شناسهٔ خبر: 40831 - سرویس بنادر و دریانوردی

فرمانده منطقه یکم نداجا مطرح کرد:

حضور دریانوردان در اقیانوس‌ها، شاخص مهم توسعه کشورها

حسین آزاد فرمانده منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش حضور دریانوردان در اقیانوس‌ها را به عنوان اصلی‌ترین شاخص توسعه کشورها دانست و گفت: ناوگان تجاری ایران پرچم دار این عرصه هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از هرمزگان، امیر دریادار دوم "حسین آزاد" در آیین گرامیداشت روز جهانی دریانوردان و تجلیل از دریانوردان نمونه استان هرمزگان در بندر شهید رجایی، با اشاره به ظهور مفهوم جدید به نام "تغییرات بزرگ" در جهان در قرن حاضر، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سال ۸۸ با گذاشتن پسوند راهبردی در ابتدای نام نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ذهن همه سیاست‌گذاران کشور را به‌سوی اهمیت دریا و سیاست‌های توسعه محور بر مبنای دریا متوجه کرد.

وی با اشاره به اینکه برابر آمار مدون منتشر شده افزون بر ۸۰ هزار فروند کشتی تجاری و نزدیک به ۲ میلیون نفر دریانورد به فعالیت‌های دریایی مشغول هستند که سهم ایران ۱۳۰ هزار دریانورد است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با ۱۱ کشور از ناحیه دریا همسایه است و افزون بر ۳۰ درصد مرزهای کشور دریایی و ۷۰ درصد بقیه را مرزهای زمینی تشکیل می‌دهد.

فرمانده منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه ۸۷ درصد اقتصاد کشور به دریا وابسته است که هرمزگان ۸۰ درصد این شاخص را به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: دوسوم کره زمین را آب گرفته و به همین نسبت در قرآن کلمه‌های بحر و بر بکار گرفته شده است که بر اهمیت دریا و جایگاه آن در اقتصاد، توسعه و قدرت‌های آینده کشورها اشاره می‌کند.

دریادار آزاد حضور دریانوردان و اقیانوس‌پیماها در اقیانوس‌ها را اصلی‌ترین شاخص توسعه کشورها عنوان کرد و افزود: حضور بیشتر ناوگان کشتیرانی کشور در چهارراه اقتصادی دنیا در شمال اقیانوس هند شامل تنگه مالاکا، تنگه باب المندب، تنگه راهبردی هرمز و کانال سوئز موجب افزایش امنیت ملی می‌شود که دریانوردان سهم مهمی در این زمینه بر عهده دارند.

وی با اشاره به اینکه  این حضور تأثیر بسزایی در بهبود و افزایش شاخص‌های امنیت ملی در حوزه‌هایی همچون امنیت اقتصادی، اجتماعی، تجاری و فرهنگی و توسعه و عمران کشور می‌شود، بیان کرد: کسی نمی‌تواند نقش امنیت اقتصادی را در رشد و بهبود سایر بخش‌ها نادیده بگیرد.

فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه وابستگی به دریا، امنیت دریا و اقتصاد دریا از دهه دوم قرن اخیر با یک تغییر بزرگ روبه‌رو شده است، ابراز کرد: تردد کشتی‌های تجاری، نفت‌کش و جابه‌جایی بار از طریق دریا نشان‌دهنده جابه‌جایی قطب اقتصادی دنیا از جهان غرب به سمت آسیا و اقیانوسیه بوده که در پیش‌بینی‌ها بدان اشاره شده است.

دریادار آزاد با اشاره به اینکه باید بتوانیم در این تغییر بزرگی که پیش‌بینی‌شده در تحلیل‌ها بیشترین نقش را داشته باشیم که بیشترین تأثیر را در این بخش دریانوردان و اقیانوس‌پیمایان دارند، خاطرنشان کرد: انتظار از کشورهای دریایی مانند ایران این است که حضورشان در اقیانوس‌ها و اقیانوس‌پیمایی‌مان بیش از گذشته باشد، این حضور تنها مرتب با نیروهای نظامی نیست و پرچم‌دار آن ناوگان‌های تجاری و سایر کشتی‌ها هستند.

وی با بیان اینکه همگان اعتراف دارند که ایران یک کشور دریایی است و ما با مدیریت در دریا، عرصه را بر دشمن تنگ کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: اگر حضور نیروهای دریایی در زمان هشت سال جنگ تحمیلی نبود، سرنوشت کشور قطعاً به‌گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.