شناسهٔ خبر: 40628 - سرویس مسکن و شهرسازی

فرج‌الله رجبی تشریح کرد؛

جزئیات آمادگی سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان کشور برای اصلاح مواد درسی مهندسی/ نامه رئیس سازمان به وزیر علوم/ پیگیری اصلاح قانون نظام مهندسی در مجلس

نشست خبری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تشریح آخرین وضعیت نظام مهندسی ساختمان و چالش‌هایی که در حال حاضر مهندسان با آن روبه رو هستند از اعلام آمادگی آن سازمان برای اصلاح مواد درسی مهندسی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرج‌الله رجبی رئیس سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان کشور در نشست رسانه‌ای بیستمین اجلاس هیات‌های عمومی سازمان‌های نظام‌مهندسی‌ساختمان کشور، سوالات خبرنگاران را پاسخ داد.

وی در مورد راهکارهایی برای عدم‌تکرار حوادثی همچون حادثه ساختمان پلاسکو و برنامه های آن سازمان برای آینده، گفت: حادثه ساختمان پلاسکو اتفاقی بود که در سال گذشته به یک حادثه ملی تبدیل شد و این حادثه نشان داد که باید همگی به قانون الزام داشته باشیم. همچنین باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که باید در امر ساخت و ساز و نظارت بر آن، افراد واجد صلاحیت ورود پیدا کنند.

رجبی تصری کرد: در امر ساخت و ساز و نظارت بر آن باید افراد و مهندسان واجد صلاحیت ورود پیدا کنند تا شاهد کاهش حوادث ساختمانی از این دست و در این ابعاد در سراسر کشور باشیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، جهل نسبت به قوانین و مقررات را بخشی از دلایل حوادث ساختمانی برشمرد و ضمن دفاع از جامعه مهندسی و مهندسان عضو سازمان‌های نظام‌مهندسی‌ساختمان کشور، گفت: سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان کشور همواره انتقادپذیر بودند و این ویژگی سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان است که باید نسبت به آن قدردان بود.

این مقام‌مسئول در سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به اینکه شورای انتظامی مستقر در سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور حافظ منافع بهره برداران و صیانت از قانون است و بر کار سازمان های نظام مهندسی ساختمان در سراسر کشور، نظارت دارد، افزود: منتقدان سازمان های نظام مهندسی ساختمان هیچگاه مستند صحبت نکردند. بسیاری از منتقدان ترجیح می دهند به جای حل مساله، صورت مساله را حذف کنند و باید این نکته همواره مدنظر قرار بگیرد که خود انتقادی همواره در سازمان های نظام مهندسی ساختمان رایج بوده است.

رجبی تاکید کرد: بر اساس قانون، در اجرا، طراحی، محاسبه و نظارت حتما باید افراد واجد صلاحیت ورود کنند.

قانون و نه دست‌نوشته‌های دادستانی، ملاک‌عمل باشد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: در برخی از استان‌ها، دادستان‌ها نوشته‌اند که استفاده از مجریان برای روند ساخت و ساز الزامی نیست و ضرورتی ندارد در حالیکه از نظر قانونی، دادستان‌ها چنین اجازه‌ای ندارند و کسانیکه از قانون، عدول می‌کنند باید مراقب باشند و قانون را ملاک عمل قرار دهند.  

وی تصریح کرد: دوستان ما در دادستانی نیز باید این نکته را مدنظر قرار دهند که اظهارنظری خلاف قوانین و مقررات نداشته باشند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی و کنترل ساختمان به صراحت در مورد نگه داری ساختمان ها به مباحث ایمنی و فنی پرداخته است، گفت: قوانین نگه داری و کنترل ساختمان ها قوانین جامع و کاملی است اما به رغم داشتن قوانین مناسب، متولی آنها مشخص نیست و همین مسائل است که مشکلاتی را ایجاد کرده است.

رجبی تصریح کرد: اقدامات وزارت راه و شهرسازی در به‌روز رسانی مباحث ۲۲ گانه مقرارت ملی و کنترل ساختمان اقدامی مناسب بوده است و باید این مباحث و اجرای آنها در سطح جامعه جا بیفتد.

این مقام مسئول در مورد آخرین وضعیت قانون نظام‌مهندسی‌ساختمان که چندین ماه است در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است نیز نکاتی را ارایه کرد و گفت: اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان در کمیته فنی- مهندسی کمیسیون عمران مجلس‌شورای‌اسلامی در دست بررسی است که در جلسه فوق نمایندگانی از تشکل‌ها، انبوه‌سازان، وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه، مهندسان و پیمانکاران حضور دارند و اظهار نظر می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین نکته این است که حفره ها و نقص ها را اصلاح کنیم، گفت: در اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به دنبال تقویت نقاط قوت قانون هستیم.

رجبی گفت: در یک ماه آینده، مباحث اساسی قانون نظام مهندسی حل می شود و ما در اصلاح قانون به دنبال رفع ابهامات و ارایه تعریفی روشن از مباحثی که در قانون فوق وجود دارد هسیتم.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان کشور، افزود: تلاش کردیم تا همه صاحبنظران بتوانند اظهار نظر خود را کامل بیان کنند و این کار در مراحل پایانی خود قرار دارد و فکر می کنم تا مهرماه، قانون نظام مهندسی را به مجلس ببریم.

رجبی تصریح کرد: تشکیل سازمان‌های نظام‌مهندسی‌ساختمان یک اتفاق خوب در کشور بود و در حال حاضر مهندسان عضو و سازمان های نظام مهندسی به عنوان سرمایه ملی در کشور محسوب می‌شوند.

سازمان‌های نظام‌مهندسی‌ساختمان، سرمایه‌های ملی هستند

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، گفت: جمع بندی ما این است که به رغم فراز و فرودها، آنچه در حوزه نظام مهندسی رخ داده سرمایه ملی محسوب می شود با این حال، حتما نظام ساخت و ساز نیاز به اصلاح و تکمیل دارد.

وی همچنین در رابطه با امضای تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در رابطه با انتخاب سازمان نظام مهندسی استان فارس به عنوان مجری طرح آموزش مهندسان پیش از حرفه منعقد شد، نکاتی را ارایه کرد.

رجبی گفت: در حال حاضر، مهندسان بدون توجه به عرضه و تقاضا با تعداد فراوان و بیش از ظرفیت موردنیاز فارغ‌التحصیل می‌شوند و در عین‌حال آموزشی که به مهندسان در حین تحصیل ارایه می‌شود آموزش‌های کافی برای حرفه محسوب نمی‌شود. شاهد هستیم که شکافی بین دانشگاه‌ها و جامعه حرفه‌ای مهندسی وجود دارد و به همین دلیل نیز تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به امضا رسید.

وی ادامه داد: طی نامه ای به وزیر علوم اعلام کرده ایم که سازمان نظام مهندسی ساختمان برای اصلاح مواد درسی مهندسی آمادگی لازم را دارد و یکی از وظایف شورای مرکزی این است که با همکاری وزارت علوم مواد درسی را اصلاح کند که این آمادگی وجود دارد و طی نامه‌ای نیز اعلام شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در مورد مالیات بر ساخت و ساز و مسکن نیز اظهار نظر کرد و گفت: معتقدم همه افرادی که فعالیت اقتصادی می کنند باید مالیات بدهند اما در شرایط فعلی که در حال خروج مسکن از رکود هستیم اجرای این قانون می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

وی تصریح کرد: اصل اجرای مالیات بر ساخت و ساز و مسکن را قبول دارم اما در شرایط فعلی آن را به صلاح نمی‌بینم. معتقدم دولت باید کمک کند تا جریان کار در بخش مسکن، سرعت بگیرد.

قانون مالیات بر ساخت و ساز و مسکن با تاخیر اجرا شود

رجبی ادامه داد: حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در مسکن عمومی و ساختمان‌های غیردولتی اعتبار وجود دارد که سه برابر بودجه عمرانی کشور است و دولت باید با برنامه دو ساله ای از این میزان سرمایه نهایت استفاده را ببرد.

وی پیشنهاد داد تا در اجرای قانون مالیات بر ساخت و ساز و مسکن، مانند بسیاری از موارد دیگر که قانون با تاخیر به اجرا درمی آید این قانون نیز با تاخیر اجرایی شود تا مسکن بتواند به رونق مناسب دست پیدا کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در مورد برخی از نقض ضوابط در شهرداری های کلانشهرها به عدم ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری ها اشاره کرد و افزود: بپذیریم که برای شهرداری ها درآمد پایدار تعریف نکردیم و به همین دلیل نیز شهرداری ها به دنبال کسب درآمد روی آوردند. معتقدم در حل مشکلاتی که در شهرداری ها وجود دارد باید در صدد حل موضوع و مساله باشیم و حل موضوع نیز از دیدگاه من بدین نحو خواهد بود که بتوانیم اولا درآمد پایداری برای شهرداری ها ایجاد کنیم و در وهله دوم سنجش و میزانی برای شهرداری خوب معرفی کنیم.

رجبی تاکید کرد: باید بپذیریم که مقررات فعلی ما در حوزه ساخت و ساز و حتی شهرسازی، قدرت بازدارندگی ندارند و فاقد ضمانت های اجرایی لازم هستند.

وی افزود: تا زمانیکه فکری برای درآمد پایداری برای شهرداری‌ها نداشته باشیم و همچنین ضمانت اجرایی لازم برای کسانیکه از اجرای مقررات عدول می‌کنند نداشته باشیم، ماجرا ادامه دارد.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان کشور، گفت: باید امکانات لازم را به دستگاه های نظارتی بدهیم و این امکان نیز در حوزه ساخت و ساز به مهندسان تعلق می گیرد که ناظران ساختمانی هستند. مهندسان ناظر نباید تخلفات را نادیده بگیرند و آنها را گزارش کنند تا ضابط های دستگاه های قضایی به موضوع ورود کنند.

رجبی گفت: امروزه مسئولیت جامعه مهندسی فراتر از دستورالعمل هایی است که وجود دارد. تغییرات اقلیمی، بحران اب، بحث محیط زیست، مدیریت تولید و مصرف مصالح، چالش های جوامع بشری است که باید از انها عبور کنیم و عبور از این مرحله نیز در تخصص مهندسان است. به بیان دیگر، عبور از این مراحل دشوار و چالش‌هایی که هم‌اکنون جوامع بشری با آن رو به‌رو هستند به ابتکارعمل و قدرت مداخله مهندسان در امور وابسته است.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان کشور، افزود: در حوزه مسکن، اگر نخواهیم مهندسان را به بحث های مربوط به ساخت وساز وارد کنیم پس چه کسی به غیر از مهندسان در حوزه های مختلف  که تخصص آن را دارند  چه کسانی باید به این مباحث ورود کنند؟

وی ادامه داد: بحث گسل‌های شهر تهران و سایر شهرهای کشور نیز از جمله اموری است که در تخصص مهندسان کشور است و ورود به آن یک جریان مهندسی است. اعتقد دارم باید نگاه جدیدی به جریان مهندسی در کشور داشته باشیم. در عین‌حال، معتقدم در روند توسعه شهرها قطعا مهندسان نقش عمده و سازنده‌ای خواهند داشت.