شناسهٔ خبر: 40783 - سرویس استان‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسه بررسی طرح‌های عمرانی استان لرستان:

راه‌آهن خرم‌آباد- دورود ۱۴ کیلومتر تونل دارد/ نیاز به اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی برای اتصال راه‌آهن خرم‌آباد به سمت جنوب و اندیمشک

بازدید جلسه بررسی پروژه‌های زیرساختی راه‌های استان لرستان با حضور خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی ظهر امروز در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان لرستان، خادمی در جلسه بررسی طرح‌های عمرانی استان که ظهر امروز در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد، گفت: در لرستان به خاطر قرارگیری استان در مرکزیت توزیع ترافیک باری، شبکه‌های راهی در حال ارتقاء هستند و تنها استانی هست که دو شبکه ریلی در آن فعال است.

وی اضافه کرد: راه‌آهن خرم‌آباد- دورود ۱۴ کیلومتر تونل دارد که چهار کیلومتر از آن پل‌های خاص است و برآورد ریالی آن ۱۰۰۰ میلیارد تومان است و برای اتصال آن به سمت جنوب به ۲۰۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

این مسئول اضافه کرد: تخصیص اعتبار به این پروژه سیکل قانونی دارد و مربوط به سال ۹۱ است که باید طبق قانون عمل کرد.

خادمی ادامه داد: مطالعات این راه‌آهن در مسیر خرم‌آباد به اندیمشک در حال بررسی است که نقاط ضعف و قوتی دارد و تصمیم‌گیری فنی، مدیریتی و اجتماعی می‌خواهد.

 معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: فاز یک مطالعات آن در حال انجام است و این پروژه یک شبکه ریلی است که بلندترین تونل‌های ریلی کشور در این راه‌آهن است.

وی با بیان اینکه این پروژه فعال است و مشکل مالی ندارد، افزود: قطعه ساخته نشده آزادراه جنوب به شمال از سال ۹۳ فعال شد و ۴۲ میلیون مترمکعب آن عملیات خاک‌برداری بوده و ۷ کیلومتر و نیم تونل دارد.

خادمی عنوان کرد: اگر این دو پروژه انجام شوند شبکه حمل‌ونقل استان تغییر اساسی می‌کند.

 معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مشکل اساسی کمربند دورود بحث تملک است و ۱۵ میلیارد تومان ارزیابی مالی این پروژه است، ده درصد اعتبارات کل کشور برای تملک اراضی به این پروژه اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: کل اعتبار کشور برای تملک اراضی ۳۰ میلیارد تومان بود.

خادمی یادآور شد: تمام سهم آورده دولت امسال به آزادراه خرم‌آباد به اراک اختصاص داده می‌شود.

این مسئول همچنین گفت: جاده توره به بروجرد برای استان مشکل به وجود آورده که نیاز است بررسی شود.

خادمی همچنین گفت: همواره پروژه‌های زیرساختی (حوزه راه) لرستان را از مرکز رصد و پیگیری می‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: پروژه بزرگ اتصال ریلی خرم‌آباد به شبکه سراسری ریلی و ادامه آن به سمت جنوب فعال و از پروژه‌های بسیار سنگین است.

وی با اشاره به اینکه پروژه راه‌آهن خرم‌آباد ۱۱۴ کیلومتر است، بیان کرد: این پروژه به دلیل کوهستانی بودن منطقه ۱۳.۵ کیلومتر تونل و چهار کیلومتر پل خاص دارد.

خادمی اعتبار پروژه راه‌آهن خرم‌آباد را هزار میلیارد اعتبار تومان برشمرد و گفت: بر اساس برآورد انجام شده نزدیک به سه هزار میلیارد تومان اعتبار برای اتصال راه‌آهن خرم‌آباد به سمت جنوب تا اندیمشک نیاز است.

وی تصریح کرد: با انجام این پروژه ریلی گلوگاه ریلی شمال به جنوب ما رفع و مسیر جدیدی ایجاد می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: منابع اعتباری پروژه ریلی دورود خرم‌آباد تأمین است اما متأسفانه علی‌رغم همه پیگیری‌های انجام شده چون سیکل تخصیص اعتبارات پروژه یک سیکل قانونی است و این موضوع در قانون آمده است نمی‌توان آن را تغییر داد البته پیگیری‌های زیادی انجام دادیم تا این موضوع را حذف کنیم ولی چون قانون است به نتیجه نرسیدیم.

وی افزود: اکنون پول در کشور کم است و این‌گونه پروژه‌ها ردیف‌های خاصی دارند بهترین حالت این است بر اساس قانون حرکت کنیم.

خادمی در رابطه با ابهام بودن ادامه پروژه راه‌آهن از خرم‌آباد به اندیمشک نیز عنوان کرد: مطالعات این بخش از پروژه در حال انجام است و از آنجا که چند واریانت مختلف وجود دارد و هرکدام سود و ضرری دارند و ممکن است شبکه ریلی را زیر سؤال ببرد باید مطالعات انجام شود.

وی بیان کرد: ادامه پروژه راه‌آهن از خرم‌آباد به سمت اندیمشک تصمیم‌گیری فنی، مدیریتی و اجتماعی می‌خواهد و بنابراین تصمیم‌گیری در مورد این بخش را موکول کردیم به زمانی پول داشتیم البته نظر مسئولان لرستان نیز در این حوزه در نظر گرفته می‌شود.

 معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این بخش یک مسیر اتصالی در استان است ولی چون قرار است شبکه ریلی باشد باید بتواند به عنوان یک شبکه ریلی کار کند و اگر شبکه ریلی زیر سؤال باشد ارزشی برای منافع ملی کشور ندارد، با این حال تلاش می‌کنیم نظرات استان نیز تأمین شود.

وی در رابطه با پروژه آزادراه خرم‌آباد- اراک نیز بیان کرد: فعالیت این پروژه در سال ۹۳ آغاز شده است و حجم عملیات خاک‌برداری و خاک‌ریزی آن ۴۲ میلیون مترمکعب است.

خادمی میزان خاک‌برداری این پروژه را ۳۰ میلیون مترمکعب و میزان خاک‌ریزی آن را ۱۲ میلیون مترمکعب دانست و افزود: پروژه آزادراه خرم‌آباد- اراک حدود هفت کیلومتر تونل دارد به طوری که بلندترین تونل آزادراهی سه خطه کشور در این پروژه حفاری شده است.

وی با بیان اینکه بلندترین تونل راهی کشور در استان لرستان قرار دارد عنوان کرد: در کشور تونل‌های زیادی وجود دارد اما هیچ یک به اندازه تونل این محور (۴.۶ کیلومتر) نیست و باید گفت و با راه‌اندازی شبکه ریلی و جاده‌ای استان به شدت تغییر می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با وضعیت پروژه کمربندی دورود نیز بیان کرد: در این محور مشکل نداریم تنها مسئله تملک این پروژه است و از آنجا که این پروژه جزء قرارداد دورود به الیگودرز بوده است و ۱۰ چون نتوانسته‌اند در سال پیش آن را تملک کنند اجرا نشده است از این رو حدود مجبور شدیم حدود سه سال پیش یک قرارداد جدید ببندیم.

وی با بیان اینکه ۱۵ میلیارد تومان اعتبار ارزیابی محور کمربندی دور است که باید به صورت نقد پرداخت شود، گفت: حدود مبلغ ۲.۵ میلیارد برای تملک اراضی به این پروژه تزریق شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: سال گذشته در مجموع ۳۰ میلیارد تومان نقدینگی اعتبار تملک اراضی پروژه‌های راه در کشور توزیع شد که واقعاً اعداد به نسبت نقدینگی کشور مناسب نیست.

وی افزود: در بحث آزادراه پل زال برای تملک اراضی اوراق مشارکت می‌دهیم چون نقدینگی ندارد اما برای تأمین نقدینگی آن تلاش می‌کنیم.