شناسهٔ خبر: 4081 - سرویس مسکن و شهرسازی

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی برای اراضی کلاک لواسانات

وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورای عالی شهرسازی بر اساس نامه معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی به استاندار تهران، مراجع استانی ملزم به جلوگیری از ادامه هرگونه ساخت‌و ساز در کلاک لواسانات شدند؛ همچنین شهرداری لواسان از صدور مجوز ساخت‌و‌ساز در این محدوده منع شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون گزارش اراضی کلاک لواسانات، علاوه بر اینکه مراجع استانی بر جلوگیری از ادامه هرگونه ساخت‌و‌ساز در این محدوده ملزم شدند، شهرداری لواسان نیز از صدور هرگونه مجوز ساخت‌و‌ساز در این محدوده منع شد.

بر این اساس پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران طی نامه‌ای  مصوبه این شورا پیرامون گزارش اراضی کلاک لواسانات را به استاندار تهران ابلاغ کرد که متن آن به شرح زیر است:

"مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران

پیرامون گزارش اراضی کلاک لواسانات"

استاندار محترم تهران

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۲۲/۱۰/۱۳۹۳، ضمن استماع گزارش اداره کل راه و شهرسازی استان تهران پیرامون ساخت‌وسازهای اراضی کلاک در منطقه لواسانات و پیرو مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای حوزه آبخیز سد کرج و سدلتیان مورخ ۲۵/۸/۱۳۷۹  و مکاتبات اخیر، مقرر نمود:

۱ ـ مراجع ذیربط استانی نسبت به تکمیل مراحل تصویب استانی طرح جامع و تفصیلی لواسان حداکثر ظرف مدت یکماه اقدام و طرح را جهت بررسی در شورای عالی به دبیرخانه شورای عالی ارسال نمایند.

۲‌ـ در راستای تکلیف مشخص شده از طرف دفتر مقام معظم رهبری و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، گزارشی تفصیلی درباره چرائی و چگونگی بروز این تخلف توسط دبیرخانه شورای عالی تهیه و ارسال گردد.

۳ ـ مکاتبه لازم از طرف رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری با رئیس قوه قضائیه به منظور لغو احکام صادره درباره ساخت و ساز در این منطقه صورت گیرد.

۴ـ مراجع استانی بر جلوگیری از ادامه هرگونه ساخت‌و ساز در این محدوده ملزم می‌باشند.

۵ ـ شهرداری لواسان از صدور هرگونه مجوز ساخت و ساز در این محدوده منع می‌گردد.

۶ ـ وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست، نسبت به پیگیری حقوقی رعایت حریم کیفی سد لتیان و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات اقدام نمایند.

۷ـ براساس اجرای قانون منع فروش زمینهای فاقد کاربری مسکونی... و قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات، دستگاه‌های زیربنایی نسبت به ارائه خدمات در این محدوده منع می‌گردند.

مراتب جهت استحضار و صدور دستور اقدامات مقتضی براساس مفاد بندهای ۱، ۴، ۵ و ۷ اعلام می‌گردد. صدور دستور تسریع موجب مزید امتنان است.

معاون معماری و شهرسازی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ـ پیروزحناچی

 

طرح جامع- تفصیلی شهر نافچ نهایی شد

همچنین بر اساس یکی دیگر از مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری طرح جامع ـ تفصیلی شهر نافچ را که در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان چهارمحال و بختیاری به تصویب رسیده بود را مورد بررسی نهایی قرار داد و با قید اصلاحاتی تصویب کرد.

در این زمینه نامه پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری به استاندار چهار محال و بختیاری به شرح زیر است:

"مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران

در خصوص طرح جامع ـ تفصیلی شهر نافچ"

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان چهارمحال و بختیاری

در اجرای بند (۵) ماده (۴) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و ماده (۴۲) آیین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرحهای توسعه و عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور، مصوب ۱۲/۱۰/۱۳۷۸ هیأت محترم وزیران، به استحضار می‌رساند، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۲۲/۱۰/۱۳۹۳، طرح جامع ـ تفصیلی شهر نافچ را که در تاریخ ۱/۸/۱۳۹۲ در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان چهارمحال و بختیاری به تصویب رسیده بود را مورد بررسی نهایی قرار داد و با قید اصلاحات زیر تصویب نمود:

۱ـ اصلاح و جابجایی کاربری‌ها و عناوین آن‌ها مطابق نقشه پیوست.

۲ـ کاربری فضای سبز بعنوان اساس طرح لحاظ گردد.

۳ـ رعایت و لحاظ حریم بناها و محوطه‌های تاریخی پس از استعلام مجدد.

۴ـ ارائه نقشه پهنه‌بندی حریم و ضوابط مربوط با رعایت مصوبات شورای عالی.

ضروری می‌داند از مشارکت مؤثر و ثمربخش کارگروه تخصصی امور زیربنائی و شهرسازی و شورای برنامه‌ریزی و توسعه آن استان به ریاست جنابعالی در فرایند بررسی و تصویب طرح مذکور قدردانی نماید. امید است که با اجرای دقیق طرح لازم‌الاجرای یاد شده توسط شهرداری و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در توسعه و عمران شهر، زمینه توسعه کالبدی موزون شهر و همچنین توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن و مآلاً آسایش و رفاه و سلامت محیط زیست شهروندان محترم شهر نافچ بیش از پیش فراهم گردد.

خواهشمند است دستور فرمایید مراتب به طرق مقتضی به اطلاع شورای محترم اسلامی شهر و شهردار محترم مربوطه و سایر مراجع ذی‌ربط رسانیده شود.

همچنین دستور فرمائید اسناد و مدارک طرح در اجرای ماده ۴۲ آیین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرحها مصوب ۱۲/۱۰/۱۳۷۸ هیأت محترم وزیران، پس از اعمال موارد فوق‌الذکر، در موعد مقرر (حداکثر ۴۵ روز) تهیه و ارسال نمایند تا جهت اجراء ابلاغ گردد.

معاون معماری و شهرسازی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ـ پیروزحناچی

 

تصویب طرح جامع شهر مهران

شورای عالی شهرسازی و معماری همچنین بر اساس مصوبه دیگری، طرح جامع شهر مهران در استان ایلام را تصویب کرد. بر این اساس نامه پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی به استاندار ایلام به شرح زیر است:

"مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران

در خصوص طرح جامع شهر مهران"

استاندار محترم و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ایلام

در اجرای بند (۵) ماده (۴) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و ماده (۴۲) آیین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرحهای توسعه و عمران محلی، ناحیه‌ای، منطقه‌ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور، مصوب ۱۲/۱۰/۱۳۷۸ هیأت محترم وزیران، به استحضار می‌رساند، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۲۲/۱۰/۱۳۹۳، طرح جامع شهر مهران را که مورخ ۹/۵/۱۳۹۲ در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ایلام به تصویب رسیده بود را مورد بررسی نهایی قرار داد و با قید اصلاحات زیر تصویب نمود.

۱ـ اصلاح سند کاربری اراضی پیشنهادی و عناوین کاربریها مطابق نقشه پیوست.

۲ـ تهیه و ارائه نقشه منطقه‌بندی حریم مطابق نقشه پیوست.

۳ـ تهیه طرح موضعی ـ موضوعی پدافند غیرعامل شهر مهران.

۴ـ تهیه نقشه سلسله مراتب شبکه راهها مطابق آئین‌نامه طراحی راههای شهری ایران.

ضروری می‌داند از مشارکت مؤثر و ثمربخش کارگروه تخصصی امور زیربنائی و شهرسازی و شورای برنامه‌ریزی و توسعه آن استان به ریاست جنابعالی در فرایند بررسی و تصویب طرح مذکور قدردانی نماید. امید است که با اجرای دقیق طرح لازم‌الاجرای یاد شده توسط شهرداری و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در توسعه و عمران شهر، زمینه توسعه کالبدی موزون شهر و همچنین توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن و مآلاً آسایش و رفاه و سلامت محیط زیست شهروندان محترم شهر مهران بیش از پیش فراهم گردد.

خواهشمند است دستور فرمایید مراتب به طرق مقتضی به اطلاع شورای محترم اسلامی شهر و شهردار محترم مربوطه و سایر مراجع ذی‌ربط رسانیده شود.

همچنین دستور فرمائید اسناد و مدارک طرح در اجرای ماده ۴۲ آیین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرحها مصوب ۱۲/۱۰/۱۳۷۸ هیأت محترم وزیران، پس از اعمال موارد فوق‌الذکر، در موعد مقرر (حداکثر ۴۵ روز) تهیه و ارسال نمایند تا جهت اجراء ابلاغ گردد.

معاون معماری و شهرسازی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ـ پیروزحناچی