شناسهٔ خبر: 40824 - سرویس استان‌ها

استاندار یزد در سی و دومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی مطرح کرد:

وجود بیش از ۷۰۰ هکتار بافت تاریخی در یزد/ ضرورت حفظ و مقاوم‌سازی بافت تاریخی در استان/ ایجاد شبکه فاضلاب در ۷ شهر استان طی دولت یازدهم

سیدمحمد میرمحمدی استاندار یزد از وجود بیش از ۷۰۰ هکتار بافت تاریخی در یزد خبر داد و گفت: درحال حاضر تنها ۱۹۴ هکتار از این بافت از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است زیرا سایر مناطق در حال تخریب است و ما موظیم اقدامی انجام دهیم تا ضمن حفظ این آثار زندگی نیز در این نواحی جریان داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سید محمد میرمحمدی استاندار یزد در سی و دومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد ضمن اظهار خرسندی از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد طی روزهای اخیر گفت: حوشبختانه با همکاری تمامی دستگاه‌های مرتبط با این حوزه موفق شدیم تا علی‌رغم تمامی کارشکنی‌های موجود بافت تاریخی و ارزشمند یزد را در یونسکو ثبت کرده و مورد توجه علاقمندان در سراسر دنیا قرار دهیم.

میرمحمدی در ادامه پیرامون بحث بازآفرینی و اقدامات صورت گرفته در حوزه سکونتگاه‌های غیررسمی استان نیز بیان کرد: طی این دوره اقدامات بسیار وسیعی با محوریت توانمندسازی اجتماعی، ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی، پیشگیری از ایجاد محلات جدید حاشیه‌نشین، هم‌راستاسازی برنامه‌ها و منابع موجود در این حوزه، هویت‌بخشی به مناطق حاشیه‌نشین در یزد صورت گرفته و نتایج خوبی را برجای گذاشته است.

وی همچنین ضمن اشاره به همکاری بالای دستگاه‌های ذی‌ربط در انجام پروژه‌های بازآفرینی اضافه کرد: خوشبختانه تا کنون اقدامات خوبی در حوزه حفظ ونگهداری بافت تاریخی در استان انجام گرفته ولی در ادامه مسیر به تدابیر بیشتری در ساماندهی مناطق مذکور نیاز دارد.

استاندار یزد در ادامه با تأکید براینکه باید معابر باریک و صعب‌العبور این بافت‌ها را به شیوه‌ای ساماندهی کنیم تا ضمن حفظ ارزش و کالبد آن‌ها تناسبی با شرایط امروز جامعه داشته باشند گفت: متأسفانه بافت تاریخی یزد به سمت مردگی رفته و به تدریج درحال تخلیه شدن بود که با کمک اقدامات انجام گرفته جهت احیا و بهسازی این مناطق با همکاری شهرداری و معاونت عمرانی استان این مسئله درحال کنترل است.

این مقام مسئول در این‌باره اضافه کرد: خوشبختانه با توجه به فعالیت‌های صورت گرفته قیمت زمین تا حد زیادی افزایش پیدا کرده و انگیزه‌ای برای اهالی این مناطق به وجود آمد تا جایی که ساکنین، خود به نوسازی و مرمت خانه‌ و محله خود پرداخته و ارزش بیشتری برای این مناطق قائل شدند.

میرمحمدی تغییر کاربری خانه‌های مسکونی به هتل و رستوران و ایجاد جاذبه‌های گردشگری در این بافت‌ها را ایده‌ای مناسب برای پایداری جمعیت در این مناطق دانست و گفت: نکته قابل توجه دیگر در این بخش مقاوم‌سازی بافت‌ است چراکه خانه‌های موجود در این مناطق خشتی بوده و برای آبرسانی و لوله‌کشی مناسب نیست.

استاندار یزد با بیان این نکته که بیش از ۷۰۰ هکتار بافت تاریخی در این شهر یزدوجود دارد گفت: درحال حاضر تنها ۱۹۴ هکتار از این بافت از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است زیرا سایر مناطق در حال تخریب است و ما موظیم اقدامی انجام دهیم تا ضمن حفظ این آثار زندگی نیز در این نواحی جریان داشته باشد.

به گفته وی حفظ آثار تاریخی از جهت کالبدی اهمیت بالایی برخوردار است چرا که در صورت تخریب نام این آثار از لیست ثبت جهانی خارج می‌شود پس باید با استفاده از مشاوران با تجربه در این حوزه به نگهداری و مراقبت از این مناطق بپردازیم.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود با تأکید بر اهمیت بحث محتوایی مناطق تاریخی نیز بیان کرد: بدون شک محتوای بافت تاریخی باید احیا شود، خوشبختانه ما در استان یزد به کمک سازمان میراث فرهنگی اقدامات زیادی در این راستا انجام داده و به احیای مشاغل ستنی، صنایع دستی و ... پرداخته‌ایم.

میرمحمدی همچنین خاطرنشان کرد: ما همچنین با راه‌اندازی واحدهای صنعتی کوچک در روستاها سعی کردیم تا در حد توان از مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری کرده و جمعیت را به صورتی پایدار در این مناطق سکونت دهیم.

استاندار یزد در بخش دیگری از سخنان خود از راه‌اندازی کمیته‌های توسعه فرهنگی، پایگاه‌های سلامت، جمع‌آوری متکدیان و آموزش مشاغل مختلف در محلات هدف در استان خبر داد و گفت:  تمامی این اقدامات با هدف پیشگیری از گسترش نقاط حاشیه‌نشین در استان با کمک دستگاه‌های ذی‌ربط انجام گرفته است.

وی در ادامه سخنان خود در اشاره بهبحران کم آبی در این استان بیان کرد: برای رویارویی با این بحران نیز شروع به تغییر روش آبیاری در کشاورزی، آب‌رسانی به روستاها و استفاده از صنایع دانش‌بنیان که نیاز کمتری به آب داشته و قادر به ایجاد اشتغال در سطح استان هستند کردیم.

این مقام مسئول از ایجاد شبکه فاضلاب در ۷ شهر استان طی دولت یازدهم خبر داد و افزود: در این دولت همچنین موفق به بهره‌مندی از انرژی خورشیدی و ۲ برابر کردن میزان تولید برق شدیم که موفقیت بسیار خوبی به شمار می‌رود.

میرمحمدی در پایان از افزایش میزان توریست خارجی استان از ۱۲ هزار نفر در سال ۹۱ به ۱۱۳ هزار نفر در سال ۹۵ خبر داد و گفت: همچنان برای توسعه صنعت گردشگری در استان برنامه‌های بسیار زیادی در دستور کار قرار داده‌ایم که امید است با انجام آن‌ها تعداد گردشگران را نیز تا حد بالایی افزایش دهیم./