شناسهٔ خبر: 40781 - سرویس استان‌ها

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:

ضرورت بازنگری طرح جامع شهر یزد بر اساس توسعه شقوق مختلف حمل‌ونقل/ استفاده از ظرفیت مردمی در بازآفرینی یزد

مصاحبه ـ موسوی نماینده مردم یزد درمجلس شورای اسلامی با اشاره به ثبت جهانی یزد توسط یونسکو عنوان کرد: یزد دیگر یک شهر جهانی و متعلق به تمام دنیاست و باید در بازنگری طرح جامع این شهر، توسعه ارتباطات بین شهری و بین‌المللی یزد با گسترش خطوط هوایی، زمینی و ریلی آن و همچنین جلب هرچه بیشتر گردشگران و توسعه صنعت بومی این شهر توجه خاص شود.

سید ابوالفضل موسوی، نماینده مردم یزد درمجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با ابراز خرسندی و افتخار از ثبت جهانی شهر تاریخی یزد توسط یونسکو عنوان کرد: وقتی یک بافت تاریخی دراین سطح تصویب می‌شود بی‌شک سهم بزرگ و اول دراین پیروزی را ساکنان آن داشته‌اند که در بافت تاریخی هم زندگی را جاری کرده‌اند و هم طبق قاعده و قوانین بسیار دشوار میراث فرهنگی و شهرداری حاضر شده‌اند خانه‌های قدیمی خود را تعمیر نکنند و چهره کوچه‌ها و محله‌های خود را درقالب سنتی و اصیل حفظ کنند. از سوی دیگر مدیران شهری یزد نیز خوب عمل کردند و توانستند ۲۰۰ هکتار از بافت پیوسته تاریخی این شهر را با حفظ حیات شهری و تمام مراکز فرهنگی و اجتماعی در عصر تکنولوژی به بهترین شکل حفظ و نگهداری و به جهانیان معرفی کنند.

موسوی افزود: حفظ بافت تاریخی شهر یزد مرهون هوشیاری ساکنان آن درطول سده‌های مختلف بوده و امروز این شهر نماد تمدن بشری است که باید در طرح جامع آن شرایط خاص این شهر درنظر گرفته شود و بقیه بدنه شهر نیز هماهنگ با ۲۰۰ هکتار مصوب شده جهانی شوند.

نماینده مردم یزد درمجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید در طرح بازنگری شهر به توسعه هماهنگ صنعت، حمل‌ونقل و ارتباطات بین شهری و کشوری یعنی توسعه خطوط زمینی، فرودگاه و ریل همچنین استقرار گردشگران توجه شود و نیازمند بازنگری در طرح‌های جامع و تفصیلی یزد هستیم که در یک سطح هماهنگ بتوان صنایع دستی شهر را نیز رونق داد و ووارد چرخه تولید کرد. بسیاری از کارگاه‌های صنایع دستی یزد بسته شده‌اند که اگر بازگشایی شوند شاهد توسعه صنعت بومی دراین شهر خواهیم بود.

وی گفت: یکی از اهداف اصلی بازآفرینی شهری استفاده از ظرفیت‌های مردمی در اجرای پروژه‌ها، رفتارهای اجتماعی متناسب، فعال کردن مراکمز اجتماعی و توسعه صنایع دستی است که حیات شهری را با کیفیت‌تر می‌کند.

موسوی افزود: درتلاشیم تمام ۷۰۰ هکتار بافت تاریخی پیوسته یزد را از مجموع ۱۵۰۰ هکتار بافت تاریخی این شهربه ثبت جهانی برسانیم و مصوب کنیم.

نماینده مردم یزد درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جهانی شدن شهر یزد پس از سالها تلاش و بارها رفت و برگشت و کم و زیاد صورت گرفته، گفت: یونسکو درتدارک برنامه‌های متنوع در بافت تاریخی یزد است.