شناسهٔ خبر: 41308 - سرویس استان‌ها

معاون دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهری ایران خبر داد:

سکونت ۱۹ میلیون نفر در محلات بافت فرسوده سطح کشور

جلسه معاون دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهری ایران گفت: تعداد ۱۹ میلیون نفر در محلات بافت فرسوده شناسایی شده سطح کشور سکونت داشته و زندگی می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راه و شهرسازی استان اردبیل، منصور استادی معاون دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهری ایران در اولین جلسه ستاد بازآفرینی شهرستان مشگین شهر در سال جاری که با حضور فرماندار، رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان و اعضاء ستاد بازآفرینی شهرستان در محل فرمانداری مشگین شهر تشکیل شد با اعلام این مطلب گفت: مهم‌ترین هدف و سیاست وزارت راه و شهرسازی در راستای احیای بافت‌های فرسوده در سطح کشور حمایت از نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری و بهبود وضعیت زندگی در مناطق محروم است که در این راستا از بافت‌های فرسوده به طور ویژه‌ای حمایت می‌شود.

وی گفت: برخورداری از حداقل امکانات شهری برای مناطق محروم بر اساس اسناد و تکالیفی که بر عهده ستاد بازآفرینی شهری گذشته موضوعی است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید مورد توجه واقع شود تا بتوانیم در این زمینه شاهد خروجی‌های مناسبی باشیم.

معاون دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهری ایران افزود: در حال حاضر دو هزار و ۷۰۰ محله به عنوان بافت فرسوده در سطح کشور شناسایی شده که این یک معضل اساسی محسوب می‌شود و نیاز است در این زمینه تصمیمات اساسی اتخاذ شود تا بتوانیم به تمامی اهداف در ارتباط با احیای بافت فرسوده شهری دست یابیم.

استادی بیان کرد: طبق سرشماری نفوس و مسکن سال گذشته در حدود یک میلیون واحد به آمار سال ۹۰ اضافه شده که این موضوع نشان از عدم توجه به مناطق محروم و مورد هدف ستاد بازآفرینی شهری است و باید این موضوع به طور همه‌جانبه مورد توجه واقع شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در ۴۶۵ شهر در حدود ۵۵ هزار هکتار بافت فرسوده و در ۱۷۵ شهر در حدود ۲۴ هزار هکتار و در ۱۱۰ شهر در حدود ۶۱ هزار هکتار بافت فرسوده شهری مشخص شده است که نیاز است در این زمینه مطالعات لازم انجام شود تا بتوانیم در ارتباط با توانمندسازی این حوزه‌ها انجام اقدامات لازم و قابل‌توجهی را مبنای کار خود قرار دهیم.

در ادامه این جلسه، اعضاء ستاد بر تمرکز به پروژه‌ها و اقدام مشترک در محلات هدف، خصوصاً در محدوده محله‌های دره حسنعلی و کوی ولایت مشگین شهر تأکید کردند و مقرر شد در کنار پروژه‌های کالبدی و خدمات روبنائی و ساماندهی محیط و فضای شهری و تأمین خدمات زیربنایی، به پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی به صورت جدی توسط دستگاه‌های مسئول بر اساس جدول اقدامات مشترک عملیاتی گردد.

لازم به ذکر است در پایان اعضای ستاد از پروژه خانه محله مشگین شهر که توسط اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل در حال اجرا بازدید به عمل آمده و از نزدیک در جریان امور قرار گرفتند.