شناسهٔ خبر: 41207 - سرویس بنادر و دریانوردی

با حضور نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی ایران؛

‌هفتاد و یکمین اجلاس کمیته حفظ محیط زیست‌دریایی در لندن برگزار شد

نشست هفتاد و یکمین اجلاس کمیته حفظ محیط زیست دریایی (MEPC۷۱) با حضور ۱۷۲ کشور عضو و سازمان های ناظر آیمو، با حضور هیات اعزامی ج.ا.ایران از تاریخ ١٢ لغایت ١٧ تیرماه ١٣٩٦ در لندن برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سازمان بنادر و دریانوردی در اجلاس ۷۱ دبیر کل آیمو با اشاره به اقدامات سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) و نقش آن در اهداف توسعه پایدار، اظهار نمودند به‌منظور رشد و توسعه اقتصاد کشتیرانی نیاز است تا به موضوع توسعه پایدار محیط‌زیست و حفظ تنوع زیستی، سلامت دریاها و اقیانوس‌ها توجه کافی شود.

کمیته حفظ محیط‌زیست دریایی در نشست هفتاد و یکم خود، با قید اولویت به لازم‌الاجرا شدن کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی‌ها در تاریخ ۸ سپتامبر ۲۰۱۷ (۱۸ شهریورماه ۱۳۹۶) به بررسی مواردی از قبیل بررسی اصلاحات پیشنهادی به این کنوانسیون، ارزیابی مهلت‌های اجرای مقرره‌های D-۱ (استاندارد تعویض آب توازن) و D-۲ (استاندارد عملکرد آب توازن)، بررسی اصلاحات به «دستورالعمل تأیید سیستم‌های مدیریت آب توازن (G۸و تبدیل آن به یک آیین‌نامه الزامی پرداخت.

کاهش آلودگی هوا ناشی از فعالیت کشتی‌ها و کاهش گازهای گلخانه‌ای از دیگر رئوس فعالیت این کمیته بود و بررسی مسائل فنی مرتبط با ارتقای «شاخص طراحی کارایی انرژی (EEDI)» در کشتی‌های مختلف، و بررسی راهکارهای بهبود و گسترش اجرای سیستم الزامی جمع‌آوری داده‌های مصرف سوخت کشتی‌ها از سوی کشورهای عضو صورت گرفت.

همچنین دریای شمال و دریای بالتیک به‌عنوان مناطق کنترل انتشار اکسیدهای نیتروژن (NOX ECA) و الزام کشتی‌های فعال در این مناطق به استفاده از موتورهای دیزل دریایی منطبق با سطح سوم انتشار این اکسیدها (Tier III)، بررسی و تصویب شد.

دستور کار اعمال اصلاحات به اسناد الزام‌آور و کنوانسیون‌ها، شامل ضمایم پنجم و ششم کنوانسیون مارپل در خصوص مندرجات برگه تحویل سوخت به کشتی‌ها و اعمال اصلاحات به فرم‌ها و گواهینامه‌های مرتبط با آلودگی ناشی از زباله کشتی‌ها موردبررسی و تائید قرار گرفت.

در نشست مذکور، هیات اعزامی دولت ج. ا ا. ایران (نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی) با ارائه ۳ بیانیه و ۲۳ اعلام نظر بر روی اسناد علمی- کاربردی در خصوص کاهش آلودگی هوا، مدیریت آب توازن و اصلاحات به کنوانسیون مارپل و مناطق حساس دریایی، حضور مؤثر و قابل‌توجهی داشتند.