شناسهٔ خبر: 40811 - سرویس جاده‌ای

در سه ماهه اول سال ۹۶؛

یك میلیون و ۶۵۳ هزار تن كالا از مرزهای زمینی كشور به سایر كشورها صادر شد/ خروج ۱۰۵ هزار مسافر با ناوگان عمومی جاده‌ای از مرز‌های زمینی کشور

کامیون‌ طی ۳ ماهه سال ۹۶، در مجموع ۵۱۰ هزار تن كالاهای نفتی و غیرنفتی از مرزهای زمینی وارد و یك میلیون و ۶۵۳ هزار تن كالا از مرزهای كشور صادر شده است، كه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میزان واردات از مرزهای جاده‌ای ۸ درصد افزایش و میزان صادرات یك درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، فرامرز مداح مدیركل دفتر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات این سازمان اظهار داشت: طی ۳ ماهه سال ۹۶، در مجموع ۵۱۰ هزار تن كالاهای نفتی و غیرنفتی از مرزهای زمینی وارد و یك میلیون و ۶۵۳ هزار تن كالا از مرزهای كشور صادر شده است، كه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میزان واردات از مرزهای جاده‌ای ۸ درصد افزایش و میزان صادرات یك درصد افزایش داشته است.

وی افزود: از میان مرزهای جاده‌ای كشور، مرز بازرگان با سهم ۶۲ درصدی فعال‌ترین مرز در زمینه واردات كالا به كشور به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای میرجاوه و آستارا با ۱۴ و  ۱۰ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

به گفت این مقام مسئول،  عملكرد مرزهای جاده‌ای در زمینه صادرات كالا از كشور نشان می‌دهد در مدت مذكور مرز بازرگان با ۲۳ درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای میلك با ۲۲ درصد و دوغارون با ۹ درصد قرار دارند.

مدیركل دفتر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات اظهار داشت: سهم كامیون‌های ایرانی در صادرات كالا ۶۷ درصد و در جابه‌جایی واردات كالا ۴۳ درصد بوده است.

وی با اشاره به این كه طی مدت مذكور، ۹۲ هزار نفر مسافر توسط ۱۳ هزار دستگاه وسیله‌نقلیه مسافری وارد كشور شدند، افزود: در جابه‌جایی این مسافران سهم اتوبوس ۲۲ درصد، مینی‌بوس ۲۵ درصد و سواری ۵۳ درصد است.

همچنین تعداد ۱۰۵ هزار نفر توسط ۱۴ هزار دستگاه وسیله‌نقلیه مسافری از كشور خارج شدند كه سهم اتوبوس ۳۸ درصد، مینی‌بوس ۱۱ درصد و سواری ۵۱ درصد بوده است

مداح درخصوص آمار تردد وسایل‌نقلیه مسافری در مرزهای كشور گفت: در مدت مذكور، بیشترین تردد ورودی وسایل نقلیه مسافری در مرزهای دوغارون با ۳۳ درصد و رازی با ۱۴ درصد و بیشترین تردد خروجی در مرزهای دوغارون ۲۹ درصد و بازرگان با ۱۴ درصد بوده است

وی خاطرنشان كرد: از مجموع مسافران وارد شده به كشور ۳۱ هزار نفر مسافر خارجی و ۶۱ هزار نفر مسافر ایرانی بوده و از مجموع مسافران خارج شده از كشور ۲۶ هزار نفر مسافر خارجی و  ۷۹ هزار نفر مسافر ایرانی از مرزهای جاده‌ای كشور خارج شدند.