی ۴.۲ درصد مساحت کل شهراست.

وی افزود: یک محله دردهگلان به نام پایین جاده حاشیه نشین است که ۷۱۲ خانوار(۲۱۹۷ نفر) درآن سکونت دارند و مساحت آن ۲۲ هکتار یعنی ۵.۵۴ درصد کل شهر است.

ملکی با بیان اینکه ۱۳ محله حاشیه‌نشین دربانه شناسایی شده است، توضیح داد: محله های گلستان. بهارستان، مولوی، پروژه کن، رفاه، لاله، سرچنار، برقند، دمامه احمدآباد، جنت، دامنه آریابا و حمزه‌آباد حاشیه‌نشین اند که ۳۰ هزار نفر جمعیت و ۵۰۳ هکتار مساحت دارند که ۳۸.۴ درصد مساحت کلی بانه را شامل می‌شود.

وی افزود: دو محله گلشن(زورآباد) و شهرک دامداران دیواندره حاشیه‌نشین‌اند که ۴۰۳ خانوار با جمعیتی بالغ بر ۱۶۳۲ نفر را به خود اختصاص داده اند و مساحت آنه ۳۰ هکتار(۸.۸۵ درصد مساحت کل شهر) است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان درمعرفی پروژه‌های مطالعاتی سکونتگاه‌های غیررسمی این استان به تهیه طرح بهسازی و نوسازی محدوده‌های هدف شهرهای سقز، بیجار، قروه و مریوان اشاره کرد و گفت: دراین راستا همچنین می‌توان به تدوین طرح آموزش مهارت‌های پایه برای ارتقای وضعیت معیشت و محیط زندگی درشهرستان سنندج(محله نایسر) و شهرستان سقز همچنین توانمندسازی با رویکرد توسعه خدمات کسب و کار درشهرستان بانه اشاره کرد.

وی افزود: از دیگر پروژه‌های مطالعاتی این حوزه می توان به طرح توانمندسازی، نهادسازی اجتماعی اقتصادی و اجرای پروژه‌های مشارکتی با تاکید بر کارآفرینی درمحله نایسر شهر سنندج و نیز کارآفرینی و ایجاد نهاد اجتماعی و اقتصادی زنان درسکونتگاه‌های غیررسمی شهر مریوان اشاره کرد.

ملکی گفت: تاکنون پروژه‌های مختلفی برای بهبود معیشت درسکونتگاه‌های غیررسمی کردستان اجرایی شده که ازجمله آنها می توان به احداث شبکه آب و جمع‌آوری فاضلاب درمحله‌های فرجه، تقتقان، عباس‌آباد و اسلام آباد سنندج، احداث کتابخانه شماره شماره یک و دو درمحله عباس‌آباد سنندج، ایجاد مرکز کانون پرورش فکری درمحله فرجه سنندج، احداث مدرسه ۹ کلاسه درمحله تقتقان سنندج، بهسازی معابر درمحله‌های عباس‌آباد، تقتقان، اسلام‌آباد و فرجه سنندج، اصلاح شبکه برق درمحله‌های عباس‌آباد، تقتقان، اسلام‌آباد و فرجه سنندج، احداث مدرسه راهنمایی تربیت درمحله فرجه سنندج،  مدرسه ۲۰ کلاسه بهمنی در محله عباس‌آباد سنندج و راه اندازی رینگ ارتباطی درمحله‌های عباس‌آباد و فرجه سنندج اشاره کرد.