شناسهٔ خبر: 40716 - سرویس ریلی

معاون شرکت راه‌آهن عنوان کرد:

اعلام آمادگی صندوق توسعه ملی برای حمایت از تشکیل شرکت لیزینگ ریلی/ تامین منابع مربوط به زیرساخت نمی‌شود

نورالله بيرانوند معاون‌برنامه‌ريزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن از برنامه این شرکت برای افزايش سهم بخش‌خصوصی در بخش تامين ناوگان و سرمايه‌گذاری در حوزه ريلی خبر داد و گفت: صندوق توسعه ملی برای تشکیل شرکت لیزینگ ریلی اعلام آمادگی كرده‌ است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران؛ نورالله بیرانوند در نخستین همایش تأمین مالی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی بابیان اینكه شركت راه‌آهن به‌عنوان شركت حاكمیتی یكی از استراتژی‌های اصلی آن حداكثر سازی مشاركت بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل ریلی است، گفت: بر اساس قانون دسترسی آزاد به شبكه ریلی كل عملیات بار و مسافر از طریق بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی افزود: بر این اساس ما تمام واگن‌های مسافری را به بخش خصوصی واگذار كردیم. 

وی با اشاره به برنامه‌های راه‌آهن در طول سال‌های گذشته برای توسعه فعالیت بخش خصوصی و افزایش سهم این بخش در حمل‌ونقل ریلی گفت: در حال حاضر نیز برنامه‌هایی داریم تا سهم بخش خصوصی را در تأمین ناوگان بخش ریلی افزایش دهیم به‌شرط آنكه بخش خصوصی این آمادگی را داشته باشد.

بیرانوند تصریح كرد: خوشبختانه راه‌آهن ازنظر قانونی با خلائی مواجه نبوده و تمام توان خود را برای جذب بیشتر بخش خصوصی و مشاركت این بخش در بخش‌های ریلی بكار گرفته است.

وی اضافه كرد: یكی از مطالبات بخش خصوصی اصلاح‌های قانونی است كه با اقدامات در دست اجرای راه‌آهن، اصلاحات لازم و موردنیاز در موارد قانونی صورت گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن تأکید كرد: مشاركت بخش خصوصی در حوزه ریلی مستلزم حمایت‌های دولت و ایجاد بسترهای لازم است.

بیرانوند اظهار داشت: خوشبختانه بسترهای خصوصی این موضوعات فراهم است و با مالكیت‌هایی كه در اختیار بخش خصوصی قرار داده‌ایم در تلاشیم تا نظام مدیریت و بهره‌برداری را با همكاری بخش خصوصی به شكلی اصلاح كنیم كه نقش‌آفرینی این بخش در راه‌آهن بیشتر شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن عنوان كرد: در حال حاضر مشوق‌های زیادی برای بخش خصوصی در نظر گرفته‌شده است مشوق‌هایی همچون مالیات بر ارزش‌افزوده از دیگر مشوق‌هایی است كه منافع آن به بخش خصوصی می‌رسد.

بیرانوند گفت: تضمین خرید خدمات نیز یكی دیگر از مشوق‌هایی است كه برای سرمایه‌گذاری در راه‌آهن در نظر گرفته‌ایم و افرادی كه در بخش زیربنایی راه‌آهن خدماتی را تولید می‌كنند و ظرفیت‌های جدیدی را در حوزه خطوط جدید و تجهیزات تخلیه و بارگیری ایجاد می‌كنند خدمات آن‌ها را تضمین خرید می‌دهیم تا سرمایه‌گذاری آن‌ها تضمین شود.

وی ادامه داد: همچنین در این زمینه نوسانات نرخ ارز نیز تا بالای ۱۰ درصد تضمین می‌شود كه همه این‌ها موجب امنیت در سرمایه‌گذاری در این حوزه خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن همچنین تأکید كرد كه راه‌آهن تلاش می‌كند برای تأمین مالی داخلی و خارجی نیز بخش خصوصی را تضمین كند و تمام این مشوق‌ها برای تعمیق و گسترش فعالیت بخش خصوصی در حوزه ریلی است.

بیرانوند بابیان اینكه این رویكرد استراتژیك راه‌آهن برای افزایش سهم بخش خصوصی در صنعت ریلی است، از این رویكرد به‌عنوان یك راهبرد بلندمدت اجرایی یادکرد.

وی همچنین با اشاره به تشكیل لیزینگ ریلی، گفت: صندوق توسعه ملی نیز در این زمینه اعلام آمادگی كرده‌ است كه تشكیل این شركت و تأمین منابع آن برای تأمین ناوگان بوده و شامل زیربنا نمی‌شود.

وی یكی از اقدامات اصلی راه‌آهن را استفاده از ظرفیت بازار بورس اعلام كرد و گفت: تأمین مالی از بازار سرمایه نسبت به سایر شقوق تأمین مالی بیشتر است كه امیدواریم با كمك و حمایت بورس و بازار سرمایه توانمندی‌های بخش ریلی بیش‌ازپیش توسعه یابد.