شناسهٔ خبر: 40817 - سرویس بنادر و دریانوردی

رضایی‌کوچی:

اهداف اقتصادی کشور با توسعه دریاها محقق می‌شود/ سواحل جنوبی کشور می‌تواند محور توسعه باشد

محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی فعال‌کردن ظرفیت‌های بنادر جنوب را کمک بزرگی به گسترش شهرنشینی در سواحل دانست و ادامه داد: با جذب سرمایه‌گذار و ایجاد اشتغال می توان از مهاجرت ساحل نشینان جلوگیری کرد.

محمدرضا رضایی کوچی به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: ۸۰درصد مردم جهان در سواحل زندگی می‌کنند و این درحالی است که در سواحل جنوبی ایران از خرمشهر تا گواتر ۱.۵ میلیون نفر زندگی می‌کنند که کمتر از ۲ درصد می‌شود و نشان دهنده ی غفلت ما از سواحل است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه توسعه دریامحور و کمک به بازگشت مردم به سواحل برای زندگی با جذب سرمایه گذار و زمینه سازی برای رفع بیکاری ارتباط دارد، گفت: درحال حاضر زمینه‌های توسعه اشتغال و فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در سواحل ایران به خصوص سواحل مکران در حال انجام است و ساحل‌نشینان می توانند از این فرصت مناسب استفاده کنند.

وی ادامه داد: در قانون برنامه ششم توسعه سواحل مکران (دریای عمان) در دستور کار قرارگرفت. هدف اولیه این طرح این است که چگونه می توانیم جمعیت سواحل جنوبی ایران را از ۱.۵ میلیون نفر به ۵ میلیون نفر برسانیم که ۲.۵ میلیون نفر آن در سواحل خلیج فارس و ۲.۵ میلیون نفر دیگر در سواحل دریای عمان مسقر شوند.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اشتغالزایی می‌تواند مهم ترین کار ما برای زندگی ساحل نشینان باشد، گفت: روزگاری شهرهای بندری ما در جنوب مهد تمدن و زندگی بوده است و مردم برای یافتن کار به این مناطق مهاجرت می‌کردند اما امروز به بندرگاههایی متروکه و ساکت تبدیل شده اند.

وی با تاکید بر این که سواحل جنوبی کشور و خلیج فارس به طور حتم می تواند محور توسعه کشور قرار گیرد، افزود: خطوط کشتیرانی، تجارت و ذخایر نفت و گاز و فرصت‌ها و پتانسیل های موجود در منطقه خلیج فارس در جهان بی نظیر است و همه مورخان و پژوهشگران نیز به این موضوع پرداخته اند.

به گفته ی رضایی کوچی هم‌اینک وضعیت توزیع جمعیت بر سواحل جنوبی و خصوصاً مکران مناسب نیست و لازم است مجلس و دولت با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم زندگی در سواحل را برای مردم جذاب کنند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس فعال‌کردن ظرفیت‌های بنادر جنوب را کمک بزرگی به گسترش شهرنشینی در سواحل دانست و ادامه داد: دریا‌ها و سواحل پتانسیل فوق العاده‌ای در روند اجرای اقتصاد مقاومتی دارند و می‌توانند بخش بزرگی از اهداف اقتصادی کشور را محقق سازند. ضمن اینکه تامین نیازهای ساکنان بومی و بسیاری از موارد اقتصادی دیگر، به حفظ و ثبات بافت جمعیتی شهرهای ساحلی نیز قوام می بخشد.