شناسهٔ خبر: 40468 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

اعطای سند مالکیت به حاشیه نشینان شهر مشهد/ مذاکره با اوقاف برای تهاتر رقبات با اراضی دارای ارزش افزوده/ ۵۰ هکتار اراضی سکونتگاه‌های غیر رسمی مشهد متعلق به آستان قدس است

محمد سعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با بیان این که وزارت راه وشهرسازی با توافقات انجام شده با سازمان اوقاف برای حاشیه‌نشین‌های واجد شرایط شهر مشهد، سند مالکیت زمین می‌گیرد، گفت: قرار بر این است که اراضی متعلق به سازمان اوقاف در منطقه حاشیه شهر با اراضی دارای ارزش افزوده تهاتر شود و سند مالکیت به حاشیه‌نشین‌ها واگذار کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعید ایزدی، معاون وزیر راه وشهرسازی درباره توافق با سازمان اوقاف برای تعیین تکلیف اراضی حاشیه شهر مشهد، اظهار داشت: توافق وزارت راه وشهرسازی با سازمان اوقاف شامل تمام پهنه‌های شهری می‌شود که این نهاد در آن مناطق دارای زمین است و مالکیت دارد که شامل بافت‌های تاریخی و  بافت‌های حاشیه‌ای می‌شود.

وی با بیان این که توافقی که با سازمان اوقاف انجام شده براساس اصل تبدیل به احسن رقبات وقفی است که مقام‌معظم‌رهبری هم تاکید ویژه‌ای بر آن داشتند، ادامه داد: در تلاش هستیم از یک سو اوقاف در این کار مشترک، رقبات خود را تبدیل به احسن کند و از سوی دیگر مشکلات و موانع مالکیتی که برای ساکنان این اراضی وجود دارد، رفع شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بیش از ۵۰ هکتار اراضی سکونتگاه‌های غیر رسمی مشهد متعلق به آستان قدس رضوی است. بخشی از این اراضی وقفی هستند و سایر شهرها هم با این دست از مشکلات مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری با بیان اینکه دستورالعملی در وزارت راه وشهرسازی تنظیم کرده ایم و بر اساس آن دستور العمل، ساکنان این اراضی با رعایت این دستورالعمل می‌توانند تقاضای سند ملکی کنند، افزود: این دستورالعمل و توافقی که اخیرا با سازمان اوقاف انجام شد به واگذاری اراضی در مالیکت سازمان اوقاف تعمیم پیدا می‌کند.

ایزدی گفت: در تلاش هستیم با توافقات انجام شده با سازمان اوقاف بتوانیم با همان روال وزارت راه و شهرسازی به ساکنان پهنه‌های حاشیه شهر و سکونتگاه های غیر رسمی سند ارائه کنیم. همچنین  سازمان اوقاف را هم متقاعد کنیم این رویه و روال را دنبال کند یا اینکه سازمان اوقاف اراضی خود در حاشیه شهرها را به وزارت راه و شهرسازی واگذار کند.

وی در پاسخ به این پرسش که سازمان اوقاف ما به ازای واگذاری این اراضی چه منافعی خواهد داشت، به ایلنا، گفت: در واقع این واگذاری همان اجرای اصل تبدیل به احسن رقبات وقفی است. اولین گام در اجرای این اصل این بود که در توافقی با اوقاف قرار بر این شد که تمامی رقباتی که در پیرامون حرم مطهر امام (ع) در مشهد وجود داشت را به وزارت راه وشهرسازی واگذار کند و وزارت راه هم  ما به ازای این اراضی، در منطقه دیگری که می‌تواند ارزش افزوده برای اوقاف داشته باشد، زمین در اختیار اوقاف قرار دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در مرحله اول سعی می‌کنیم که اوقاف از همین دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی بتواند نسبت به ارائه اسناد مالکیت به ساکنان مناطق حاشیه نشینی کمک کند اما در غیر این صورت می توانیم از طریق تهاتر و معاوضه اراضی اعطای سند مالکیت به حاشیه‌نشین‌ها را با موافقت سازمان اوقاف دنبال کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که برای تهاتر چه میزان اراضی با سازمان اوقاف به توافق رسیده‌اید، ادامه داد: آمار و ارقام در اقدام مشترک معین می‌شود. در بافت های داخلی و تاریخی این اعداد و ارقام مشخص شده است اما در مورد سکونتگاه های غیر رسمی در حاشیه شهرها هنوز عدد دقیقی مشخص نشده است. در حال شناسایی این رقبات در کل کشور چه بافت حاشیه ای و چه بافت تاریخی هستیم. البته در گام اول این شناسایی را از شهرهای پایلوت اجرای طرح مانند مشهد و قم شروع خواهیم کرد.

ایزدی تاکید کرد: بخشی از اراضی حاشیه ای شهر مشهد متعلق به اراضی ملی، منابع طبیعی، آستان قدس و سازمان اوقاف است اما طبق تاکید وزیر راه و شهرسازی اصرار ما بر این است که حاشینه نشین ها را با رعایت دستورالعمل های موجود از حاشیه به متن منتقل کنیم. البته قرار نیست به شخصی که قطعی از اراضی حاشیه شهر مشهد را تصرف کرده، سند مالکیت اعطا شود بلکه متقاضیان سند مالکیت باید واجد شرایط ۶ گانه‌ای باشند که این شرایط در دستورالعمل وزارت راه وشهرسازی توضیح داده شده است.

وی با بیان اینکه ساکنان حاشیه‌نشین و سکونتگاه‌های غیررسمی می‌توانند با داشتن سند مالکیت اقدام به اخذ پروانه ساخت و دریافت تسهیلات برای مقاوم‌سازی و نوسازی خانه‌های خود کنند، اظهار داشت:  بنابراین یکی از اقدامات برای ساماندهی حاشیه‌نشینی واگذاری اسناد مالکیت است اما در کنار آن بحث‌های تامین زیرساخت و کارآفرینی و ... را دنبال می‌کنیم.