شناسهٔ خبر: 40934 - سرویس ریلی

مدیرکل امور بین الملل شرکت راه‌آهن اعلام کرد:

ساخت راه‌آهن سریع السیر قم-اراک با فاینانس یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری

عباس نظری مدیرکل امور بین الملل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه «۱۵ درصد هزینه‌های ساخت راه‌اهن سریع السیر از منابع داخلی تامین می‌شود» گفت: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برای سرامیه گذاری در این پروژه پیش بینی شده که: از این میزان یک میلیارد دلار برای احداث خط و ۲۰۰ میلیون دلار برای تامین ناوگان هزینه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس نظری در مدیرکل امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از احداث خط سریع السیر قم - اراک به طول ۱۱۷ کیلومتر به وسیله ایتالیایی‌ها در آینده نزدیک خبرداد و گفت: قرارداد احداث این پروژه بصورت فاینانس است.

افزود: منابع مالی ساخت پروژه خط سریع السیر قم - اراک ۸۵ درصد بصورت خارجی و تن‌ها ۱۵ درصد از منابع داخلی تامین می‌شود.

وی در ادامه سرمایه گذاری مورد پیش بینی این پروژه را یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و اظهارداشت: از این میزان یک میلیارد دلار برای احداث خط و ۲۰۰ میلیون دلار برای تامین ناوگان هزینه خواهد شد.

مدیرکل امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران سرعت قطار مورد نظر را ۲۵۰ کیلومتر در ساعت اعلام کرد و گفت: شش رام قطار برای این مسیر پیش بینی شده است.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: در حال حاضر مطالعات امکان سنجی و طراحی مقدماتی این مسیر به وسیله ایتالیایی‌ها انجام شده است.

نظری ضمن اشاره به انعقاد موافقت نامه ساخت پروژه راه آهن قم – اراک بین دو کشور ایران و ایتالیا اظهارداشت: بر اساس این موافقت نامه در مدت شش ماه باید قرارداد پروژه مورد نظر بسته شود.

وی مدت زمان اجرای پروژه خط ۱۱۷ کیلومتری سریع السیر قم - اراک را سه سال اعلام کرد و گفت: این پروژه در تحول و شکوفایی اقتصادی کشور بسیار نقش آفرین است.

مدیرکل امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه همکاری میان راه‌آهن ایران و راه‌آهن ایتالیا نقطه عطفی در روابط و همکاری بین دو کشور است.