شناسهٔ خبر: 40552 - سرویس بنادر و دریانوردی

مروری بر اخبار حوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت:

تجلیل مقام شامخ دریانوردان با حضور وزیر راه و شهرسازی/ توسعه شهرهای بندری و تشویق بازگشت مردم به سواحل/ ترابری ۵.۲ میلیون نفر سفر در بنادر قشم طی سه ماه

مراسم برگزاری مراسم روز دریانورد در ایران با تقدیر از ۴۳ دریانورد نمونه کشور،تاکید بر اجرای سیاست‌های توسعه دریامحور از سوی مجلس، دولت و نهادهای نظامی،ترابری ۵.۲ میلیون نفر سفر در بنادر قشم طی سه ماه و هم چنین رشد ٩٩ درصدی تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری در بندر چابهار اهم اخبار حوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت، است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دریانورد در روی کشتی‌ها اقیانوس پیما در سراسر جهان مشغول به کار هستند و بیش از ۸۵ تجارت جهانی از طریق دریا و کشتی‌های باری صورت می گیرد؛ بنابراین نقش و جایگاه حیاتی خانواده بزرگ دریانوردان در اقتصاد جهانی انکارناپذیر است.

برای فعالیت دریانوردان بر روی شناورهای اقیانوس پیما لازم است پیش از آن، گواهی‌نامه شایستگی و مهارت های دریانوردی کسب شود. این گواهی‌نامه بر اساس کنوانسیون STCW مصوب سازمان جهانی دریانوردی (IMO) صادر می شود.

در سال ۲۰۰۷ پروژه بازنگری جامع کنوانسیون STCW مصوب ۱۹۹۵ در دستور کار آیمو قرار گرفت و برای آن دو کارگروه ویژه تعریف شد. با انجام بازنگری کامل کنوانسیون STCW، در یک کنفرانس دیپلماتیک در شهر مانیل فیلیپین، اصلاحات جامع به تصویب رسید که به اصلاحات ۲۰۱۰ مانیل معروف است.

 در کنفرانس مانیل مقرر شد با اختصاص ۲۵ ژوئن به روز دریانورد، هر ساله طی مراسمی از زحمات و تلاش‌های بی بدیل جامعه دریانوردان در کشورهای عضو آیمو قدردانی شود.

بر همین اساس امسال در مراسم روز دریانورد در ایران از ۴۳ دریانورد نمونه کشور قدردانی شد.در این مراسم مدیران ارشد ارگان های دریایی، مسئولان لشکری و کشوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشتند

صنعت دریانوردی باید به دنبال بازپس‌گیری سهم بین‌المللی‌اش باشد/ تاکید بر ادامه سیاست توسعه شهرهای بندری و رسیدن به تعادل جمعیتی

مراسم روز جهانی دریانوردان با شعار دریانوردان اهیمت دارند و با حضور وزیر راه و شهرسازی، سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه، مدیران ارگان‌های دریایی و نمایندگان مجلس برگزار شد.

عباس آخوندی در ابتدای این مراسم با ابراز خرسندی از حضور در جمع دریانوردان کشور و مدیران بندری ضمن تبریک روز جهانی دریانوردان گفت: این روز یادآور زحمات این قشر زحمت‌کش و حرفه‌ای است که برای ایران صنعت ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون به برکت سیاست‌های خارجی ما و با توجه به رفع تحریم‌ها موقعیت مناسبی برای ایران فراهم شده است گفت: این صنعت تحریم‌های سختی را پشت سر گذاشته، با این حال خوشبختانه در شرایطی هستیم که تحریم‌ها علیه صنعت دریایی و کشتیرانی برداشته شده و هم اکنون برای این صنعت امکان بدست آوری سهم بین‌المللی‌اش فراهم شده است و باید از این فرصت حداکثر استفاده را ببریم.

آخوندی در این باره توضیح داد: به برکت قدرت و صیانت دریایی که نیروهای نظامی کشورمان بر سطح دریای آزاد و هم‌چنین مرزهای دریایی ایجاد کردند موقعیت خوبی برای حمل ونقل دریایی ایران ایجاد شده است و می‌توانیم سهم خود را از بازار جهانی پس بگیریم.

وزیر راه و شهرسازی دو مولفه لغو تحریم‌ها و برقراری امنیت موقعیت بسیار خوبی برای حمل و نقل دریایی دانست و ادامه داد: در حوزه دریا زبان و اهدافمان بین‌المللی است. تمام ایران آبهای آزاد است که بنابراین فعالیت ما را در صحنه رقابت جهانی رقم می زند؛ بر همین اساس هر هدف گذاری برای به دست آوردن سهم ایران از بازارهای جهانی در حوزه دریایی باید با نگاه بین المللی باشد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: در شرایط موجود علی‌رغم همه گرفتاری‌ها در منطقه باید سپاسگزار رهبری و فرمانده کل قوا باشیم که شرایط امنی را در منطقه برای ما راهبری کرده‌اند.

وی با بیان اینکه قصد تکرار موضوعات قبلی را ندارم گفت: از جهت بحث آمایش سرزمین و توزیع جمعیت در سرزمین ما نهایتا باید میزان تراکم نفر در هکتار و توسعه شهرهای بندری را در دستور کار ایران قرار دهیم. امروز یکی از موضوعات مهم در این حوزه افزایش جمعیت در شهرهای ساحلی است که بارها به آن پرداخته ایم.

وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: گاهی می‌بینم بحث‌هایی بسیار عجیبی درباره انتقال آب از دریای عمان یا سایر دریاها  به درون سرزمین مطرح می‌شود که اجرای این طرح‌ها بسیار گران و سهمگین خواهد بود و مشخص نیست چقدر با محیط زیست سازگار باشد. حال اینکه رشد شهرهای بندری و توسعه جمعیت در بنادر ایران هم از جهت توسعه ملی مرقون به صرفه است و هم بسیار بسیار عملیاتی‌تر خواهد بود.

وی ادامه داد: باید یکبار برای همیشه سیاست مهم رشد و افزایش جمعیت را در سواحل ایران دنبال کنیم. ما نمی توانیم سواحلمان را از جمعیت خالی کنیم و بعد آب را با گران ترین قیمت به نقاط کویری منتقل کنیم.

آخوندی ادامه داد: سیاست ما این است که به تعادل جمعیت برسیم البته توسعه شهرهای کویری هم مهم است اما سیاست ما تعادل جمعیت در مناطق است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: موضوعی را که در وزارتخانه پیگیری می‌کنیم اجرای سیاست افزایش جمعیت در سواحل جنوبی است و بارها گفته‌ام ماموریت سازمان بنادر و دریانوردی فراتر از حمل ونقل دریایی است و یک ماموریت و مسوولیت اجتماعی هم در توسعه شهرهای ساحلی دارد

باید سیاست‌های توسعه دریامحور را اجرا کنیم/ اتحاد و همبستگی در ارگان‌های دریایی وجود دارد

محمد سعیدنژاد در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردان که شب گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیران ارگان‌های دریایی برگزار شد، گفت: خدا را شاکریم که تفاهم و همدلی و یکپارچگی در مجموعه ارگان‌های دریایی وجود دارد و این اجتماع امشب نشانه‌ای از وجود این همدلی، اتحاد و همبستگی است.

وی با بیان اینکه دریا نیاز به توجه دارد و همه ما مسئولیم که از این نعمت خدادای بهره‌ کافی ببریم، ادامه داد: چند نکته در سخنان آقای وزیر و رئیس کمیسیون عمران وجود داشت که لازم است یادآوری کنم. نکته بسیار مهمی را آقای آخوندی در باره توجه به تمرکز جمعیت در مناطق ساحلی ایران مطرح کردند؛ به دلیل کمبود جمعیتی که در این بخش‌ها داریم باید سیاست‌های توسعه دریامحور در دستور کار قرار گرفته و به این نکته مهم توجه کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی به صحبت‌های سردار فدوی اشاره کرد و با اشاره به اقتدار ایران در دریا که یکی از شاخصه‌های اصلی حضور ما در دریا است گفت: یکی دیگر از مسائلی که باید به آن توجه شود بحث اهمیت به نصب پرچم کشور در شناورها است. در این زمینه پس از برجام بخش زیادی از کشتی‌های ایرانی مزین به پرچم جمهوری اسلامی شدند و امیدواریم بقیه نیز این کار را ادامه دهند.

وی به سخنان رئیس کمیسیون عمران مجلس اشاره کرد و ادامه داد: اهمیت توجه به مسائل رفاهی دریانوردان نکته مهمی است. بسیاری از دریانوردان کارهای سختی دارند به خصوص دریانوردان شناورهای سنتی که نه پوشش بیمه درمانی دارند و نه بیمه عمر هستند. این یکی از ایرادات اساسی است که باید به آن توجه کرد.

وی گفت: البته در گذشته قانونی بود که فعالیت در دریا به عنوان بخشی از خدمت نظام وظیفه محسوب می‌شد که درحال حاضر کمتر به این موضوع توجه می‌شود.

سعیدنژاد به اوضاع بنادر کشور بعد از برجام اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم با شرایط به وجود آمده بعد از لغو تحریم‌ها و با توجه به تمایل سرمایه‌گذاران خارجی به حضور و کار در بنادر ایران زمینه حضور بیشتر سرمایه گذاران را در مناطق بندری فراهم کنیم.

تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های دریا برای توسعه کشور و بهبود وضعیت ساکنان سواحل/ موقعیت ایران فرصت خوبی برای رشد صنعت دریانوردی است

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسوین عمران مجلس شب گذشته در مراسم روز جهانی دریانوردان با تقدیر از مقام شامخ دریانوردان گفت: این روز فرصت مناسبی برای بررسی و ارزیابی مسائل و مشکلات دریانوردان است چرا که مشکلات زیادی وجود دارد که امروز دریانوردان کشور با آن مواجه هستند

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه صنعت دریانوردی با حوزه‌ اقتصادی کشور ارتباط تنگاتنگی دارد، افزود: با توجه به اینکه ایران از شمال به دریاچه خزر و از جنوب به آب‌های آزاد متصل است؛ این امر بهترین فرصت برای رشد صنعت دریانوردی و کشتیرانی برای کشور است و تاثیری که دریا بر اقتصاد می‌گذارد بر کسی پوشیده نیست و در این بین دریانوردان عزیز ما موتور محرک اقتصاد دریایی هستند و از زحمات این افراد در هشت سال دفاع مقدس تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به نقش سپاه و ارتش در ایجاد امنیت در دریا گفت: نقش نیروی دریایی ارتش و سپاه در ایجاد امنیت دریایی کشور چه در دوران جنگ و چه در دوران سازندگی و چه اکنون قابل ستایش است.

رضایی کوچی با تاکید بر اینکه ایران توانمندی‌های بسیاری در حوزه دریانوردی دارد، تصریح‌کرد: ما باید بپذیریم که استفاده از ظرفیت‌های دریا می‌تواند به تحول اقتصادی منجر شود با این حال تاکنون از ظرفیت دریا به خوبی برای توسعه کشور استفاده نشده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: مصداقی که برای حرف‌های بنده وجود دارد  وضعیت مردمی است که در کنار دریا زندگی می‌کنند، مردمان این مناطق به لحاظ اقتصادی وضعیت مناسبی ندارند. یعنی دریا نه تنها عامل توسعه‌ اقتصادی کشور نبوده است بلکه مردمی که در کنار ساحل زندگی می‌کنند نتواستند به خوبی از دریا استفاده کنند که نشانه عدم موفقیت در برنامه‌های ما است.

رضایی ادامه داد: هم‌اکنون بیش از ۵ هزار کیلومتر نوار ساحلی در کشور وجود دارد که نصیب این کشور شده است باید برای عمران و آمادگی کشور از آن استفاده کنیم. در مجلس برای تصویب لوایحی از سوی دولت با هدف استفاده بهتر و بیشتر از ظرفیت دریا برای توسعه کشور که قابلیت اجرایی دارد آمادگی داریم.

رضایی در بخش دیگری از سخنرانی خود به نظرات وزیر راه و شهرسازی در خصوص انتقال آب به شهرهای کویری اشاره کرد و گفت: اینکه سیاستی را دنبال کنیم که کیلومترها آب را برای مصرف روزانه، کشاورزی و صنعت انتقال دهیم اشتباه است اینکه شهرهای بزرگ ما به دور از دریا ساخته شد غلط است ما جزو محدود کشورهایی هستیم که از ظرفیت دریا برای توسعه شهرها و اسکان مردم استفاده نکردیم و طبیعی است که امروز باید سیاست نظام  و سیاست تمرکز جمعیت به سمت دریا رود.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: در گذشته سیاست‌های غلطی داشتیم و امروز لازم است وزارت راه و شهرسازی به لحاظ تمرکز جمعیتی در نواحی ساحلی اقدامات لازم را انجام داده و در صورت لزوم از حمایت مجلس نیز در این رابطه برخوردار خواهد بود.

وی هم چنین به وضعیت معیشت دریانوردان اشاره کرد و گفت: مطالبات به حق دریانوردان از مسئولان قابل توجه است. گزارش‌های رسیده حاکی از ان است که مسائل رفاهی دریانوردان خوب نیست. کاری سخت در دریا دارند و طبیعی است که این مشاغل جزو مشاغل سخت و زیان آور مطرح شود و مورد توجه قرار گیرد.

رضایی کوچی از آمادگی کمیسیون عمران مجلس برای حمایت از صنعت دریانوردی خبر داد و گفت: رفع مشکلات دریانوردان و رسیدگی به مطالبات آن‌ها از سوی کمیسیون عمران مجلس به طور حتم پیگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: رسیدگی به وضع معیشت دریانوردان، در نظر گرفتن شغل سخت و زیان‌آور برای دریانوردان و همچنین برخی معافیت‌ها از حیث سربازی می تواند به مطالبات جامعه دریانوردان پاسخ بدهد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در پایان یادآور شد: در صورت لزوم در نشستی مشترک با وزارت راه و شهرسازی و سازمان دریانوردی و بنادر به مشکلات دریانوردان به صورت ویژه رسیدگی خواهیم کرد

ترابری ۵.۲ میلیون نفر سفر در بنادر قشم طی سه ماه/ ۱۳۵۸ نفر گردشگر بین جزایر کیش و قشم جابجا شدند

سید باقر موسوی ضمن تشریح آمار عملکرد بنادر قشم طی سه‌ماهه فصل بهار سال ۹۶ گفت: طی این مدت، یک میلیون و ۷۰۸ هزار و ۱۴۷ تن انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی تخلیه و بارگیری شد.

وی افزود: از این رقم، یک میلیون و ۶۷۵ هزار و ۹۲۷ تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۳۲ هزار و ۲۲۰ تن به فرآورده‌های نفتی اختصاص دارد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم از صادرات و واردات حدود ۱۴ هزار و ۷۵۰ تن کالای غیرنفتی در بنادر این جزیره طی مدت یاد شده سخن به میان آورد و افزود: جابجایی ۹۲۱ تن کالا صادراتی و ۱۳ هزار و ۸۲۹ تن محموله‌های وارداتی طی این مدت صورت گرفت.

موسوی حجم عملیات کابوتاژ کالاهای غیرنفتی در بنادر جزیره قشم را یک میلیون و ۶۴۹ هزار و ۳۸۹ تن اعلام کرد.

این مقام مسئول همچنین به کارنامه فعالیت‌های مسافری در جزیره قشم نیز اشاره کرد و اظهار داشت: از آغاز امسال تا ابتدای تیرماه جاری، ترابری ۵ میلیون و ۲۱۵ هزار و ۹۷۳ نفر-سفر در بنادر مسافری قشم به ثبت رسید.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم با اشاره به فعالیت کشتی کروز سانی طی فصل بهار سال جاری گفت: تعداد یک هزار و ۳۵۸ نفر مسافر و گردشگر از طریق این کشتی تفریحی بین جزایر کیش و قشم جابجا شدند.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم در پایان از تخلیه و بارگیری یک هزار و ۶۴۶ TEU کانتینر در بنادر بهمن و کاوه قشم خبر داد..

افزایش ۱۳۱ درصدی ترانزیت غیرنفتی در بنادر غرب هرمزگان/ ۸۱ هزار مسافر دریایی طی سه ماه ترابری شدند

محمود صابری ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: در سه ماهه فصل بهار سال ۹۶، در مجموع ۲ میلیون و ۶۰۴ هزار و ۷۷۲ تن کالای نفتی و غیر نفتی در بنادر غرب هرمزگان تخلیه و بارگیری شد.

وی افزود: از مجموع عملیات انجام شده، ۴۲۷ هزار و ۷۷۶ تن مربوط به  کالاهای غیر نفتی و دو میلیون و  ۱۷۶ هزار و ۹۹۶ تن به کالاهای نفتی اختصاص دارد.

صابری حجم صادرات کالاهای غیرنفتی از طریق بنادر غرب هرمزگان طی فصل بهار را بیش از ۱۸۷هزار  تن اعلام کرد و افزود: این حجم عملیات در مقایسه با میزان صادرات کالاهای غیر نفتی طی سه ماهه نخست سال گذشته، ۷۶ درصد افزایش داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از ترانزیت ۵۱ هزار و ۴۴۹ تن کالاهای غیرنفتی در این بنادر و رشد ۱۳۱ درصدی آن خبر داد.

این مقام مسئول بیان کرد: همچنین طی مدت یاد شده، ۱۹۳ هزار و ۸۳۲ تن کالاهای غیرنفتی بارگیری شد که رشد ۶۸ درصدی در این رابطه به ثبت رسید.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۴۳۶ TEU کانتینر پر در بنادر و دریانوردی بندرلنگه تخلیه و بارگیری شده است که در این بخش افزایش ۲۴۳ درصدی به ثبت رسید.

این مسئول، ترغیب صاحبان کالا به فعالیت کانتینری و افزایش خطوط کشتیرانی بمنظور جابجایی کانتینر را از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته به منظور افزایش عملکرد کانتینری در این بندر دانست.

صابری تعداد شناورهای ورودی به این بنادر را بیش از یکهزار و ۲۵۰ فروند اعلام کرد و افزود: از این میزان، ۱۲۳ فروند شناور بالای هزار تن و یکهزار و ۱۲۸ فروند زیر هزار تن ظرفیت بارگیری داشته اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طی سه ماهه فصل بهار سال جاری، ترابری ۸۱ هزار و ۷۱۵ نفر مسافر در بنادر غرب هرمزگان به صورت ایمن به انجام رسید که از این میزان سهم بندرلنگه با جابجایی تعداد ۲۰ هزار و ۷۸۵ نفر مسافر، بیش از بندر چارک و آفتاب بود که پیشرفت ۸ درصدی را در این بندر شاهد بودیم.

رشد ٩٩ درصدی تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری در بندر چابهار

علی اوسط هاشمی اظهار داشت:با توجه به نگاه ویژه دولت محترم به بندر چابهار و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی استراتژی بندرچابهار، تامین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور از طریق بندر چابهار با رویکرد تسریع در تخلیه و کاهش هزینه های واردات کالا،تسهیل و ساده سازی فرآیند ترانزیت در مسیر چابهار- میلک و رونق توسعه صادرات از طریق این بندر می باشد.

وی تصریح کرد:بندر چابهار با تخلیه و بارگیری ۹هزار و ۷۲۲ TEUکانتینر در سه ماه اول امسال از رشد۹۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار است.

وی گفت: با ورود ۳۶ فروند شناور بالای هزارتن ، ۴۱۳هزارو۱۸۴ تن مواد نفتی و غیر نفتی درسه ماهه نخست امسال در بندر چابهار تخلیه و بارگیری شده که از این میزان ۱۹۲ هزار تن مواد غیر نفتی است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در بخش غیر نفتی از رشد ۶۶ درصدی برخوردار هستیم  .

 هاشمی اظهار داشت خوشبختانه باتوجه به پیگیری‌های همکاران اداره کل بنادر و دریانوردی امروز شاهد ورود کشتی ۲۵هزارتنی حامل کالای اساسی برنج از بندر کوسی چانگ تایلند هستیم و امیدواریم با این روند پیشرفت، شاهد افزایش نقش آفرینی بندر چابهار در توسعه منطقه و ملی و بین المللی باشیم.