شناسهٔ خبر: 41300 - سرویس شرکت‌ها

پرهیزکار خبر داد:

نقش چشمگیر خدمات هواشناسی کشاورزی در تولید محصولات کشاورزی/ ایجاد بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده طی یک سال گذشته

داود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: هزینه اجرای طرح‌های توسعه سازمان هواشناسی در یک دوره ۵ ساله ۱۰ هزار میلیارد ریال (یک هزار میلیارد تومان ) برآورد شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا داود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای اجرای طرح‌های توسعه این سازمان در بخش‌های مختلف پایش، پردازش و اطلاع رسانی به مدت ۵ سال، هر سال باید ۲ هزار میلیارد ریال هزینه شود.

وی با بیان اینکه در طرح‌های توسعه سازمان هواشناسی عملیاتی شدن برنامه خودکار کردن ایستگاه‌های هواشناسی پیش بینی شده است، گفت: در این طرح تعداد ایستگاه‌های هواشناسی در سطح کشور به بیش از ۶ هزار ایستگاه افزایش می‌یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در این طرح از نظر سخت افزاری و نرم افزاری به دنبال ایجاد زیرساخت‌های جدید هواشناسی هستیم تا پیش‌بینی‌های دقیق هواشناسی با تفکیک زمانی و مکانی با احتمال بالا در اختیار کاربران قرار گیرد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به عملکرد این سازمان در دولت یازدهم افزود: در دولت یازدهم این سازمان با رویکرد جدیدی با استفاده از سامانه تهک ( توسعه هواشناسی کاربردی ) کار خود را آغاز کرد.

به گفته پرهیزکار، این سامانه برای نخستین بار برای حوزه کشاورزی تعریف شد، زیرا در این بخش با اولویت تامین مواد غذایی کشور هموطنان زیادی مشغول کار هستند و تمام فعالیت‌های این حوزه متاثر از شرایط جوی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تولید محصولات کشاورزی همواره تابع شرایط جوی است، گفت: به همین منظور سازمان هواشناسی کشور به این حوزه ورود کرد تا با ارائه پیش بینی و پیش آگاهی‌های مناسب و به هنگام، محصولات کشاورزی را در مقابل بلایای طبیعی، هواهای مخرب و هم چنین آفات گیاهی و جانوری محافظت کند. خوشبختانه این مهم با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و کشاورزان زحمتکش در ۳ سال اخیر اجرایی شده و موفقیت‌های زیادی نیز در این بخش به دست آمده است.

پرهیزکار در پایان بیان کرد: برای نخستین بار در سال زراعی ۹۵-۱۳۹۴ در ۱۱ استان کشور موفق شدیم نقش خدمات هواشناسی کشاورزی در تولید محصولات را با اعداد و ارقام مستند سازی کنیم که در پایان سال به رقمی بیش از ۴۲۲ میلیارد تومان ارزش افزوده رسیدیم.

از جمله اقدام‌های سازمان هواشناسی کشور در دولت یازدهم تاسیس مرکز پایش گرد و خاک در خوزستان، راه‌اندازی کلاستر اصفهان، تجهیز سازمان هواشناسی به قوی‌ترین سوپر رایانه کشور، کاهش هزینه‌های نگهداری سامانه‌ها با کمک نیروهای سازمان، احیای پژوهشکده هواشناسی، احیای (RTC) مرکز آموزش منطقه‌ای هواشناسی، اخذ گواهینامه ISO۹۰۰۱ در بخش هوانوردی، احیای مرکز ملی خشکسالی، اخذ مجوز استخدام ۱۲۰ نیرو و جذب آن‌ها، افزایش چشمگیر اعتبارات هزینه‌ای، احیای مجله نیوار، مرجع(IPCC) هیات بین‌الدول تغییر اقلیم در ایران، کسب موافقت نامه (CASPCOM) کمیته هماهنگی هواشناسی آبشناسی و مراقبت محیطی دریای خزر پس از گذشت ۱۹ سال، افزایش کیفیت پیش بینی و ارائه پیش بینی سه روزه برای ۴۰۰ شهرستان کشور، تبدیل رویکرد مدیریت بحران به مدیریت ریسک، نصب و راه‌اندازی حدود ۴۰۰ ایستگاه در سطح کشور و ارائه خدمات آموزشی به مدت بیش از ۵۵۰ هزار نفر ساعت است./