شناسهٔ خبر: 40697 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان:

حمل‌ونقل کالا بدون اخذ بارنامه ممنوع و تخلف محسوب می‌شود

محمد رودباری مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان در راستای نظارت بر فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقل کالا اعلام کرد: حمل‌ونقل هر نوع کالای برون‌شهری بدون اخذ بارنامه ممنوع و تخلف محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان، محمد رودباری اظهار کرد: نظارت کامل و کنترل صدور بارنامه‌ها برای نرخ گزاری صحیح و اصولی حمل بار در حمایت از صاحبان کالا و رانندگان صورت می‌گیرد.

وی ضمن تأکید بر لزوم کنترل و نظارت بر عملکرد شرکت‌های حمل‌ونقل کالا و مسافر گفت: نظارت‌ها از بروز تخلفات احتمالی که ممکن است توسط بعضی از رانندگان و یا شرکت‌های حمل بار و مسافر صورت گیرد، جلوگیری می‌کند.

رودباری اقدامات انجام گرفته در این بخش را گامی در جهت تقویت انجمن‌های کالا و مسافر دانست و افزود: صدور بارنامه به صورت مکانیزه و دریافت کد رهگیری یکی از الزامات بخش کالا و مسافر بوده و حمل بار بدون بارنامه سیستمی و دارای کد رهگیری ممنوع است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گفت: بروز رسانی نرم‌افزارهای کاربردی در صدور بارنامه و صورت‌وضعیت مسافر می‌تواند به تسریع و بهبود روند خدمات بخش حمل‌ونقلی کمک کند.

رودباری با اشاره به تلاش برای حذف ارتباط مستقیم راننده با صاحب کالا گفت: به منظور پیشگیری از حمل بار بدون بارنامه، کنترل نامحسوس کامیون‌های حامل بار (موسوم به کنترل دروازه‌ای)، به ویژه در ساعات پایانی شب در حال اجراست.

وی از رفع بیش از ۹۰ درصد مشکلات در زمینه وضعیت سوخت و کارت هوشمند و نیز بازنگری در سیستم‌های هوشمند مورد استفاده در صدور بارنامه تا سال آتی خبر داد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یکی دیگر از مشکلات موجود در این رابطه را دلالان کالا دانسته و بیان کرد: اجرای برنامه‌ای مدون در جهت حذف آن‌ها از سیستم حمل‌ونقل کالا ضروری است.

وی تصریح کرد: طرح پیمایش سوخت یکی از طرح‌های مهم در زمینه کنترل مصرف و قاچاق سوخت در بخش حمل‌ونقل عمومی کالا بوده و نظارت بیشتر بر صدور بارنامه ترافیکی و اضافه تناژ را نیز گامی در جهت بهبود سطح ایمنی و خدمات حمل‌ونقل دانست.

وی با اشاره به لزوم استفاده از سیستم‌های مکانیزه از آن به عنوان یکی دیگر از راه‌حل‌های اساسی در جهت صدور بارنامه یاد کرد و افزود: علاوه بر کنترل غیرمستقیم و سیستماتیک؛ همکاری با پلیس‌راه در گشت‌های ترکیبی لازم و باعث رسیدن به نتیجه مطلوب خواهد شد.

 مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان تأکید کرد: همه تلاش این مجموعه سوق دادن عملکرد شرکت‌ها بر اساس قوانین و ضوابط در جهت بهبود سطح خدمات بخش حمل‌ونقل کالا و مسافر خواهد بود.