شناسهٔ خبر: 40614 - سرویس ریلی

معافیت حمل‌‌ونقل از مالیات بر ارزش افزوده؛ توسعه زیرساخت و سرمایه‌گذاری

قطار اگرچه مالیات بر ارزش افزوده باعث حذف مشاغل دلالی و واسطه‌گری و کار قاچاق می‌شود اما حذف این مساله در حوزه حمل‌ونقل باعث توسعه زیرساخت، تشویق به سرمایه‌گذاری، ایجاد رقابت‌و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مالیات در هر كشوری به‌تناسب پیشرفت و توسعه اقتصادی آن از جایگاه ویژه برخوردار است. بر همین اساس میزان درآمدهای داخلی دولت‌ها تا حد زیادی ارتباط مستقیمی به توان و کارایی نظام مالیاتی آن‌ها بستگی دارد.

بنابراین مهم‌ترین منبع اصلی تأمین درآمدهای داخلی، از ناحیه وصول مالیات است و مردم پذیرفته‌اند كه برای پیشرفت و خدمات عمومی كارهای عمرانی و زیر بنایی توسط دولت، از قبیل ساخت راه، نیروگاه‌های برق، سد، بیمارستان، پارك، مدارس پرداخت قسمتی از درآمدشان به دولت تحت عنوان مالیات ضروری است.

الیاس نادران استاد اقتصاد در دانشگاه تهران دراین‌باره معتقد است كه با اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، منافع خرابكاران بازار، به‌شدت به خطر می‏افتد و به‌طورکلی، قانون مالیات بر ارزش‌افزوده به ضرر كسانی است كه از شفافیت بازار گریزانند و منافعشان در بهره‏برداری از شایعات، رانت‏های اطلاعاتی و قاچاق است.

بنا بر آنچه گفته شد حمایت از تولیدكنندگان داخلی، حذف مشاغل دلالی و واسطه‌گری و کار قاچاق همراه با آن تشویق سرمایه‌گذاری و صادرات می‌تواند از تأثیرات مثبت اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در رشد و توسعه اقتصاد كشور باشد.

اما موضوع معاف از مالیات بر ارزش‌افزوده در بخش حمل‌ونقل كشور ازجمله مسائلی است كه متصدیان حمل‌ونقلی به‌ویژه وزیر راه و شهرسازی در جهت كمك به توسعه زیرساخت‌ها و مراكز تولید و ساخت و سرمایه‌گذاری، پیگیری‌های مداوم داشتند.

موضوع حذف مالیات بر ارزش‌افزوده حمل‌ونقل ریلی كه در برنامه ششم توسعه تأکید شده بود، ازجمله اهداف وزارت راه و شهرسازی در بخش ریلی و جاده‌ای بوده و محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن، معافیت حمل‌ونقل ریلی از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده را ازجمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در برنامه ششم اعلام كرده بود.

خوشبختانه بر اساس مصوبه روز گذشته كمیسیون حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی مسافر درون و برون‌شهری و همچنین صدور بلیت از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده، معاف شدند.

همان‌طور كه می‌دانیم در سیاست‌های كلی برنامه ششم به موضوع حمل‌ونقل توجه شده زیرا حمل‌ونقل ریلی می‌تواند یكی از مزیت‌های رقابتی بر اقتصاد كشور باشد.

بر پایه لایحه پیشنهادی ششمین برنامه توسعه كشور، حمل‌ونقل ریلی از دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده معاف و بخش‌های مختلف معادن و صنعت فولاد با كاهش هزینه حمل برخوردار خواهند شد.

امروز معافیت حمل‌ونقل ریلی از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده ازجمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در برنامه ششم بوده كه شاهد تحقق آن هستیم زیرا با توجه به اینكه دولت نمی‌تواند در توسعه زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری جدی داشته باشد به همین دلیل سرمایه‌گذاری در این بخش، باید با مشاركت دولت و بخش‌های صنعتی و معدنی صورت گیرد.