شناسهٔ خبر: 40512 - سرویس استان‌ها

استاندار لرستان خبر داد:

اختصاص اعتبار برای احیای بافت تاریخی بروجرد

هوشنگ بازوند استاندار لرستان گفت: ۷۰میلیارد ریال ازمحل اعتبارات استانی وملی برای احیای بافت تاریخی بروجرد تخصیص می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی استانداری لرستان، هوشنگ بازوند درنشست شورای مسکن و بافت‌های تاریخی بروجرد که در محل فرمانداری این شهرستان برگزارشد، اظهارکرد: این میزان اعتبار بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با مدیرسازمان میراث فرهنگی کشور منعقد شده اختصاص یافته که امیدواریم در آینده جذب شود.

وی با اشاره به اینکه رویکرد ما به بافت‌های تاریخی باید مانند نگاه نیاکان و هویت ما باشد، افزود: بناهای تاریخی جزیی از سرمایه‌ها و ارزش‌های بروجرد محسوب می‌شوند و بر این اساس باید با تمام امکانات ازآنها محافظت کرد.

استاندار لرستان اضافه کرد: برنامه‌ریزی برای بافت‌های تاریخی باید به نحوی باشد که قبل از درمعرض تخریب قرارگرفتن بناهای تاریخی، عملیات مرمت و بازسازی آنها انجام شود.

بازوند بیان کرد: برنامه‌ریزی برای ۲۸۰ هکتار از بافت‌های فرسوده بروجرد باید موجب شود تا تهدیدهای احتمالی به فرصتی برای پیشرفت و توسعه شهرستان تبدیل شود.

وی ادامه داد: تاکنون اقدامات مثبتی در راستای احیای بافت فرسوده بروجرد صورت گرفته و مورد بازدید معاون رییس جمهور نیز قرار گرفته و مقررشده سال جاری ۷۰ میلیارد ریال برای احیای این بناهای تاریخی اعتبارتخصیص داده شود.

بازوند تعریف یک محور تاریخی درسال جاری برای بافت‌های تاریخی بروجرد را ضروری عنوان کرد وگفت: در شهرستان بروجرد باید علاوه بر ستاد بازآفرینی، ستاد راهبردی برای احیای بافت‌های فرسوده تشکیل شود که مسئولیت آن با اداره‌کل میراث فرهنگی،  شهرداری و شورای شهراست.

استاندار لرستان تاکید کرد: باید برنامه اجرایی برای احیای ۲۸۰ هکتار بافت فرسوده بروجرد برای هر دستگاه از سوی معاونت عمرانی استانداری لرستان مشخص شود و درصورتی که ضابطه بافت تاریخی مورد استقبال مردم قرار نگرفته، باید مورد بررسی قرار گیرد.

بازوند بیان کرد: برای احیای بافت تاریخی و اجرایی کردن ضابطه بافت‌های تاریخی باید مشوق‌های سرمایه‌گذاری تعریف وتخفیف‌های ویژه مثل پرداخت عوارض و پروانه رایگان داده شود.

وی افزود: این برنامه اجرایی برای بافت‌های فرسود باید درمدت ۱۵ روز برای۲۸۰ هکتار بافت فرسوده بروجرد تدوین و هرسه ماه یک بارمرور شود تا میل به سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند.

استاندار لرستان تاکید کرد: باید امتیازاتی برای مالکان بافت‌های فرسوده درنظرگرفته شود تا میل به سرمایه‌گذاری در این نقاط افزایش یابد.

شهربروجرد با بیش از ۳۵ کلیومترمربع وسعت و۳۵۰ هزار تن جمعیت دارای ۲۸۰ هکتار بافت فرسوده است.