شناسهٔ خبر: 41364 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری تشریح کرد:

آبان ماه پرونده مسکن مهر چهارمحال و بختیاری بسته می‌شود/ افتتاح بخشی از پروژه بزرگراهی سفیددشت- زرین‌شهر در هفته دولت/ انجام مطالعات حاشیه‌نشینی در مرکز چهارمحال و بختیاری

قاسم قاسمی مدیرکل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه پرونده مسکن مهر این استان تا پایان آبان ماه بسته می‌شود، از اتمام پروژه‌های واقع در سایت‌های بروجن و فرخ‌شهر خبر داد و با اشاره به افتتاح هشت کیلومتر از باند دوم سفیددشت- زرین‌شهر درهفته دولت گفت: مطالعات شناسایی محلات هدف سکونتگاه‌های غیررسمی استان در شهرکرد شروع شده و به زودی عملیاتی می‌شود.

قاسم قاسمی، مدیرکل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح مهمترین برنامه‌ها و اقدامات این اداره‌کل درحوزه‌های مختلف پرداخت و با بیان اینکه آبان ماه پرونده مسکن مهر چهارمحال و بختیاری بسته می‌شود، عنوان کرد: از ۲۲ هزار و ۱۵۷ واحد مسکن مهر استان ۲۱ هزار و ۵۷۴ واحد افتتاح شده و ۵۸۳ واحد باقی مانده است.

قاسمی توضیح داد: درشهرهای بالای ۲۵ هزار نفر ۱۳ هزار و ۴۴۱ واحد مسکن مهر داشته‌ایم که ۱۲ هزار و ۹۰۷ واحد افتتاح شده و ۵۳۴ واحد مانده است که همگی مربوط به فارسان و شهرکرد هستند و مسکن مهر درشهرهای بروجن و فرخ‌شهر به پایان رسیده است. واحدهای باقی‌مانده همگی درمراجع قانونی هستند که در صورت رفع موانع حقوقی پایان آبان ماه قابلیت افتتاح دارند.

وی افزود: در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر ۸۷۱۶ واحد مسکن مهر در دست ساخت داشته‌ایم که ۸۶۶۷ واحد افتتاح شده و ۴۹ واحد باقی مانده که تا پایان آبان ماه تحویل می‌شوند.

افتتاح آسفالت راه‌های اصلی و روستایی استان در هفته دولت

قاسمی همچنین عنوان کرد: هفته دولت هشت کیلومتر از کل ۵۰ کیلومتر باند دوم سفیددشت- زرین‌شهر افتتاح می‌ِشود که ۱۵ کیلومتر در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و تاکنون هفت کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است. ضمن اینکه، هفته دولت آسفالت ۷۰ کیلومتر راه اصلی و روستایی استان افتتاح می‌شود و شاهد بهره‌برداری از بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی بروجن خواهیم بود.

وی درمعرفی مهمترین پروژه‌های راهسازی دردست اجرای استان گفت: پروژه چهارخطه شهرکرد- بازفت- مسجدسلیمان  به طول ۱۶۰ کیومتر دردست اجراست که ۳۰ کیلومتر آن در محور شهرکرد- فارسان احداث شده و تونل‌های چری، فارسان و دشتک نیز دراین بزرگراه درحال ساخت هستند.

قاسمی افزود: دیگری بزرگراه شهرکرد- بروجن- لردگان- ایذه- اهواز است که بخشی از این محوردر مسیر لردگان- ایذه- اهواز قرار دارد و تبدیل به آزادراه می‌شود و درمجموع از ۲۰۰ کیلومتر پروژه چهارخطه شهرکرد- ایذه ۴۰ کیلومتر باقی مانده است. پروژه در دست احداث دیگر شهرکرد- بن- داران  است که ۷۵ کیلومتر آن درچهارمحال و بختیاری قرار دارد که ۲۵ کیلومتر آن افتتاح شده و ۵۰ کیلومتر درمسیر بن- داران باقی مانده است.

تدوین طرح ساماندهی بافت ناکارآمد در شش شهر چهارمحال و بختیاری

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری همچنین در تشریح وضعیت حاشیه‌نشینی این استان عنوان کرد: مطالعات ما درحوزه بافت ناکارآمد به نتایج مفیدی رسیده و اکنون شهرهای بروجن، جونقان، سامان، شهرکرد، فرادنبه و نقنه دارای طرح ساماندهی هستند و این طرح در شهرهای فارسان، کیان و هفشنجان در دست تهیه است.

وی مساحت کلی بافت ناکارآمد این استان را ۱۰۹۲.۲۵ هکتار اعلام کرد و افزود: مساحت کل استان ۱۲ هزار و ۲۵۲ هکتار است و یک دهم این مساحت در بافت ناکارآمد جای دارد. جمعیت کلی استان ۴۴۹ هزار و ۸۴۴ نفر است که از این تعداد ۱۱۰ هزار و ۵۸ نفر در بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

قاسمی مساحت بافت ناکارآمد اردل را ۶۴ هکتار اعلام کرد و گفت: این مساحت با ۵۰۰۰ نفر جمعیت ۲۰ درصد مساحت کلی شهر را شامل می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نیمی از اهالی بلداجی درمحدوده بافت ناکارآمد سکونت دارند، عنوان کرد: شهر بن ۴۰ هکتار بافت ناکارآمد دارد که ۳۰۴۱ نفر سکنه را شامل می‌شود.

وی همچنین گفت: ۷۰.۸۵ هکتار از مساحت کلی شهر جونقان در بافت ناکارآمد قرار دارد و ۲۰ هکتار از ۲۱۰ هکتار مساحت کلی چلگرد در محدوده بافت ناکارآمد است.

قاسمی جمعیت ساکن در بافت ناکارآمد سامان را ۳۹۵۹ نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد در ۴۳ هکتار بافت ناکارآمد سکونت دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هنوز طرح ساماندهی بافت ناکارآمد شهرهای سودجان و شورجان تهیه نشده است، افزود: سودجان دارای ۳۳.۵ هکتار بافت ناکارآمد است که جمعیتی بالغ بر ۵۴۱۰ نفر دراین مساحت سکونت دارند. شورجان نیز ۷۹ هکتار بافت ناکارآمد دارد که ۶۳۴۳ نفر در آن محدوده سکونت دارند.

شناسایی ۸۶ هکتار بافت ناکارآمد در شهرکرد

وی همچنین گفت: ۸۶ هکتار از مساحت شهرکرد در محدوده بافت ناکارآمد است و ۱۲ هزار و ۸۶۹ سکنه دارد.

قاسمی با بیان اینکه طرح ساماندهی بافت ناکارآمد فارسان دردست تهیه است، افزود: ۵۱ هکتار از مساحت این شهر در محدوده بافت ناکارآمد است.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: یک چهارم مساحت شهر فرادنبه یعنی ۱۰۴ هکتار در محدوده بافت ناکارآمد قرار دارد.

وی با بیان اینکه تهیه طرح ساماندهی بافت ناکارآمد شهرهای فرخشهر و کیان در دست انجام است، افزود: ۸۳ هکتار از فرخشهر با جمعیتی بالغ بر ۷۷۵۸ نفر و ۷۲ هکتار از شهر کیان با جمعیتی بالغ بر ۸۱۵۱ نفر در بافت ناکارآمد قرار دارد.

قاسمی گفت: از مساحت کلی لردگان (۷۳۹ هکتار) حدود ۳۴ هکتار در بافت ناکارآمد قرار دارد و ۲۴۸۰ نفر از جمعیت ۹۶۰۳ نفری نقنه در محدوده بافت فرسوده این شهر به مساحت ۲۷.۶ هکتار سکونت دارند.

وی همچنین عنوان کرد: ۲۰ هکتار از مساحت ۱۶۷.۶ هکتاری طاقانک درمحدوده بافت فرسوده قرار دارد و از جمعیت ۵۹۴۱ نفری این شهر ۱۵۳۴ نفر در بافت ناکارآمد سکونت دارند که ۴۳۸ خانوار را با تعداد ۳۹۸ مسکن شامل می‌شود.